Huvudmeny

Bussar i Gävle

Startat av Peter Öden, 06 december 2008, 17:01:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Vid ett besök idag på em. vid Swebus/Volvo Lastvagnar kunde följande konstateras:

Fd. Swebus 1357 fortfarande kvar, motor/växellåda borttagna, > skrot. Scania CN 112 CL
Fd. Swebus 2890 kommer att gå till skrot. Vlko B 10M Säffle.

Swebus 4604, 4606 SL-röda och 4612 Kalmarblå tillkommna nyligen, Vlo B 7LA
Swebus 0606 en "återvändare" till Gävle, Sc CN 113 CLL.

Kunde också konstatera att 4993 MB Citaro ledbuss fortfarande är JLT-lackad !

Mvh Peter Ö

Fredde

Det är märkligt att inte X-trafik har krav att antingen lackas 4993 om eller så ska den inte längre gå i trafik i Gävle.. Nu har den varit "vikariebuss" i flera månader i Gävle samt det är inte fråga om ny trafik i denna stad fr bolagets sida, sedan att klistermärket fram börjat bli slitet av torkarbladet efter några månader på plats.... Dom gånger denna buss har gått på ett omlopp på linje 12 så har det i princip varit ständig varit försening på denna tur då denna vagn är totalt orkeslös, det verkar som turbon gjort sitt, senast jag åkte den var det en försening på 18 minuter på just linje 12.. Dom vart inte glada på X-trafik på trafik upl när jag ringde in, när det fortfarande körs med denna buss samt det var en sådan försening.. Jag förstår inte varför man inte kan se till att åtgärda saker efter så lång tid, vad är problemet igentligen? Är det ett "Gävle Problem" åter igen ?

AO

Det verkar ju som att Swebus har prioriterat att skicka iväg de 12 meters vagnar som kommit ifrån från Kalmar på lackering först, alla dessa är väl inte omlackerad än?

4993 tycker jag man inte ser så ofta i trafik nu, mest de andra ledbussarna. Ledbussturerna på linje 12 körs ju nu nästan uteslutande med 6463. Har Mercedes bussarna fått hållplatsvisare installerade inne i bussarna än? Alla f.d. Kalmarbussar verkar ju ha fått det i.a.f.

David S

Citat från: Peter Öden skrivet 06 december 2008, 17:01:15 PM
Swebus 0606 en "återvändare" till Gävle, Sc CN 113 CLL.

Någon som vet om man ska ta 0606 i trafik eller om den är här i andra syften?

AO

Citat från: David S skrivet 07 december 2008, 20:30:04 PM
Någon som vet om man ska ta 0606 i trafik eller om den är här i andra syften?

Jag vet inte säkert, men kan väl nästan lova att den inte kommer att komma i trafik. Den uppfyller inte ålderskraven och troligtvis inte miljömålen heller. I så fall är det mer troligt att någon av 46xx vagnarna skulle komma i traik, men det kommer troligtvis inte heller att ske. Alla bussar som ska bytas ut är ju redan utbytta nu. Eftersom det inte blir någon ny stomlinje till sommaren så behövs det ju inte heller några fler bussar för att kunna trafikera den.

Peter Öden

Hej !

Visserligen står 0606 fortfarande regad på Swebus i Bromma, avställd 08-11-18.
Men den ska visst vara såld. Det är bara en tillfällig placering där den står f.n.

Mvh Peter Ö