Huvudmeny

Mellan tanterna..

Startat av Bussmicke, 06 december 2008, 00:29:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

Nämen, den gamla hårdrockaren!  :D

Bussmicke

//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

bussgrabben

Bengt Jönsson

Citat från: Bussmicke skrivet 06 december 2008, 00:29:37 AM

En del av dessa bussar har en lite "snedställd" ruta precis bakom mittendörrarna medan andra har som på bilden en ruta precis bakom mittendörrarna med rak nederkant.
Varför detta och vad är skillnaden?  Det borde ju vara en billigare variant att ha rak nederkant på rutan än en snedställd.

/B

Karsten

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 06 december 2008, 16:42:57 PM
En del av dessa bussar har en lite "snedställd" ruta precis bakom mittendörrarna medan andra har som på bilden en ruta precis bakom mittendörrarna med rak nederkant.
Varför detta och vad är skillnaden?  Det borde ju vara en billigare variant att ha rak nederkant på rutan än en snedställd.

/B

De tidigare årsmodellerna (likt den avbildade) har rak nederkant på rutan bakom mittdörren, medan de senare har snedställd. Hos Busslink är det endast 5001-5022 som har/hade rak nederkant. 5023-5167 har snedställd.

JDS

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 06 december 2008, 16:42:57 PM

Eftersom golvet lutar i den delen av bussen så är de två främsta soffraderna (efter mittplattformen) placerade ganska långt ned. Med den lutande fönsterkanten får alltså de som sitter där lite bättre utsikt, åtminstone i teorin. I praktiken blir det nog mest en mer tillkrånglad konstruktion på det viset. Men kanske blir bussen lite snyggare också, och det har väl en viss om än inte så stor betydelse. Vissa fula drag tenderar liksom att försvinna genom naturligt urval, både hos människor och hos bussar...

Bussmicke

Citat från: Karsten skrivet 06 december 2008, 03:50:12 AM
Den var reklamlackad för Hard Rock café i mitten av 1990-talet.

ahh, just ja. Det stämmer.
//Bussmicke.

Optimal

Varför kör den denna väg? Omlagd körväg eller?

Måns Johannesson

Ordinarie väg, 43an har gått över norrbro i många år nu.

/Måns

Bussmicke

Strömbron i bakgrunden är tillf. körväg medan Norrbro lagas.
//Bussmicke.

Optimal

Citat från: Måns Johannesson skrivet 07 december 2008, 13:22:32 PM
Ordinarie väg, 43an har gått över norrbro i många år nu.

/Måns

Men detta är inte norrbro. Den är inte körduglig sen ett bra tag sen, Den håller på att lagas, så tror du missuppfattat vart bussen befinner sig,

Karsten

Citat från: Optimal skrivet 07 december 2008, 15:27:21 PM
Men detta är inte norrbro. Den är inte körduglig sen ett bra tag sen, Den håller på att lagas, så tror du missuppfattat vart bussen befinner sig,

Men nu missuppfattar du det också. ;) Bussen går ju denna väg för att den inte kan köra Norrbro, detta är den omlagda körvägen under de två år som Norrbro är avstängd.

Optimal

Haha, jag var säker på att gatan som bussen kör på var den gatan som är brevid slottet som heter Slottskajen tror jag. Men då hade hag bara lite fel, För vi kör inte på Norrbro som Måns sa, eftersom den är under lagning.