Reparation av GUB 380 del 5

Startat av Niclas Rosenius, 04 december 2008, 08:50:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius

Nu har det gått 5 veckor och det börjar likna nåt på sidorna av bussen. Arbetet i bak står fortfarande still.

Ny tank har monterats

//Niclas

Björn Ax

Skrota skiten.  ;D

Gillar inte alls dessa bussar. Rostiga och totalt sunkiga.
Dom enda utav gub's bussar som har spel i ratten.

Simon A

Citat från: Björn Ax skrivet 04 december 2008, 18:17:41 PM
Skrota skiten.  ;D

Gillar inte alls dessa bussar. Rostiga och totalt sunkiga.
Dom enda utav gub's bussar som har spel i ratten.
Ursäkta min okunskap, spel i ratten? Får ratten för sig att inte göra som den borde?

//Simon

Björn Ax

Citat från: Simon A skrivet 04 december 2008, 19:41:10 PM
Ursäkta min okunskap, spel i ratten? Får ratten för sig att inte göra som den borde?

//Simon

Ingen fara. Man säger så när man kan röra ratten utan att hjulen svänger.
På swebus var det vissa bussar som man "nästan" kunde vrida ratten ett halvt varv utan att hjulen rörde sig ett dugg. Det var lite läskigt ibland.

Rickard

Niklas Bygdestam

Citat från: Rickard skrivet 05 december 2008, 22:03:26 PM
Vad har hänt med lacken?

Vad menar du? Bussen ska givetvis lackas om när alla plåtarbeten är färdiga
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Rickard

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 december 2008, 22:31:13 PM
Vad menar du? Bussen ska givetvis lackas om när alla plåtarbeten är färdiga

Jag tänkte för det är mindre lack på den nu än tidigare och det verkar vara borta på ställen som inte behöver lagas? Ska den omlackas helt?

Niklas Bygdestam

Citat från: Rickard skrivet 05 december 2008, 22:45:41 PM
Jag tänkte för det är mindre lack på den nu än tidigare och det verkar vara borta på ställen som inte behöver lagas? Ska den omlackas helt?

Bussen genomgår stora plåtarbeten efter en krockskada. Skadad plåt byts ut. En del skadad plåt behålls men måste riktas och sedan slipas och spacklas för att få jämn yta. Det är det ganska självklart att det försvinner mycket lack. Givetvis ska bussen lackas om helt när allt detta är klart
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nupski

Undrar om den kommer gå rakt eller som en krabba när den är klar. En sak reagerade jag på kör ni inte med regummerade däck i Uppsala?

Niclas Rosenius

Citat från: Tomas skrivet 06 december 2008, 20:05:38 PM
Undrar om den kommer gå rakt eller som en krabba när den är klar. En sak reagerade jag på kör ni inte med regummerade däck i Uppsala?

Hej, Thomas.

Skulle tro att den kommer att gå som en krabba när den är klar. Bussen fick inga direkta skador undertill på dom känsliga ställena utan mest på sidorna, fronten och uppe i vänstra hörnet.

Sen har vi kontrakt med Michelin genom en däckfirma som sköter däckunderhållet på våra bussar. Däcken får inte understiga 6 mm i mönsterdjup innan dom skall bytas enligt avtalet, men undtag kan inträffa. Dessutom har vi en viss problem med nerslitna däcksidor inom bolaget som gör att en hel del däck måste kasseras i förtid.

//Niclas

yngrot

Nerslitna däcksidor måste väl bero på att trottoarkanterna rör sig mot bussen eller hur?? ;D   undrar när vi ska få fasta kanter?? ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niclas Rosenius

Citat från: yngrot skrivet 07 december 2008, 15:51:20 PM
Nerslitna däcksidor måste väl bero på att trottoarkanterna rör sig mot bussen eller hur?? ;D   undrar när vi ska få fasta kanter?? ;)

Man kan nog uttrycka sig så  ;)

//Niclas

yngrot

Jag tyckte jag fick till det där.... ;D      inte så ofta man kommer på kuliga saker...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina