Huvudmeny

Dags att skrota H18

Startat av Ekloev, 04 december 2008, 21:08:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M224

Citat från: Tomas Fransson skrivet 05 december 2008, 14:06:24 PM
Av egen erfarenhet av MAN innehar jag en åsikt... Billigt, plast, massa felmedelanden, jobbiga dörrbromsar, ryckiga, sega, jobbiga dörrar, går inte ställa in ratt i önskat läge, man sitter lågt till påstigande.

Okej hihi! Jag har ju ingen erfarenhet av att köra dom. Men mina åsikter om Scania som trafikant är, billig plastig inredning, slöa motorer,
skramliga och skakiga. Utvändigt tycker jag dock att de är fina, speciellt de nyaste OmniLinkarna.

Karsten

Citat från: Tomas Fransson skrivet 05 december 2008, 14:06:24 PM
Av egen erfarenhet av MAN innehar jag en åsikt... Billigt, plast, massa felmedelanden, jobbiga dörrbromsar, ryckiga, sega, jobbiga dörrar, går inte ställa in ratt i önskat läge, man sitter lågt till påstigande.

Jag håller nog med i stora drag, även om min erfarenhet av MAN ännu är begränsad och jämförande objekt är av märket Volvo. Dock måste jag vara lite positiv också, de nya MAN vi har i N/V är grymma i motor, växellåda och fjädring. :D

Cero

Tycker att förarplatsen i Omni ser behaglig ut, speciellt i Omnilinken som har högre vindruta. Bussarna förefaller trevliga att köra. Dessutom tycker jag de ledvagnar som går på 173:an (SL) är trevliga att åka, kanske bland de bästa av de vagntyper som går i ren stads- och förortstrafik och är av lågentrétyp. Dock är ju de tidigare CN113 överlägsna i kvalitetskänsla, men det kanske är så att merparten av den känsla man som passagerare upplever sitter i plastpanelerna och att bussarna rent tekniskt ändå har bra kvalitet.

De tyska bussarna upplever jag som mer kraftfulla i maskineriet och vissa har också bättre fjädring, men inredningen är väl mycket SJ väntsal á la 60-tal. Jag upplever dem på något obestämbart sätt som "tråkiga".

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 december 2008, 13:41:47 PM
Jag tycker bara att det är kul att tyska bussar intar Stockholm. Det känns som att man går tillbaks till gamla traditioner igen. Tänker på Büssing :D

Jag saknar också Büssing och även om de var vanligast när jag var liten får man väl ändå säga att den traditionella stadsbussen i Stockholm är Scania. Med alla höghus, Metropol, Capitol, CR111, CR112, CN113 och Omni som sammantaget rullat i innerstaden torde det märket vara lika sammanflätat med stockholmstrafiken som Volvo är med göteborgstrafiken.