Fjällexpressen sista delen

Startat av Marc, 09 december 2008, 18:06:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

Tänkte runda av helgens äventyr med ett sista gäng bilder. Hoppas ni inte blir alltför uttråkade av vita vyer!? ;)

Söndagsförmiddag strax bortom övernattningsstugan i Stöten. Tomkörning för att hämta resenärer i Trysil. Vattendraget är en av källorna till Västerdalälven, samtidigt som det åt andra hållet på norska sidan kallas Ljøra och Støa kanal. Jag tror Erret får gripa in och reda ut vad som flyter vars här!

Ett par hundra meter bortom förra bilden går gränsen till Norge. Klassisk vinterväg!

Kör gamla vägen genom Trysil by, får här möte med Trysilekspressen på väg till Oslo.

Låga moln ligger som ett lock över dalgångarna, man kan däremot stundtals skymta solen och topparna.

Fler svenskar på besök i Trysil, även Elenius var här med sin Travego. Vi funderade ett tag att göra som norrmännen på orten, lägga på kätting, men njä...med bra däck så var det inga problem!

Klockan tickar på och jag har hunnit avverka flera hållplatser i Sälen, Hundis, Tandis, Gråbyn och har nu dykt in i molnen utanför Högfjällshotellet för att tidsreglera lite. Bussen börjar fyllas på, väl i Älvdalen så var jag fylld till sista plats!

That´s all för denna gång, men vintern är lång, så det lär nog bli fler serier...

Bengt Jönsson

Härliga vinterbilder från Trysil - bättre än både Åre och Sälen..  8)
Precis efter gränsen mellan Sverige - Norge som du visar på bild så går vägen upp (norrut) till norska Gjördalen och fortsätter man samma väg ytterligare norrut på västsidan om Fulufjället så kommer man in i Sverige igen och Ljördalen.  Har för mig att man även passerar byn Mörkret på vägen mot Särna därstädes.

/Bengt

Tommy E

Alltid trevligt med fjällbilder!  :D
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Peter Erret

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 09 december 2008, 18:56:14 PM
Härliga vinterbilder från Trysil - bättre än både Åre och Sälen..  8)
Precis efter gränsen mellan Sverige - Norge som du visar på bild så går vägen upp (norrut) till norska Gjördalen och fortsätter man samma väg ytterligare norrut på västsidan om Fulufjället så kommer man in i Sverige igen och Ljördalen.  Har för mig att man även passerar byn Mörkret på vägen mot Särna därstädes.

/Bengt
Jag vill nog byta text, i Norge ligger Ljørdalen och i Sverige ligger Gördalen.
Besök gärna Gördalens hemsida www.gordalen.nu och se hur mycket snö de har.

Karsten

Citat från: Marc skrivet 09 december 2008, 18:06:46 PM

Se där, du har även här hittat en anledning att använda din fina Stockholmsskült. Stiligt killen! :D

Peter Erret

Ett par hundra meter bortom förra bilden går gränsen till Norge. Klassisk vinterväg!

Tack Marc för underbara bilder från ditt helgäventyr. Här får du en bild på ovanstående objekt från en annan tid på året.

Marc

Oj vilken kontrast!
Roligt att se hur vägen ser ut under det där vita som jag alltid ser den i...

Krille

Mycket trevligt reportage måste jag säga!

/K

jocks74

Göransson

Snygga bilder som visar att vi som kör ute brottas med en del mellan "hållplatsskyltarna"
Vi sitter inte bara med benen uppe och väntar på gruppen..
Har tyvärr hört en del av den uppfattningen av kollegor.
/Magnus

Niclas Rosenius

Ytterligare ett gäng härliga bilder, Marc.

//Niclas

Johan B

Instämmer i berömmet. Ser att ni har blått mysljus i serviceseten precis som på OmniExpress (fast på Omnin är det inbakat i läslampan). Går dessa på tändningen eller är det en egen strömbrytare?

Inge Løvoll

Hei!

Vakkert, Marc! Trivelig reportasje som alltid.  :D

Mvh Inge L.
Mvh Inge Løvoll

Danne B.

Härliga bilder!!! Ser fram emot fler så´na här bildserier!!!

//Danne

Mikael T Nilsson

Tänkte runda av helgens äventyr med ett sista gäng bilder. Hoppas ni inte blir alltför uttråkade av vita vyer!? ;)

Klockan tickar på och jag har hunnit avverka flera hållplatser i Sälen, Hundis, Tandis, Gråbyn och har nu dykt in i molnen utanför Högfjällshotellet för att tidsreglera lite. Bussen börjar fyllas på, väl i Älvdalen så var jag fylld till sista plats!

That´s all för denna gång, men vintern är lång, så det lär nog bli fler serier...

Mycket tjusiga bilder! Denna var extra stämningsfull!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.