Från min skokartong del 329: Wasatrafik Stockholm

Startat av Staffan Sävenfjord, 05 december 2008, 22:18:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Clabbe

Skandia Meteor med B10M chassie har jag aldrig sett förut. Hur många byggdes det?
De jag sett är på Volvo frontmotorchassie.

JDS

Kan inte undgå att tycka att det ser lite kul ut med mercastrålkastarna på ett i grunden Volvobygge...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Clabbe skrivet 06 december 2008, 20:07:41 PM
Skandia Meteor med B10M chassie har jag aldrig sett förut. Hur många byggdes det?
De jag sett är på Volvo frontmotorchassie.

Detta var nog den enda. Sannolikt ett spekulationsbygge som hamnade hos Wasatrafik när ingen ville köpa den. Wasatrafik var på den tiden delägare i Skandia (nuvarande Helmark). Den här bussen upplevdes av förarna som synnerigen snabb och tacka för det: 10-litersmotor i en så liten buss.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredrik Klint

Den sista bilden ser ut att vara tagen vid Slussen  ;)

Richard1250

Trevliga bilder, påminner mig om alla Wasatrafik bilder och club continental tror jag det var som jag fotade i Halmstad genom åren när dom körde veckoslutstrafik??? 

Måste kolla i min samling och återuppliva gamla minnen  :)


Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredrik Klint skrivet 07 december 2008, 10:15:54 AM
Den sista bilden ser ut att vara tagen vid Slussen  ;)

Jovisst är den det. Eller kanske snarare vid Stadsgården.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HB

Wasatrafiks gamla 430 har man tillbringat rätt många timmar i. Allt från norska fjällen till Ryssland. Otroligt pigg och stark trots att den inte hade split. Man behövde aldrig växla ner vid omkörningar. Dock var den känslig för sidvind, men det berodde väl på det korta axelavståndet. Dessutom var den jobbig att lasta väskor och skidor i för bagagerummet var i bakkant av karossen samt bestod av hyllor hela vägen upp till taket. Mycket klättra blev det.