Skelleftebuss [6 bilder]

Startat av Simon, 01 december 2008, 17:56:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

60: Omnin gör sig riktigt bra med så mycket blått kring strålkastarna. Men "noll" var en låg linjesiffra.

65: Alltid trevligt med Urbino! Undrar hur dessa är motormässigt jämfört med dieselvarianten man är van vid.

128: Konferensanläggning bak? Trevligt med bakvända säten. :)
Påminner starkt om 52xx-Säfflevagnarna i Umeå, men jag antar att dessa går i förortstrafik istället för i stan?

Jo

Citat från: Verspieder skrivet 01 december 2008, 19:34:45 PM

Påminner starkt om 52xx-Säfflevagnarna i Umeå, men jag antar att dessa går i förortstrafik istället för i stan?

Jag är personligen inte överförtjust i att "åka bakåt" även om stolsplaceringen i sig kan vara trevligt om man är ett sällskap på några stycken. Dessvärre brukar ju stolar som är placerade på detta sätt av någon outgrundlig anledning bli skitiga relativt snabbt.

Jona

Citat från: Verspieder skrivet 01 december 2008, 19:34:45 PM
60: Omnin gör sig riktigt bra med så mycket blått kring strålkastarna. Men "noll" var en låg linjesiffra.

0 (noll) brukar oftast skyltas på bussar som inte ska vidare efter centrum utan ska till garaget eller till taxistationen där dom kan rasta

128 då. Ganska vanligt på nästan alla skelleftebussar främst då länstrafiksbussarna har konferansanläggning längst bak. Detta på grund av klo**erskador och annat där. Man tar bort 4 säten och spegelvänder den andra raden så minskas skadorna längst bak. Okej man får 4 mindre stolar men mycket mindre skadegörelse så det får väl gå an då...

Simon, tack för trevliga bilder. Själv jobbar jag så jag har inte varit i stan för att fota under november över huvud taget så var kul och få se lite från staden.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Ersa

Citat från: Jona skrivet 01 december 2008, 20:54:16 PM
128 då. Ganska vanligt på nästan alla skelleftebussar främst då länstrafiksbussarna har konferansanläggning längst bak. Detta på grund av klo**erskador och annat där. Man tar bort 4 säten och spegelvänder den andra raden så minskas skadorna längst bak. Okej man får 4 mindre stolar men mycket mindre skadegörelse så det får väl gå an då...

Intressant experiment. Tack för denna info. :)

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 december 2008, 21:59:20 PM
Började man med i Södertälje på -80 talet....

Javisst, men jag visste inte att denna version fanns idag, och dessutom så nära som Skellefteå. :)

Muk

Trevliga bilder! Skellefteå står på min "att angöra" lista i vinter.  :)

Jona

Citat från: Verspieder skrivet 01 december 2008, 21:58:15 PM
Intressant experiment. Tack för denna info. :)

Vet inte hur det är med 217 och 218 för dom har jag inte åkt. Har även glömt hur det såg ut längs bak i 131 osv.
Men jag vet att i stort sett, om inte alla bussar som från ursprunget ägts av Skelleftebuss har denna konstruktion.
122 - 124 + 127 till 130 osså alla vegor, 285 till 294 osv osv.... Är så van att det alltid sett ut så, så jag har inte reflekterat över det. För mig är det standard och därför har jag aldrig haft orsak och skriva om det. Har inte sett det som något intressant och märkvärdig. Fören nu då, nu inser jag att det inte är så vanligt som jag trodde osv...

/J
MVH Filosofen Jona