Buss rammade busskur (Tierp/Söderfors)

Startat av RoTe, 04 december 2008, 20:42:48 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

RoTe

CitatBuss 836 mellan Söderfors och Tierp rammade på torsdagsmorgonen busskuren vid Bäcklösen där flera ungdomar stod och väntade på skjuts till skolan. En flicka var nära att träffas av den våldsamt sladdande ledbussens bakände.

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=76-AV_ID=837058,00.html

Danne B.

"Smällen när bussen rammade kuren var så kraftig att två bakrutor krackelerade,"

Måste verkligen ha varit en rejäl smäll då om rutorna sprack... ::) Jag menar... Ärligt talat, om smällen inte var värre än att rutorna sprack och han kunde fortsätta köra med bussen kan det ju inte gärna ha varit mer än en lättare iskrapning mot kuren! Kuren ser ju dessutom oskadd ut den också (om det nu inte är en arkivbild)!

Kanske någon har en bild på skadorna på bussen?

Hursomhelst...

Underbart överdriven uppmärksamhetstörstande tidningsjournalistik där den fakta man använder dessutom berättats uteslutande(?) av barn...

//Danne

Johan Hansson

Skolbarnen skall vara glada att de klarade sig oskadda det kunde gått riktigt illa
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Stinsen

Nåja, det kan ju vara överdrivet förståss. Kuren ser ju inte jätteskadad ut. Arkivbild tror jag inte på, varför skulle UNT råka ha arkivbild på just denna hållpats ute i ingenstans...

Vad som däremot är lite mer upprörande är ju driftledarens svar ang fyllekörnings-kontroll.

Först kör föraren sönder en buss. Sedan byter föraren buss utan att säga till trafikledningen. Och trafikledaren tycker att det verkar så normalt att man inte bryr sig om att göra någon kontroll med motiveringen att han tycks tro att alla förare i Tierpsdepån är nykterister.   ::) ::) ::) ??? ??? ??? ???

Måns Johannesson

Lustigt (eller kanske snarare sorgligt) att ni fokuserar på att busskuren inte är skadad och därför verkar tycka att det inte kan någon större smäll. I min värld kan en människa bli rätt svårt skadad även vid krafter som inte ramponerar en busskur byggd av betong. Det behövs nog mer kraft att krossa två rutor i bussen än att krossa en människa. Tänk dessutom på att man normalt står utanför kuren när bussen kommer.

/Måns

Danne B.

Citat från: Måns Johannesson skrivet 05 december 2008, 20:20:44 PM
Lustigt (eller kanske snarare sorgligt) att ni fokuserar på att busskuren inte är skadad och därför verkar tycka att det inte kan någon större smäll. I min värld kan en människa bli rätt svårt skadad även vid krafter som inte ramponerar en busskur byggd av betong. Det behövs nog mer kraft att krossa två rutor i bussen än att krossa en människa. Tänk dessutom på att man normalt står utanför kuren när bussen kommer.

/Måns

Nu krossades ju inte rutorna utan dom "krackelerade" alltså var kraften högst måttlig! Dessutom är det ju exceptionell sensationslystnad från tidningens sida, och som jag skrev, baserat på barns utsago... Och barn har en viss tendens att överdriva, i deras ögon, spektakulära händelser...

Alltså... För min del är det inte meningen att låta kall och cynisk men man bör betrakta artiklar som denna med rättså kritiska ögon...

//Danne

Måns Johannesson

Visst bör man betrakta sådana artiklar med kritiska ögon men:

Det behövs en del kraft även för att krackelera en ruta, betydligt mer kraft än att skada eller döda en person (speciellt om man hamnar mellan bussen och kuren). Att dessutom påstå att det inte kan ha varit någon större smäll bara för att betongkuren inte ser skadad ut är bara korkat (barn är faktiskt mjukare än betong).

/Måns

Danne B.

