Sänkt körkortsgräns

Startat av Peter Rost, 06 december 2008, 19:54:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 december 2008, 01:26:13 AM
Det finns enligt min egen erfarenhet en mycket liten andel intresserade av sådana fasta tjänster, de flesta liknande försök har gått i stöpet p.ga brist på sökande, högst sannolikt beroende på att de flesta efterfrågar en heltidslön.

Jag tror också att de flesta med behov av deltid kan få detta tillgodosett på nästan alla orter med undantag för de väldigt små.

Majoriteten av de som vill jobba deltid är inte intresserade av att jobba färre timmar per dag utan att jobba färre dagar. Det är en bidragande orsak till att det är svårt att binda upp deltidare på de "snuttjobb" som blir över i rusningarna.

På Roslagsbanan fanns det förut ett antal arvodistförare som bodde i Vallentunatrakten och som då körde in ett tåg från Lindholmen till Stockholm i morgonrusningen innan de gick till sina ordinarie arbetsplatser, en lösning som sparade en förare per dag. Nu förekommer det inte i så stor omfattning längre, då en del av dessa förare nu åter jobbar heltid på Roslagsbanan.

Kvarne

Jag ställer mig till skaran som är emot detta.

Även om man inte ska dra alla över en kam så anser jag att det INTE är bra att sätta en 18 åring, som just tagit B-kortet, bakom ratten på en stor tung buss. Det krävs både mognad och körvana innan man kan anses som lämplig att ratta ett sådant fordon med ett så stort ansvar.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Krille

Citat från: Kvarne skrivet 13 december 2008, 08:46:51 AM
Jag ställer mig till skaran som är emot detta.

Även om man inte ska dra alla över en kam så anser jag att det INTE är bra att sätta en 18 åring, som just tagit B-kortet, bakom ratten på en stor tung buss. Det krävs både mognad och körvana innan man kan anses som lämplig att ratta ett sådant fordon med ett så stort ansvar.

Om man pluggar till B/D-behörighet på gymnasiet i 3 år kan man nog ha bra
mycket mer körvana än en som tagit B vid 18 och sen gått en D-kurs vid 21-års ålder.
Men det gäller nog att ha tydliga krav vid antagningen.

/K

Krille

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 december 2008, 10:12:34 AM
Idag kan du i princip bli bussförare utan att ha en enda meters körvana ens med personbil, bara du uppfyller ålderskraven.
Sådana exempel har förekommit lite för många gånger under de senaste 5-6 åren....
Du får först utbildning på B och sedan direkt på D.

Precis det jag försöker säga.
Bara för att man har åldern inne betyder det inte att man är mogen eller automatiskt har körvana.

/K

Åkarns Kalle

Då får jag säga att det kan var tvätom också att man är mogen innan man fyller 21
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

sukkeri

Citat från: RoTe skrivet 07 december 2008, 01:51:24 AM
Jaha, så det är bättre att ha låga biljettpriser och inga förare?  ::)

Kolla lönetrappan i branschen, man får ju inte ett skit för att man stannar kvar. Det kan skilja så lite som 3000kr mellan en nyanställd och en som är 60 och kört buss i hela sitt liv. Är det bra?

Vad är skillnaden mellan att ta körkort vid 18-21 år när man jämför med Lars som började  köra vid spädbarnsåldern.  ;) 

Johan Hansson

Jag hoppas våra folkkära :D, förlåt folkvalda rikdagsmän och kvinnor röstar ner förslaget i riksdagen till våren.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Ersa

Visst får man in några fler bussförare i åldrarna 18-21 på marknaden med detta förslag, men detta löser ju inte det stora problemet, vilket är den idag på många ställen höga personalomsättningen. Det handlar inte bara om att nyrekrytera, utan man måste ju få folk att stanna i yrket också.

JDS

Citat från: Verspieder skrivet 26 december 2008, 06:51:48 AM
Visst får man in några fler bussförare i åldrarna 18-21 på marknaden med detta förslag, men detta löser ju inte det stora problemet, vilket är den idag på många ställen höga personalomsättningen. Det handlar inte bara om att nyrekrytera, utan man måste ju få folk att stanna i yrket också.

Nja, det kan gå att minska personalomsättningen på detta sätt. Det finns kanske en grupp människor som vill ha ett fast jobb, inte är så intresserade av att "bli något" och som därför inte har något emot att stanna kvar i samma verksamhet ganska länge. Vid 21 års ålder är många av dessa, för att inte säga alla, redan upptagna; det vore därför en idé att få tag i dem tidigare. Det finns också en mer krass aspekt på detta: vid den lägre åldern är folk mer formbara, det finns en anledning till att militärtjänst som regel påbörjas snarast efter fyllda 18 år...