Huvudmeny

Besökare från Dorotea

Startat av Ersa, 02 december 2008, 18:48:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Nog borde det finnas underlag för ett IKEA i Umeå, då folket i inlandet redan idag åker över 20 mil enkel resa för att handla blommor på Plantagen...

Jona

Citat från: Verspieder skrivet 02 december 2008, 18:48:51 PM
Nog borde det finnas underlag för ett IKEA i Umeå, då folket i inlandet redan idag åker över 20 mil enkel resa för att handla blommor på Plantagen...

Tror tyvärr att man får 3 glest besökta Ikea om man gör så även Umeå får ett. Nä Haparande och Sundsvall räcker nog för oss norrlänningar. Fast självklart bör fler orter få direkta ikea-bussar tex lördag och eller söndag. Kanske inte varje vecka men första lördagen, eller sista, varje månad bör man väl kunna ordna en buss som går. Antingen då till Ikea i Haparanda eller till Ikea och Birsta köpcentrum i Sundsvall.

Borde finnas helglediga Godsbussar och använda så man får hem allt dom resande handlar.

Där blir det bra när Botniabanan öppnar då man kan resa tex Umeå - Sundsvall på cirka 3 timmar. Skulle bara behövas byggas en perrong i Birsta och att Lirex från Concordia har extra stort utrymme för gods och väskor osv någonstans i tåget.

Tror nog dom flesta orter idag ligger 3 - 4 timmar restid per väg från Ikea så därför tror jag nog mer på någon form av buss dit än att bygga fler varuhus. För vem (utom personal då) är på Ikea flera gånger i veckan....

Sedan blir det ju en mångfald med bussar och fota på dessa 2 orter jämfört med om det finns fler varuhus, vilket innebär färre bussar till varje varuhus. (turist och abonnerad-bussar alltså)

/J
MVH Filosofen Jona

Ersa

Här har vi olika uppfattning. Majoriteten möbelkonsumenter i Umeå tycker inte att det är värt att offra 12-14 timmar bara för att resa till Sundsvall och där kanske få tag i de grejor man vill ha, om man har tur. Inlandsborna i Norrbotten handlar på IKEA i Haparanda, och Jämtarna handlar på IKEA i Sundsvall. Men var handlar då Västerbottningarna sina möbler? Jo, oftast på de lokala dyra kedjorna (Mio & EM) inne i Umeå. Ty dessa går ju bra ekonomiskt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jona skrivet 02 december 2008, 19:08:59 PM
Där blir det bra när Botniabanan öppnar då man kan resa tex Umeå - Sundsvall på cirka 3 timmar. Skulle bara behövas byggas en perrong i Birsta och att Lirex från Concordia har extra stort utrymme för gods och väskor osv någonstans i tåget.

/J

Du menar Coradia Lirex från Alstom. Swebus ägare Concordia har inget med tågen att göra.  ;)
En station i Birsta är knappast trolig, men ännu mindre troligt är det att man anpassar tågen med hänsyn till att folk skall kunna ta med sig ett möblemang från IKEA. Utrymme för resandes medförda gods kostar sittplatser och ger därmed mindre inkomster utan att man kan ut motsvarande av resenärerna. Det är alltså samma problem som för bussarna. Visst skulle man kunna köra godsbussar till IKEA - eller till Heiligenhafen. Men så gott som ingen gör det. Anledningen är att man får färre platser i bussen och ingen vill betala nästan dubbelt så mycket för att få möjlighet att föra med sig mer bagage.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 02 december 2008, 19:16:38 PM
Här har vi olika uppfattning. Majoriteten möbelkonsumenter i Umeå tycker inte att det är värt att offra 12-14 timmar bara för att resa till Sundsvall och där kanske få tag i de grejor man vill ha, om man har tur. Inlandsborna i Norrbotten handlar på IKEA i Haparanda, och Jämtarna handlar på IKEA i Sundsvall. Men var handlar då Västerbottningarna sina möbler? Jo, oftast på de lokala dyra kedjorna (Mio & EM) inne i Umeå. Ty dessa går ju bra ekonomiskt.

Det finns ju två IKEA i Göteborg - och det har inte minskat omsättningen på det första, det i Kållered. Sedan finns IKEA i Jönköping drygt 15 mil därifrån. Det diskuteras också ett IKEA i Borås och/eller Skövde.
Så visst skulle det säkert gå bra med ett IKEA i Umeå också. Bara jag slipper handla där - eller i något annat IKEA-varuhus.