Citat från: Måns Johannesson skrivet 05 december 2008, 21:48:17 PM
Visst bör man betrakta sådana artiklar med kritiska ögon men:

Det behövs en del kraft även för att krackelera en ruta, betydligt mer kraft än att skada eller döda en person (speciellt om man hamnar mellan bussen och kuren). Att dessutom påstå att det inte kan ha varit någon större smäll bara för att betongkuren inte ser skadad ut är bara korkat (barn är faktiskt mjukare än betong).

/Måns

Var och en blir salig på sin tro... Inte någonstans skrev jag att jag baserade min åsikt bara(!) på det faktum att kuren var oskadd, däremot skrev jag att om rutorna bara "krackelerade" (tidningens ordval) så bör smällen inte varit särskilt kraftig alls! Förvisso är kuren hård och rutorna ganska så tåliga men om man även tar med i beräkningarna hur mycket kraft leden på en ledbuss bör ha haft om den kom kanande på tvären, sett till dess tyngd, på det viset som återges i artikeln bör nog en hel del mer gått sönder... Alltså, troligen är historien mycket överdriven...

//Danne

Jo

Citat från: Stinsen skrivet 05 december 2008, 17:49:28 PM
Nåja, det kan ju vara överdrivet förståss. Kuren ser ju inte jätteskadad ut. Arkivbild tror jag inte på, varför skulle UNT råka ha arkivbild på just denna hållpats ute i ingenstans...

Vad som däremot är lite mer upprörande är ju driftledarens svar ang fyllekörnings-kontroll.

Först kör föraren sönder en buss. Sedan byter föraren buss utan att säga till trafikledningen. Och trafikledaren tycker att det verkar så normalt att man inte bryr sig om att göra någon kontroll med motiveringen att han tycks tro att alla förare i Tierpsdepån är nykterister.   ::) ::) ::) ??? ??? ??? ???

Jag reagerade också på den meningen. Om han nu blivit rätt citerad vill säga. Nu ska ju tilläggas att man inte behöver vara onykter för att få sladd i halt väglag så man ska nog inte dra några större slutsatser av att föraren inte testades.
Hursomhelst tror jag att obligatoriska alkotest(eller test för andra droger) för alla förare som är med i trafikolyckor skulle behövas. Och jag menar då inte bara yrkesförare utan då i ännu högre grad privatbillister. Problemet blir ju naturligtvis att polisen skulle få mer att göra men ifall det var genomförbart skulle man väl förhoppningsvis i alla fall få fast de som kör onyktra och orsakar olyckor.

blyfot

läste era funderingar om hur man kan byta buss utan att någon märker något. har ni glömt att det finns bussbyten i ett omlopp. tror att det kan vara så i detta fall. i tierp har vi nämligen ett till tre byten per dag, beroende på omlopp.

Staffan Sävenfjord

Citat från: blyfot skrivet 06 december 2008, 16:56:59 PM
läste era funderingar om hur man kan byta buss utan att någon märker något. har ni glömt att det finns bussbyten i ett omlopp. tror att det kan vara så i detta fall. i tierp har vi nämligen ett till tre byten per dag, beroende på omlopp.

Ja, det låter ju som en trolig förklaring. Det i kombination av att bussföraren inte märkte något av smällen. Tyckte också att det lät otroligt att en bussförare bara kan byta buss så där utan vidare.

Vactis

Stop ett tag nu, jag tycker ni har hakat upp er på rutorna. Jag undrar bara hur chauffören kan åka vidare efter den smällen med tanke på detta..... ur unts artikel......    De ungdomar som skulle åka in till Aspenskolan från sin hållplats i Bäcklösen, fick rädda sig undan bussen vars bakre sektion först drämde in i betongkurens sidovägg för att sedan studsa ut i mötande körfält där en bilist fick väja för att undgå en kollision. Först en bra bit bortom hållplatsen kunde chauffören få hejd på sitt ekipage. Så varför inte gå ut och se efter vad som hände efter en sån smäll och samtidigt se efter hur det gick med bilisten, det tycker jag är märkligt. För i mina ögon ser det ut som en duktig smäll och inte bara någon is klump.  ??? ???