Mer Vårgårdabuss! (13 bilder)

Startat av Jonas Gustafsson, 09 december 2008, 00:30:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Senast jag visade Vårgårdabussar tyckte någon att det såg man inte ofta på forumet. För att i någon mån råda bot på detta tog jag en liten tur i Vårgårdabussland 18/11.

I Alingsås var det mulet och regnigt...

...men sedan sprack molntäcket upp och resten av dagen var det strålande sol!
I Vårgårda hade jag turen att komma i lagom tid för att se många skolbussavgångar och avgångar på linjer som nästan är att betrakta som skoltrafik.

Dotterbolaget Ornunga buss har inventarienummer i moderbolagets nummerserie.

I Fristad hittade jag dessa före detta bohuslänningar (från Strömstad-Tanum busstrafik) i skoltrafik.

Ända till Borås kan man åka med Vårgårdabuss. (Linje 582 Vårgårda-Borås)

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jonas Gustafsson

Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussmicke

Hur länge var du i Alingsås resp. Vårgårda?
Tider osv. Funderar själv på besök i Vårgårda, har länge tänkt åka dit men inte fått ändan ur vagn..
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jonas Gustafsson

I Alingsås c:a en halvtimme runt 12-snåret. Trodde det skulle vara ganska dött mitt på dagen, men det kom en del bussar ändå. Till Vårgårda kom jag strax efter 13 och såg då att en mängd bussar skulle avgå runt 14. Jag tittade då till det nya garaget och frågade lite om inventarienummer på Ornungabussarna och Hagelqvistbussarna, som numera är inlemmade i Vårgårdabuss nummerserie.

Jag hann sedan med knapp nöd tillbaka till stationen för att fota alla avgångar vid tvåtiden.

//Jonas G

Bussmicke

Okej, nån speciell veckodag som är bättre  än annan?
Du var där en tisdag.
Tänker om det är skolturer som går lite olika beroende på dag osv. Kanske inte spelar nån roll.
//Bussmicke.

Jonas Gustafsson

Citat från: Bussmicke skrivet 09 december 2008, 18:30:09 PM
Okej, nån speciell veckodag som är bättre  än annan?
Du var där en tisdag.
Tänker om det är skolturer som går lite olika beroende på dag osv. Kanske inte spelar nån roll.

Jag vet faktiskt inte så noga. Åkte själv lite på vinst och förlust utan att lusläsa tidtabellerna innan, så det var ren tur att jag kom så lägligt till Vårgårda.

//Jonas G

Bussmicke

//Bussmicke.

yngrot

Inte bara B-L som kör med gammla bussar skönt se det finns fler som gör det...även Kjellgrens har ett par gammla åk i trafik ännu...exvis 45003 45006 45009 samt en gammal Wiima fd Ulricehamns ommnibuss.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Johan B

Citat från: yngrot skrivet 09 december 2008, 23:15:22 PM
Inte bara B-L som kör med gammla bussar skönt se det finns fler som gör det...även Kjellgrens har ett par gammla åk i trafik ännu...exvis 45003 45006 45009 samt en gammal Wiima fd Ulricehamns ommnibuss.

Just Fifty är en modell som det är riktigt synd att den är på väg bort.

Mikael T Nilsson

Trevligt bildsvep! Nu är det länge sedan Swebus var trafikutövare i Alingsås.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Cordinot

Jag älskar verkligen Carrus Fifty.

Väldigt fina bilder, Jonas.

Viktor

Jonas Gustafsson