Trafikpremiär i Stockholm

Startat av Peter Öden, 15 december 2008, 20:18:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Idag måndag den 15 december var det premiär för den första MAN biogasdrivna
boggiebussen i innerstadstrafik. Det var buss 7501 som blev tursatt på omlopp 629
på linje 77 under eftermiddagen.
Bussarna ska i första hand prioriteras för just linje 77.

Mvh Peter Ö

Optimal

På Morgonen var den ute på 76an

Yujin Zhang

Hm...får stå vid Karl XIIs torg imorgon och se om man har tur eller inte. Värsta fall kommer man ändå hitta Björknäs tyska s**t på bild.

Bussmicke

Citat från: Optimal skrivet 15 december 2008, 20:24:36 PM
På Morgonen var den ute på 76an

Så den var ute i alla fall i morse, synd jag gick till säng s för sent i natt för att åka in i morse.
Fick nöja mig med besöket i Söderhallen på förmiddagen.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Peter Öden skrivet 15 december 2008, 20:18:49 PM
Hej !

Idag måndag den 15 december var det premiär för den första MAN biogasdrivna
boggiebussen i innerstadstrafik. Det var buss 7501 som blev tursatt på omlopp 629
på linje 77 under eftermiddagen.
Bussarna ska i första hand prioriteras för just linje 77.

Mvh Peter Ö

Hur vet du det?
De ska även rulla på 44, 47, 59, 69, 76.
Så många vagnar åtgår inte för 77:an ;)
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Svoca

Enligt Söderhallen var trafikstarten för MAN-biogasboggierna 15/12 på eftermiddagen (Linje 77). Bussen på 76:an på morgonen kan ha varit någon övningsvagn (7501) som tog något oplanerat "lass" med elev och instruktör. Bussarna 7503 och 7505, som visades upp på "öppet hus" under måndag 15/12, skickas tillbaka idag 16/12 till MAN, Lindvreten för fortsatta justeringsarbeten inför den riktiga leveransen. I närmaste framtiden - då bara ett fåtal bussar av denna typ hunnits att levereras - kommer man att försöka prioritera utsättning just på linje 77. Bussarna kan naturligtvis komma att gå på någon annan "boggielinje" även under denna första tid. Omloppsnummer (numret i bussens högra vindruta) på 600-serien innebär boggiebussomlopp, d v s där där det får gå boggiebussar (men nödvändigtvis inte måste gå sådana bussar). Allt efter flera leveranser sker av denna busstyp, kommer kommer flera "600-omlopp" att få boggiebussar.

Optimal

Citat från: Svoca skrivet 16 december 2008, 15:19:21 PM
Enligt Söderhallen var trafikstarten för MAN-biogasboggierna 15/12 på eftermiddagen (Linje 77). Bussen på 76:an på morgonen kan ha varit någon övningsvagn (7501) som tog något oplanerat "lass" med elev och instruktör. Bussarna 7503 och 7505, som visades upp på "öppet hus" under måndag 15/12, skickas tillbaka idag 16/12 till MAN, Lindvreten för fortsatta justeringsarbeten inför den riktiga leveransen. I närmaste framtiden - då bara ett fåtal bussar av denna typ hunnits att levereras - kommer man att försöka prioritera utsättning just på linje 77. Bussarna kan naturligtvis komma att gå på någon annan "boggielinje" även under denna första tid. Omloppsnummer (numret i bussens högra vindruta) på 600-serien innebär boggiebussomlopp, d v s där där det får gå boggiebussar (men nödvändigtvis inte måste gå sådana bussar). Allt efter flera leveranser sker av denna busstyp, kommer kommer flera "600-omlopp" att få boggiebussar.

Den stannade ock släppte på passagerar och var nästan fullsatt med folk, stod även 76 på bakskylten

Svoca

Säkert helt rätt. Dock ingen ordinarie utsättning från Söderhallen. Troligen instruktör och förarelev som tog ett
spontant "lass", givetvis med folk och rätt skyltning. Alltså inget 600-omlopp. Du hade tur som fick se denna "boggie-76:a".

Yujin Zhang

Citat från: Optimal skrivet 16 december 2008, 16:07:23 PM
Den stannade ock släppte på passagerar och var nästan fullsatt med folk, stod även 76 på bakskylten

3 minuters trafik och ändå fullsatt? Trots det var extrabuss + boggibuss? Ojoj :o

(Och ja, jag har hört talas om förseningar och ja jag var ironiskt i kommentar ovan)

Magnus_J

Citat från: Bussmicke skrivet 15 december 2008, 21:51:30 PM

De ska även rulla på 44, 47, 59, 69, 76.

som Micke svarade ovan är helt korrekt. dock är det väl inte trafik på alla linjer första veckan.

Bussmicke

Knappast den här sidan nyår om inte väldigt många lev. helt plötsligt..
//Bussmicke.

Svoca

Inga "plötsliga" leveranser av de 30 beställda MAN-biogasboggier som är beställda. Igår (16/12) fanns i Söder-
hallen hittills 5 levererade:
7501 mest för utbildning
7502
7503
7505
7508
Tror att de fyra sista var ute på någon tur e.m. 16/12, bl a linje 77.
Fattas gör alltså 25 bussar. Kommer allteftersom.

Optimal