Sverige kontantfritt 2028?

Startat av Fredde, 03 december 2008, 13:24:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David M

Ett steg till på väg mot en övervakningsstat. För tänk lite längre än näsan räcker: Vilka är det som egentligen tjänar på att vi betalar med kort istället för kontanter? Tror någon det är en slump att det är just bankerna som vill att vi ska använda kortbetalning?  ::)

Kinslayer

Det kommer aldrig att fungera.....kontanter kommer alltid behövas.
Cash is king!

Tommy E

Detta skulle självklart medföra en minskning av den "vanliga" sortens rån, men samtidigt tror jag att andra stöldmöjligheter skulle öka. Jag syftar då på datorhackning och virtuella inbrott i elektroniska överförings- och lagringssystem för pengar.
Summan av kardemumman är kanske att man löper ungefär lika stor risk som tidigare att bli av med sina pengar. :P
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Jonas Gustafsson

Betänk att det inte är länge sedan det var så ovanligt att kontokort accepterades att man tyckte sig behöva införa ett tredje system, ytterligare ett kort som man laddade med kontanter. Det kallades Cash-kort och hann knappt introduceras förrän hela motivet till ett sådant system stendog-kontokorten accepterades nästan överallt snabbare än någon verkade kunna förutsäga.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Simon Bertilsson

Cash är inte king. Idag är det förvisso ett stensäkert betalningssätt. Du kan använda det nästan överallt, men ta en titt på utvecklingen:

• Det blir allt ovanligare att affärerna tar emot tusenlappar.
  • Svensk kassaservice avvecklas under 2008's senare hälft. Några kontor försvinner helt.
  • Många resebyråer och andra företag som mest hanterar större belopp har helt slutat ta emot kontanter.
  • Kollektivtrafikbolagen minskar kontanthanteringen. SL har helt stoppat den ombord på bussarna.
  • Kontokortsanvändningen växer och den utvecklas ständigt. Fler och fler butiker skaffar terminaler, och det mer skimmingsäkra chipet blir allt vanligare.
  • Går du på banken (det klassiska fysiska bankkontoret, som också det är på tillbakagång) idag, så kan du sällan ta ut mer än ett tiotusental kronor. Banken har helt enkelt inte kontanterna, utan de måste förbeställas.
  • Det blir allt vanligare att du kan betala med mobilen. Parkeringsbiljetten och kollektivtrafikbiljetten är två exempel.
  • Till och med kyrkan har sakta men säkert påbörjat sin vandring mot att minska kontantanvändningen. http://www.kollektomat.se/

Jag tror att kontanterna kommer finnas kvar en lång tid framöver, men de kommer att spela en allt mindre roll. För väldigt små belopp och på andra ställen där det blir klumpigt med terminaler så kommer nog kontanterna att fortsätta existera.

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 04 december 2008, 00:43:04 AM
Betänk att det inte är länge sedan det var så ovanligt att kontokort accepterades att man tyckte sig behöva införa ett tredje system, ytterligare ett kort som man laddade med kontanter. Det kallades Cash-kort och hann knappt introduceras förrän hela motivet till ett sådant system stendog-kontokorten accepterades nästan överallt snabbare än någon verkade kunna förutsäga.

//Jonas G

Vad var egentligen grejen med cash? Hur kunde man vara så naiv att man trodde att man skulle kunna införa ett helt nytt system i hela landet, när man inte ens hade kommit särskilt långt med kontokortssystemet.
Jag tycker det motsäger sig självt. Kanske var det därför det floppade. Det föll på sin egen orimlighet, och fyllde egentligen inget syfte.

Sundås

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 04 december 2008, 00:43:04 AM

//Jonas G

Det får mig att tänka på ett avsnitt med Anders & Måns, där de gör en musikal om Cash-kortet. :)

Lite OT kanske..
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Simon Bertilsson

Citat från: Sundås skrivet 04 december 2008, 14:01:35 PM
Det får mig att tänka på ett avsnitt med Anders & Måns, där de gör en musikal om Cash-kortet. :)

Lite OT kanske..

Ja, men den var ju klockren! Anders & Måns är alltid lika roliga.  ;D
Här är den: http://www.youtube.com/watch?v=4u9kifPxArU

Kinslayer

Jag betalar gärna med kort men den senaste tiden har ju skimningar ökat så man känner ju sig lite osäker ibland. Var på en Tai-restaurang förra veckan och käkade,betalade då med kortet och då försvinner tjejen med det in i köket och drar betalningen. Det kändes ju inte så himla käckt....inte för att jag misstror dom men ändå. Bara att hoppas det blir fler ställen som man kan använda chipet som ju är betydligt säkrare.

Simon Bertilsson

Citat från: Stellan S skrivet 04 december 2008, 20:25:28 PM
Jag betalar gärna med kort men den senaste tiden har ju skimningar ökat så man känner ju sig lite osäker ibland. Var på en Tai-restaurang förra veckan och käkade,betalade då med kortet och då försvinner tjejen med det in i köket och drar betalningen. Det kändes ju inte så himla käckt....inte för att jag misstror dom men ändå. Bara att hoppas det blir fler ställen som man kan använda chipet som ju är betydligt säkrare.

Nej det ska man ju passa sig för. Vissa krogar har börjat med gsm-terminaler som servitörerna kan ta med sig ut till kunden. Inte dumt alls! :)

David M

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 04 december 2008, 01:20:16 AM
Cash är inte king. Idag är det förvisso ett stensäkert betalningssätt. Du kan använda det nästan överallt, men ta en titt på utvecklingen:

• Det blir allt ovanligare att affärerna tar emot tusenlappar.
  • Svensk kassaservice avvecklas under 2008's senare hälft. Några kontor försvinner helt.
  • Många resebyråer och andra företag som mest hanterar större belopp har helt slutat ta emot kontanter.
  • Kollektivtrafikbolagen minskar kontanthanteringen. SL har helt stoppat den ombord på bussarna.
  • Kontokortsanvändningen växer och den utvecklas ständigt. Fler och fler butiker skaffar terminaler, och det mer skimmingsäkra chipet blir allt vanligare.
  • Går du på banken (det klassiska fysiska bankkontoret, som också det är på tillbakagång) idag, så kan du sällan ta ut mer än ett tiotusental kronor. Banken har helt enkelt inte kontanterna, utan de måste förbeställas.
  • Det blir allt vanligare att du kan betala med mobilen. Parkeringsbiljetten och kollektivtrafikbiljetten är två exempel.
  • Till och med kyrkan har sakta men säkert påbörjat sin vandring mot att minska kontantanvändningen. http://www.kollektomat.se/

Javisst, och sen behöver banktjänstemännen bara lyda order när SÄK kräver att få utdrag av vad och var du har handlat den senaste tiden. Eller tänk om det blir långvarigt strömavbrott eller servarna som hanterar alla bankkontona slås ut, oj vilket roligt arbete man kommer ha innan allt är återställt.

Det finns liksom en poäng med att tvinga över alla till att använda kort, inte minst att det kräver att du har ett bankkonto vilket omöjliggör "pengar i madrassen" och att "oönskade" personer ska kunna betala för sig samt att risken för "bank-runs" ska hända. Har du betalningsanmärkningar? Synd, då blir det inget bankkonto för dig. Eller är det nån som tänker sig att varje bank kommer garantera ett konto åt exakt alla personer oavsett socio-ekonomisk bakgrund och anstränga sig för att bygga in verklig anonymitet i ett sådant system?  ;)