En bussfärd med extra ventilation ;D

Startat av Richard1250, 06 december 2008, 11:17:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richard1250

Jag åkte turen mellan Oskarström och Halmstad Linje 400 från Hyltebruk.
Just den turen som går tillbaka via kinnared brukar det inte vara så mycket folk på, så jag väljer den för att få lite lugn och ro.

Det var förresten en Vega boogie kommer inte ihåg regnr.

I alla fall så fick jag under den turen bevittna hur ett trasigt fönster beter sig under färd när det sakta men säkert faller i bitar.

Föraren var tydligen tvungen att svänga för snävt i Hyltebruk för att undvika en bildåre som tog plats och kippte då en sidoruta i en stolpe.

Jag satt en bit ifrån den trasiga rutan klart för att det låg glas överallt och tittade hur glaset under färd in mot Halmstad yrrde inne på sätena och ut på vägbanan.

När vi kom in till Norra station var bara 25 % av rutan kvar allting hade fallit ut på vägen eller in i bussen under färden och det lät kan jag lova för varenda gupp som bussen gjorde så hörde man hur rutan föll isär.

En lite speciell händelse jag inte varit med om innan. :)
Frågan är ju bara om han verkligen skulle köra en sån buss i linje eller om den skulle ha tagits ur trafik i Hylte, men enligt föraren så hade han av TL (trafikledningen) fått order om att köra linje in.

Så kan det gå  i en bussförares liv  ;)

Hm undar om detta inte skulle ligga under ett bussforum, nåja mitt misstag hoppas att ni ursäktar.

Johan Hansson

Hur längesen var detta?
Jag känner igen det du prata om av någon anledning.

Så tänker jag iallafall om utifall att det kommer hända mig om rutorna råkar ut för missöden vid t.ex stenkastning mot bussen om jag kör.

• Bussarna har dubbelglas och är det den yttre ruta som går så är det egentligen ingen fara att köra vidare.
  • Informera TL (Trafikledningen) om hur jag skall gå till väga
  • Är det däremot båda glasen så skall man stanna vid en hållplats och flytta över passagerarna till en ersättningsbuss och sen tom köra till depå.
    Eller få bussen utbytt på plats.

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Richard1250

Citat från: Johan Hansson skrivet 07 december 2008, 00:08:46 AM
Hur längesen var detta?
Jag känner igen det du prata om av någon anledning.

Så tänker jag iallafall om utifall att det kommer hända mig om rutorna råkar ut för missöden vid t.ex stenkastning mot bussen om jag kör.

• Bussarna har dubbelglas och är det den yttre ruta som går så är det egentligen ingen fara att köra vidare.
  • Informera TL (Trafikledningen) om hur jag skall gå till väga
  • Är det däremot båda glasen så skall man stanna vid en hållplats och flytta över passagerarna till en ersättningsbuss och sen tom köra till depå.
    Eller få bussen utbytt på plats.

Det normala förfarandet skulle väl i detta fallet ha varit att byta ut bussen i Hylte, men eftersom det knappt åker någon med den turen in så antar jag att dom tyckte från TL att det var ok att köra bussen in.
Sedan att lilla jag skulle åka med just den  :) hade dom inte räknat med hehe.
Jag var ensam i bussen med föraren så det spelade kanske ingen större roll.

yngrot

Inte köra med trasig ruta ..splitter som yr in i bussen.... även om det bara var du som åkte så kan det ju komma fler och då är det ju inte bra alls..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina