Huvudmeny

Skakar, skakar skakar

Startat av Richard1250, 16 december 2008, 07:30:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richard1250

Det var en omskakande morgon kan man väl säga.
Hur har ni det som känt av jordbävningen  i morse?
Jag själv vaknade av att jag trodde huset skulle skaka samman  :)
Alla sakerna på min tv ramlade i golvet och gick i kras  :(
Men sånt är livet.

Patrik

Var det ingen som varnade i förtid?
Jag trodde man hade grymma system för att varna för såna här saker, även om det kanske inte var världens kraftigaste skalv.

Rickardo

Jisses vilket uppvaknande man fick idag!
Jag trodde det var en dålig mardröm och det skakade ordentligt ihuset.
Det var en ny upplevelse.... :o
/Rickardo

Nico

Kan jag hålla med om att man inte känner sig så stor när de naturkrafterna kommer loss. Även om sedan jordbävningar inte är alltför ovanliga ens i Sverige så är den seismiska aktiviteten sällan så stor eller skalven så kraftiga. Kommer annars ihåg ett par tillfällen utomlands när det gungat ibland. På t.ex. Balkan brukar man ofta bygga bredare dörrposter, i synnerhet i äldre hus, och dessa brukar folk ofta ställa sig i som skydd då man så att säga står i en stor ram. Hindrar i alla fall att man får alltför stora saker i huvudet om man har tur.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Johan Hansson

Jag vaknade inte av skalvet.
Det krävs mer än en femma på Richterskalan för att väcka mig. ;D
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Möllers

Jag kollade på tv4 film ner det skakade satt på stolen trodde först det var nån lastbil körde här som det skakade mycket imorse  :o
Tog lite tid att förstå att hella huset skakade några sec sen var det över.

Bergenga

Når jeg endelig er et sted hvor jeg kan oppleve noe så stort som ett jordskjelv så går jeg selvfølgelig glipp av det. >:( Men det var vel fordi jeg satt med skolearbeid til 04, så da sov jeg ganske tungt når det skjedde. Tror uansett ikke jeg hadde våkna av bare 10-12 sekunder romling. Skarpe smell hadde derimot vekket meg tvert.

Hvor kraftig var egentlig skjelvet her når episenteret ligger litt over 7 mil fra meg? Er det noen som husker hvordan man regner ut det?
Mvh.
Øyvind Berg

HJP

Citat från: Nico skrivet 16 december 2008, 09:31:40 AM
Även om sedan jordbävningar inte är alltför ovanliga ens i Sverige så är den seismiska aktiviteten sällan så stor eller skalven så kraftiga.
I dag på säger man på radionyheterna, att Sverige har ungefär ett jordskalv om dagen, men de är så svaga så att de inte märks.

HJP

Jonas Sandqvist

Citat från: Johan Hansson skrivet 16 december 2008, 13:12:01 PM
Jag vaknade inte av skalvet.
Det krävs mer än en femma på Richterskalan för att väcka mig. ;D

Instämmer! Men dottern ringde o väckte mig - var skitorolig  8)

Nico

Citat från: HJP skrivet 16 december 2008, 16:55:40 PM
I dag på säger man på radionyheterna, att Sverige har ungefär ett jordskalv om dagen, men de är så svaga så att de inte märks.

Jo vi får ju vår beskärda del, men turligt nog så ligger vi inte direkt i kanten på vår tektoniska platta så normalt så märker man inte så mycket av detta.  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

bjalle

Hade sovmorgon imorse, skulle jobba extra idag(Fridag) och hade satt väckarklockan på 7. Men tjugo över sex vaknade jag av nån lustigt ljud.
Jaja tänkte inte mer på det och somnade om, hörde sen om jordskalvet på radion på väg till jobbet

Simon Bertilsson

Jag märkte inget eftersom jag körde Eslöv - Hörby då. Men fick höra när jag kom in på Coldsped. Senare snackade de om det i radio.
Nyss när jag kom hem, låg dessutom en krukväxt på golvet.

JB

Citat från: Patrik skrivet 16 december 2008, 08:30:20 AM
Var det ingen som varnade i förtid?
Jag trodde man hade grymma system för att varna för såna här saker, även om det kanske inte var världens kraftigaste skalv.

Att förutsäga jordbävningar är oerhört svårt, nästan på gränsen till omöjligt. Men med modern teknik kan man få några minuters förvarning vilket kan vara värdefullt. Det är dock ingen billig utrustning och det görs i princip endast i tektoniskt aktiva tätbefolkade områden som Japan och längs San Andreas-förkastningen. I Sverige har man ingen sådan utrustning utan registrerar endast de skalv som sker.

/Jonas, nästan geolog.

Bengt Jönsson