Huvudmeny

Lite Örebrohistoria 2

Startat av Bussmicke, 16 december 2008, 00:46:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Örebrohistorien kommer avse Örebro Län, inte enbart stad.

Nu raskt till Karlskoga stadsbuss..
Mest depåbilder denna gång.

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Rådeström

Klart bättre skärpa och färger när man scannar dia som du har, än mina negativ som lätt blir korniga, svåra i färgerna o inte samma skärpa.

Intressanta bilder...mer mer mer  :D

Bussmicke

Tack, mer kommer annan dag. Ska ta hand om dagens bilder innan sänggåendet.
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niclas Rosenius

Mycket trevligt med alla gamla bilder. Gärna mer.

//Niclas

AL

Denna tillsammans med ytterligare en levererades ursprungligen till Örebro, nr 50 och 51, som en sorts förserie till de längre och lite mer "udda" Volvo B10M-vagnar som skulle komma senare. Bussarna inplacerades på linje 14 och var de första att ersätta de äldre B58:orna från 1977/78.  Senare under 90-talets början kom de lite större B10M-vagnarna, inv.nr 52-61, som på allvar ersatte resterande B58:or.  Av de första levererade, (50-51), flyttades senare en av dem till Karlskoga där den erhöll nr 4200 när T-Buss blev Näckrosbuss!  4200 återkom dock till Örebro när Karlskoga förlorades till Swebus. Samtliga vagnar 50-61 var s k bakplattformsbussar, varav de senare, 52-61, hade en betydligt mer påkostad inredning med bl a tygklädda tak, något som då var ganska ovanligt på stadsbussar. Eller som en guide på Scaniabussar i Katrineholm uttryckte det vid ett företagsbesök under 90-talet; "Det finns de som beställer bussar, och så finns det de som beställer en ratt och en stol"!

Denna, liksom 4202 levererades usprungligen till Länsbussarna i Karlskoga, och var - om inte minnet sviker - de första att levereras i samband med att forna Karlskoga Lokaltrafik helt införlivades i Länsbussarna. Har för mig att de var 3 till antalet, men är inte säker nu när jag ser 4203 på en av dina bilder.  Iaf, bussarna fick nr 13 och 14, (15), och senare 313 och 314, (315) när T-Buss bildades, och slutligen 4201 och 4202 när Näckrosbuss bildades.  Tror att samtliga dessa flyttades till Örebro när Swebus tog över i Karlskoga! 

HJP

Citat från: Bussmicke skrivet 16 december 2008, 00:46:40 AM
Örebrohistorien kommer avse Örebro Län, inte enbart stad.
Fina örebrobilder du visar. Har du händelsevis några Örebro-Büssing? SL sålde ju några begagnade Büssing till Örebro. Vill minnas att det hade SL-littera H27(?).

HJP

Bussmicke

Tyvärr är jag inte så pass gammal men Leif D har en del gammal i lager.
Kanske han har något?
//Bussmicke.

HJP

Citat från: Bussmicke skrivet 16 december 2008, 12:12:22 PM
Tyvärr är jag inte så pass gammal men Leif D har en del gammal i lager.
Kanske han har något?
Okej! Då får vi hoppas att Leif D läser detta, och "rycker in".  :)

HJP

Måns Johannesson

4200 slutade sina dagar som Busslink 3892 i och med att SL-området och övriga landet samordnades i samma nummerserie.

/Måns

Bussmicke

Citat från: Måns Johannesson skrivet 17 december 2008, 14:52:36 PM
4200 slutade sina dagar som Busslink 3892 i och med att SL-området och övriga landet samordnades i samma nummerserie.

/Måns

Det stämmer. Hela listan här..
//Bussmicke.