Standarder är bra, alla borde ha EN!

Startat av Jona, 05 december 2008, 15:51:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Om texten i rubriken kan räknas som ett ordspråk så tycker jag att det är ett väldigt bra sådant. För i dagens tekniska värld verkar många leva efter den devisen att dom ska ha en egen standard. Men jag börjar bakifrån i mitt resonemang. Jag tänker börja med några exempel där man verkligen har en standard som alla enats om.

Ta bilar t.ex, gas, broms, koppling med mera sitter på samma ställe i alla bil-märken. Alltså du kopplar med vänster fot och bromsar/gasar med högerfoten. Oavsett om förarplatsen finns på höger eller vänster sida i bilen. Standard, alla följer samma.

Tangentbord. Här sitter tangenterna på samma ställe, spelar ingen roll om du har ett vanligt tangentbord eller ett ergonomiskt. Allt sitter enligt en standard.  Även bärbara datorn följer samma standard om en man saknar siffrorna på höger sida. Men här spelar det ingen roll vem som tillverkar dom eller så. Allt är enligt standard.

Detta är bra.

Sedan har vi mobiltelefoner som nästan har standard men dom når inte riktig ända fram. Menyerna kan skilja åt rejält men en sak är nästan standard. Tangenterna sitter på samma ställe på alla mobiler. Okej 1 till 9 plus Stjärna och Fyrkant. Det som är synd men man kan leva med är att menu-knapparna, svara-knapp osv skiljer  åt mellan modellerna. Ska man svara åt med någon annans telefonen med annan tillverkare än man själv är van vid så blir det lätt error och kortslutning i min stackars hjärna. (tänkt då på äldre generationen som kanske inte har samma teknikvana, hur ska det gå för dom).

Ska det vara så?

Men vad är värre en telefoner, jo fjärrkontroller, finns det ingen som hellst standardtänk i fjärrkontrolls-världen?

Vissa har alla knappar lika stora, andra har viktiga funktionsknappar större och med tex annan form. Vissa har tex play, pause och stopp som exempel lätt åtkomliga medan på andra måste man leta bland knapparna bra länge.
Volum och ljudlös, samma där, du vill tex snabbt sänka ljudet men att i stressen försöka lokalisera rätt knapp är inte lätt.

Ännu värre är, ofta är fjärrkontrrollen svart med svarta tamngenter, du ser en film i mörkret, ja numera ska man ju ha en egen biostudio hemma med snurra-runt-ljud och allt vad det nu heter. Alltså vill dom flesta ha mörkt när dom ser film. (inte jag men det hör inte hit) Men hur har dom som gör fjärrkontrollen tänkt sig att man nu ska kunna hitta tangenterna snabb där i mörkret??? Nä res dig upp, spring försökigt genom det mörka rummet, tänd taklampan, leta bland knapparna, välj pause. Nu har det gått en bra stund, kanske har telefonen slutat ringa...

Nä här borde en standard vara bra. Alla knappar ska sitta på samma ställe och dom viktigaste knapparna ska vara större och med annan form. Då kan man med gammal vana leta rätt knapp i mörkret och snabbare göra det du ville.
Sedan borde väl tangenterna kunna lysa svagt så man ser i ljuset vilken symbol knappen har.

Nä jag tycker inte man ska behöva fjärrkontroll till lampan och en ficklampa liggande bredvid dig när man ser tv.
För hur länge har vi använt fjärrkontrollen. 20 år???? På dom åren borde man ju kommit fram till vilken position som är bäst på en fjärrkontroll att ha knapparna på och enats om det som standard.

Detta är bara ett exempel. Finns säkert många många flera där man irriterar sig på att inget standard finns och man skulle vilja strypa konstruktören. Okej nu lever jag i Sverige, här muttrar och är vi sur i våran privata ensamhet. Vi kör inte enligt den franska standarden att hämta snö, fjärrkontroller eller gödsel beronde på vem vi är arg på och tippar det på bron till fabriken, stadshuset eller vart det nu passar.

Ej häller så tar vi inte våra traktorer och spärrar av motorvägar tills vi får igenom våra önskemål, i detta fall en standard. Nä vi får nog leva med detta problem....

En liten tankebana från mig så här mitt på fredagen, kommentera och skriva gärna vad ni tycker. Har jag fel, ja det förekommer att jag har det. Men hör inte till vanligheterna.... hehehe.... Ska bli kul och se om fler än jag upplever liknande problem.

Men ni får ta detta för vad det är, ett I-landsproblem. Jag har inte tänkt lösa vare sig världs-svälten eller förhindra krig. Jag nöjer mig med att lägga lite ljus våra små vardagsproblem....

/Jona
MVH Filosofen Jona

nohlin

Hej.
Får börja med att säga att jag tyckte det var roligare att läsa ditt inlägg än att titta på Idol ;)
Användandet av standarder är naturligtvis väldigt viktigt och underlättar för användarna. Dock kan jag inte riktigt se vitsen med en "fjärrkontrollsstandard" på samma sett som en standard för gas, broms och koppling i bilar.

Fjärrkontrollen räknar iaf jag som en icke livsviktig tillämpning till skillnad mot bilen. Det jag menar med det är att om en person som är vad vid en Volvo ska naturligtvis även kunna köra en Saab utan att riskera sin omgivnings hälsa och leverne. Dock är det inte lika farligt om jag som har en Philips TV med tillhörande fjärrkontroll skulle fumla i mörkret med en fjärrkontroll tillhörande en Panasonic TV.

/nohlin

Sundås

Kul reflektioner! :)

Kan förressten meddela att jag har en kompis vars mobiltelefon har 2 knappar på varje rad, dock minns jag inte vilken av # och * man utelämnat.. ;)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se