Uppdatering av vägmärken

Startat av peterbuilt, 12 december 2008, 11:37:09 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

peterbuilt

I går roade jag mig med att uppdatera mig med de "nya" regelverken som har kommit de senaste åren. Jag todde i min enfald att det där med trafikskyltar och allmänna regler skulle vara en baggis, tji fick jag.

Och fuska nu inte med google eller Vägverket.se, svara som ni en gång lärt er eller kan.

Vi kan ju prova här och nu, "slalomkörning" på tvåfilig väg. Tillåten eller förbjuden?

Parkering på bro? Tillåtet eller förbjudet?

Parkering på omärkt plats i övre delen i t-korsning?

Svarta hastighetsmarkeringarna vid arbetsplatsområden? Vad gäller?

Tätortskylten, Gäller ? hastighet?

Motorvägsskylt Gäller ? Km/h

Och det finns många fler saker man bör bättra på...

nohlin

Mina gissningar:

"slalomkörning" på tvåfilig väg. Tillåten eller förbjuden? - Det är inte tillåtet om hastigheten är skyltad 90 eller mer.

Parkering på bro? Tillåtet eller förbjudet? - Förbjudet så länge det inte finns utmärkta parkeringsplatser.

Parkering på omärkt plats i övre delen i t-korsning? - Tillåtet så länge avståndet från mittlinje till vägkanten är minst 5 (tror jag) meter.

Svarta hastighetsmarkeringarna vid arbetsplatsområden? Vad gäller? - Tillfällig hastighets ändring, gäller på samma sätt som dom vanliga runda skyltarna, finns dock med slutmärke.

Tätortskylten, Gäller ? hastighet? - Det ska nu mera kombineras med hastighetsskyld, tidigare var gränsen 50 km/h men det gäller ej längre.

Motorvägsskylt Gäller ? Km/h - Samma som ovan, ska kombineras med hastighetsskylt, tidigare gällde 110 km/h

/nohlin

robbes

Den svarta hastighets skyltens om används är ENDAST rekomenderd högsta hastighet

Slalomkörning körning får ej förekomma alls

Men däremot få du köra om på högersida om hastgheten är 70 km/h eller lägre om jag ej missminner mig.

tätorstskylten har ingen hastighetsbetydelse längre utan det är hastigheten på de runda  märkena som gäller

Fredde

CitatSvarta hastighetsmarkeringarna vid arbetsplatsområden? Vad gäller?

Va uppmärksam på vilken som är uppsatt! http://www.vv.se/templates/Roadsign____20498.aspx eller http://www.vv.se/filer/43644/M29_2_stor.jpg

robbes

Citat från: Fredde_J skrivet 12 december 2008, 13:02:18 PM
Va uppmärksam på vilken som är uppsatt! http://www.vv.se/templates/Roadsign____20498.aspx eller http://www.vv.se/filer/43644/M29_2_stor.jpg

Den runda som du visar är en markeriong i vägbanan precis som zebra ränderna  den fyrkantiga är däremot en skylt

Bokstaven framför märket som i detfallet är M29 visar att det till hör kategorin M som avser Väg Markeringar

Fredde

CitatDen runda som du visar är en markeriong i vägbanan precis som zebra ränderna  den fyrkantiga är däremot en skylt

Bokstaven framför märket som i detfallet är M29 visar att det till hör kategorin M som avser Väg Markeringar

Då är saken biff! De svarta är rekomenderad högsta hastighet.

peterbuilt

Citat från: peterbuilt skrivet 12 december 2008, 11:37:09 AM

Vi kan ju prova här och nu, "slalomkörning" på tvåfilig väg. Tillåten eller förbjuden?Jajamensan, det är tillåtet. Om hastghet inte överstiger den lagstadgade eller på motorväg

Parkering på bro? Tillåtet eller förbjudet?Visst, from med nu är det tillåtet om det inte är det skall det vara skyltat.

Parkering på omärkt plats i övre delen i t-korsning?Nix pix, from nu är det omvänd "bevisföring", bara tillåtet vid skyltning därom.

Svarta hastighetsmarkeringarna vid arbetsplatsområden? Vad gäller? De är endast rekommenderande, för att ny hastighet skall gälla MÅSTE de vara inskrivda i den lokala kommun loggen.

Tätortskylten, Gäller ? hastighet? Som tidigare angett om skylt inte säger annat.

Motorvägsskylt Gäller ? Km/h Allt mellan 90-120 skylt skall ange

Och det finns många fler saker man bör bättra på...

Peter C

Parkering med Poståkeri-bil tillåtet överallt  ;D

Angående de tillfälliga skyltarna som är när det är vägarbete, så råder jag alla att följa dessa eller t.o.m. hålla lägre hastighet då arbetarna jobbar så tätt intill trafiken. Egentligen så är ju inte vägarbetarna ivägen för oss, de bygger ju en ny och bättre väg... :)

avenue

Har dock sett dom svarta tillfälliga hastighetsskyltarna fast monterade på ställen där det ej har varit vägarbete. Ett bra sätt att minska respekten för skylten... Dessutom så tycker jag att en skylt om hastighetsnedsättning vid vägarbete bör vara tvingande och inte rekommenderande när nu många kör som busar ändå förbi våra vägarbetare.