Muk

Citat från: Verspieder skrivet 02 december 2008, 19:16:38 PM

Man kan ju beställa sina möbler via Ikeas hemsida och få det hemburet också. Eller shoppa på Jysk.  :)

bussgrabben

Citat från: Verspieder skrivet 02 december 2008, 18:48:51 PM

Helt enig!

Att det gick bussresor till Plantagen var dock nytt för mig.

Jona

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 december 2008, 19:19:31 PM
Du menar Coradia Lirex från Alstom. Swebus ägare Concordia har inget med tågen att göra.  ;)

Jaja men nu är ju detta ett bussnacksforum och där får man ju inte veta något om tåg.... Men är precis som du säger jag tänkte men inte skrev.

I Övrigt vill jag även tyvärr till viss del hålla med om ditt resonemang om antalet platser kontra godsutrymme. Är rädd för att du har rätt. DET ÄR INTE RÄTT, men det kan ju få vara så så länge som Lorry-gänget sa....

/J
MVH Filosofen Jona

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jona skrivet 02 december 2008, 20:11:02 PM
Jaja men nu är ju detta ett bussnacksforum och där får man ju inte veta något om tåg.... Men är precis som du säger jag tänkte men inte skrev.

I Övrigt vill jag även tyvärr till viss del hålla med om ditt resonemang om antalet platser kontra godsutrymme. Är rädd för att du har rätt. DET ÄR INTE RÄTT, men det kan ju få vara så så länge som Lorry-gänget sa....

/J

Du menar alltså att det inte är rätt att jag har rätt.  :)
Ja, man efterlyser ofta ett lite mer kreativt tänkande i bussbranschen.

Jona

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 december 2008, 22:43:42 PM
Du menar alltså att det inte är rätt att jag har rätt.  :)
Ja, man efterlyser ofta ett lite mer kreativt tänkande i bussbranschen.

Du är gud i min värld staffan så om du säger något är det så. Alla lägger vi våra huvuden mot Borås...

Nä men fullt allvarligt, känner mig besegrad. Du hade mer kött på benen än mig. Så då ger jag mig och inser mig besegrad. Du hade några bra argument jag inte tänker orda om då dom var bra och jag tänkte inte på det som en viss Sundbybergsbo brukar säga...

Sedan tänkte jag inte att godsutrymmet i tågen/bussen skulle rymma möbler då man kan beställa dom från firman själv och få hem dom i brevinkastet, eller nästan då. Nä godsutrymmet tänkte jag skulle rymma det krims krams man kan tänkas orka bära hem för hand...

/Jona
MVH Filosofen Jona

MM

Intressant stavning av "Abonnerad". ;) Jättetrevliga bilder för övrigt!

Ersa

Citat från: MM skrivet 03 december 2008, 23:27:49 PM
Intressant stavning av "Abonnerad". ;) Jättetrevliga bilder för övrigt!

Visst är stavningen lite "ovanlig". ;) Framför allt är användandet av ordet bara i sig ovanligt, då de flesta åkare i Västerbotten inkl Swebus & Veolia kör med det mer moderna "Beställning". Även i Västernorrland är detta modernare ord vanligare.

yngrot

Söderut kör vi med Abonnerad.... jag kommer att tänka på en rolig episod för några år sen kom det bussar från Norge och de hade missuppfattat hur rullen skulle vara textad det skulle finnas några "tom rad" men norrmännen hade skrivit "tom rad" på rullen har för mig det har visats bilde på detta här...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: Muk skrivet 02 december 2008, 19:43:35 PM
Man kan ju beställa sina möbler via Ikeas hemsida och få det hemburet också. Eller shoppa på Jysk.  :)

Javisst. 500 kr för bokhyllan Billy + 500 kr i fraktavgift = 1000 kr.
Eller 500 kr för bokhyllan Billy + många hundralappar i bensin för resan Umeå-Birsta-Umeå (52 mil t.o.r.)
Eller en likvärdig hylla för 700-800 kr hos den lokale ockraren.  ;)

Eller....  öppna IKEA i Umeå nån gång. ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 04 december 2008, 21:33:31 PM
Söderut kör vi med Abonnerad.... jag kommer att tänka på en rolig episod för några år sen kom det bussar från Norge och de hade missuppfattat hur rullen skulle vara textad det skulle finnas några "tom rad" men norrmännen hade skrivit "tom rad" på rullen har för mig det har visats bilde på detta här...

Det var VBK-fabriken i Horten som lyckades med detta 1980. Bussmicke har förstås bild:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SLT/300/slides/SLT_374_Katrineholmsgaraget_920830.html