Busshållplats inpå knuten skapar protester i Holm utanför Halmstad

Startat av Johan Hansson, 05 december 2008, 12:23:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

Jag har full förståelse över att det blir protester mot bygget av hållplatsen

Skulle jag bo så vid en hållplats i ett villaområde så skulle jag själv inte vilja ha hållplatsen intill tomtgränsen bland annat eftersom nedskräpningen är stor och det brukar slängas in brukar flaskor innanför häckarna som gör att man får gå ut och städa.

http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.65220
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Krille

Ehh, jaså?
Finns väl ungefär hur många hållplatser som helst som ligger i vanliga villaområden nära vanliga bostadshus.
Folk verkar väldigt lättstörda nuförtiden.

/K

Nico

Jovisst är det nog så. Min depå har en del linjer som passerar genom villaområden och så särdeles stor (snarast tvärtom) tycker åtminstone jag inte att nedskräpningen är. Visserligen bör man väl ha bygglov etc. klart, men annars tycker jag att detta till stor del verkar vara en s.k. NIMBY-sak (dvs. Not In My Back Yard). Man kan ju inte göra alla nöjda och då det bevisligen även behöver läggas busshållplatser med jämna mellanrum så då blir det ibland som det blir. Tycker därför att dessa protester, när det dessutom är fråga om en kommunal gata, känns aningen infantila. Bor man i ett levande samhälle så får man nog vara beredd på att både ge och ta.

I vissa områden så verkar dock folk protestera mera aktivt och högljutt och på vissa håll även handgripligen. Kommer ihåg när man förlängde SL-linje 161 genom Bagarmossen 97 eller 98 och då var villägarna delade i två läger. På en plats med en skarp 90° vänstersväng så var man, för att klara trafikdelaren, tvungen att gå ut med överhänget. I några fall hände det dock att det var uppställt betongsuggor eller utburet en massa stenbumlingar bara för att hindra. I några fall så kastades det även saker på bussarna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Stackars människor som drabbas av busstrafik och till råga på allt en hållplats så nära sina hem! Det kan inte vara enkelt för dem. Hoppas kommunen ändrar om planerna så att all busstrafik till, via och från detta bostadsområde omedelbart tas bort! Naturligtvis bör även detta gälla all skolbusstrafik! ::)

Ja jag är rejält morgonironisk. Det är precis en sån här artikel man ska läsa innan man tvingas gå genom en blåsig park i minusgrader i över 10 minuter för att nå en viss hållplats för en viss kort linje som ligger närmast mig. Ja, jag hade gärna sett att linjen var några få hundra meter längre så att den bussen gick förbi mitt hus

Richard1250

Jag blir så irriterad på sådant gnäll, jag menar hur många sekunder eller minut står bussen på hållplatsen, det är ju inte så att bussen står där hela tiden och skymmer hans så kallade utsikt.

Bussen kommer till hållpltasen om det står någon där stannar lastar och kör, det är ju inte så att dom anordnar seightseeing till Holm bara för att titta på hans hus.

Ersa

I centrala Umeå har en enda herre lyckats få kommunen att lägga om all tätortsbusstrafik mellan 22:00 och 06:00 på stadsdelen "Öst på stan" för att han då inte vill bli störd. Vad alla andra som bor på den andra gatan tycker som har busstrafik vid sina fönster endast kl 22-06 förtäljer inte historien. Helt klart är att det skapar förvirring bland alla nyinflyttade som ofta väntar förgäves vid två hållplatser kring 23-tiden utan att det kommer någon buss.

En gång passerade en buss av misstag hans hus mellan 22-23, och då följde han efter i egen bil. När bussen stannade vid en hållplats på universitetet några km därifrån lämnade han bilen på tomgång och sprang fram och in i bussen för att leva om och skrika på föraren. Denne förare stängde då bara dörren och körde iväg ytterligare en hållplats. Herrn fick vackert fick gå tillbaka till sin tomgångsparkerade bil, som vem som helst kunnat sno.

Ulf Rådeström

Ja, det var något korkat.
"han känner sig överkörd, men inte av bussen"

Kanske bussen borde köra över honom o ruska om honom lite så han vaknar upp?

Precis som Nico skriver - alla vill ha bussen nära - men ingen vill ha bussen där man bor.

Richard1250

Jag som bara åker kollektivt och har i mitt liv valt bort bil, jag skulle bli jublande glad om dom byggde en hållplats precis utanför dörrern, vilken lyx kunde man ju skämtsamt säga till föraren kör du hem mig till dörren?   ;)

Dessutom skulle man kunna sitta i sovrummet och fota bussar

Tommy E

Citat från: Richard1250 skrivet 13 december 2008, 10:18:33 AM
Dessutom skulle man kunna sitta i sovrummet och fota bussar

Där sa du något! :D
Vad otroligt bekvämt det skulle vara att kunna fota bussar utan att lämna huset!

/Snacke - som har 4 km till närmaste regelbundet trafikerade busshållplats... :-\
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ersa

Påminner mig om Kvarnes balkong. Han har ju bussar direkt utanför kåken, även om bussen på bilden är i privat ägo: