Fler klagar på busschaufförerna (SL)

Startat av Hagri, 01 december 2008, 14:39:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

"Klagomålen på SL:s personal har ökat kraftigt sedan förra året – och busschaufförerna är den mest kritiserade gruppen."
http://stockholm.city.se/nyheter/2008/12/01/Fler_klagar_pa_busschaufforerna/

JDS

Är det inte symptomatiskt att SL:s representant uppvisar en betydligt mer förlåtande inställning än Swebus representant gör?  ::)

Med 13 veckor menas kanske att den hittills pågått i 13 veckor?

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 december 2008, 16:52:34 PM
Knappast, det framgår ju tydligt att utbildningen "är 13 veckor" och då kan det ju som de flesta av oss förstår inte röra sig om något annat än bussförarutbildningen för B kortsinnehavare....

Nja...

Citat från: TidningenPå SL:s andra stora bussentreprenör Busslink ska alla förare ha genomgått en 13 veckor lång utbildning. Där är bemötande är en viktig beståndsdel, menar kommunikationschefen Helena Reinhagen.

Det måste väl finnas gott om bussförare som klarat körkortsutbildningen på kortare tid än 13 veckor? Så lång är inte ens en utbildning till tunneltågförare, vilket är en mycket mer komplicerad utbildning. Själv tog jag nog busskort på ungefär 13 dagar. Jag är inte lika övertygad som du om att det är så hon menade...

Ersa

CitatPå SL:s andra stora bussentreprenör Busslink ska alla förare ha genomgått en 13 veckor lång utbildning. Där är bemötande är en viktig beståndsdel menar kommunikationschefen Helena Reinhagen. Det går som en röd tråd genom hela utbildningen

Det är ju egentligen rätt tydligt. Någon form av utbildning är 13 veckor lång, och i den är "bemötande" en viktig beståndsdel samt en röd tråd. Den icke namngivna utbildningen är således inte en utbildning i enbart kundbemötande.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 december 2008, 17:05:43 PM
Men även du förstår nog att man inte enbart pluggar teori och övningskör under dessa 13 veckor, faktiskt lär man sig en del annat också, t.ex taxan.... din käpphäst ;D, linjekännedom o.sv

Jo det är klart, men jag tycker ändå att det låter väldigt mycket. Men visst, om det nu är 13 veckor så är det bara att gratulera, i så fall bör det vara väldigt välutbildade förare efteråt!  8)

Ersa

Min D-kortsutbildning i den mer nordliga änden av landet var på 9 veckor, numera utökad till 15.
Fast då ingick, som Lars skrev, inte bara uppskrivning och uppkörning, utan även andra nyttiga saker. T.ex biljettmaskin (Prodata) olika typer av manuella lådor, första hjälpen, brandsläckning, Yrkeskompetensbevis för persontransporter, samt backning av godsbuss mot lastbrygga (hur skulle man klara sig utan den?) ;D

peterbuilt

Statistik säger, som alla vet, inte allt.
Personligen tror jag att anmälningsbenägenheten ökar i takt med folks missbelåtenhet över sin egen situation och i stället för att vråla på sin egen chef, granne, ruttar man på något lätt offer. En busschaufför är en utmärkt ventil för missbelåtenhet, oavsett vad missbelåtenheten har för ursprung. Han/hon är ju helt utan egen talan och har ingen eller liten möjlighet att få sin syn på saken hörd i alla fall inte initialt. Har tom egen erfarenhet i frågan. En kvinna i yngre medelålder anmälde mig då jag hade fräckheten att inte göra som hon krävde, stanna på ett trafikfarligt ställe. Med rena lögner och god portion fantasi kreerade hon en story och ringde in den till SL. Hon påstod att jag vägrat stanna vid hennes hållplats trots att hon tryckt på avstigningsknappen ett "antal hundra meter" tidigare, fast med många fler ord och falsk tillgivelse om mitt humör. I verkligheten var det i höjd med hållplats, eller strax efter, som hon signalerat och då fanns ingen möjlighet att stanna på ett trafiksäkert sätt och jag lät henne veta detta i normal samtalston. Och jag sa att jag skulle stanna vid nästa hållplats 200 meter bort. Det hindrade ju inte varken anmälaren, SL eller operatören att jag skulle få ett påpekande..till lögnerskan glädje kan man tänka.
Visst, säkert finns det rötägg bland oss busschaffisar, men flertalet är väl inte sämre än någon annan arbetsgrupp men vår arbetsplats är nog mer "ovårdad" än de flesta andras och vi handskas ju dagligen med folk som anser att vi är de lägst stående individerna som finns. Och med det i minne är jag imponerad att inte fler är anmälda. Personer som tycker att det är deras rätt att fuska, kasta föremål på våra fordon, skita ner, gapa och skrika och vara allmänt odrägliga på vår arbetsplats är ju närmast legio på varje tur.

Folk är ju idag väldig lättkränkta , lättirriterade och har väldigt lätt att fabricera ihop storys i hopp om skadestånd och ersättningar om man har civilkurage nog att säga till dom. För att tillrättavisa folks sjuka beteenden är ju tydligen inget en busschaufför har rätt till. Trots att det vi är som borde få gehör om våra klagomål rörande smsfusk, farliga eller mindre lämpliga områden att trafikera om man vill ha hela fordon och hel personal är det givetvis lättare att låta oss få skit än för beställaren/opratören att stå upp för sin personal och säga till folk och media att en hel del trafikanter uppför sig som idioter. Som tur är finns det fortfarande människor som uppskattar oss, och då klarar man ett gäng dårar till den dagen.

Jag tar inte särskilt allvarlig på dessa "klagomål". Däremot skulle mycket gärna veta de riktiga orsakerna bakom, och dessutom jämföra om man kunde, statistik från förra begynnande lågkonjuntur. Jag känner nämligen igen problemet från andra branscher.  

Ersa

Cero

Citat från: Verspieder skrivet 01 december 2008, 17:08:01 PM
Det är ju egentligen rätt tydligt. Någon form av utbildning är 13 veckor lång, och i den är "bemötande" en viktig beståndsdel samt en röd tråd. Den icke namngivna utbildningen är således inte en utbildning i enbart kundbemötande.

Dessutom står det att utbildningen är 13 veckor men det framgår inte om det är heltid eller deltid. Exempelvis två kvällar i veckan i tretton veckor blir inte så mycket tid.

JDS

Citat från: Cero skrivet 01 december 2008, 19:25:48 PM
Dessutom står det att utbildningen är 13 veckor men det framgår inte om det är heltid eller deltid. Exempelvis två kvällar i veckan i tretton veckor blir inte så mycket tid.

Nej, men då börjar man ju å andra sidan närma sig "falsk marknadsföring".

homer

skulle också vara intressant att veta hur stor del av klagomålen som kommer från bilister som tex blir sura för att dem inte hann gasa om bussen när den skulle ut från hållplatsen

Fredde

Citatskulle också vara intressant att veta hur stor del av klagomålen som kommer från bilister som tex blir sura för att dem inte hann gasa om bussen när den skulle ut från hållplatsen

Eller att dom inte hinner in framför innan det blir möte/ändrade körfält... :-X

Nico

Man kan väl formulera det som så att man ofta nog bör ställa sig frågan om hur sanna klagomålen i sig är. Väldigt ofta så verkar det handla om påhittade historier i syfte att ge igen för att en förare har gjort sitt jobb. T.ex. verkar det vara väldigt poppis att anmäla förare för rattfylla mm. när man av någon anledning blivit nekad att åka med. Skulle även gissa att exempelvis bilister som känt sig trängda kan tänkas hänfalla åt denna typ av konfabulerande just bara för att 'ge igen' på något vis.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 01 december 2008, 23:05:07 PM
Man kan väl formulera det som så att man ofta nog bör ställa sig frågan om hur sanna klagomålen i sig är. Väldigt ofta så verkar det handla om påhittade historier i syfte att ge igen för att en förare har gjort sitt jobb. T.ex. verkar det vara väldigt poppis att anmäla förare för rattfylla mm. när man av någon anledning blivit nekad att åka med. Skulle även gissa att exempelvis bilister som känt sig trängda kan tänkas hänfalla åt denna typ av konfabulerande just bara för att 'ge igen' på något vis.

Det han man ju hört talas om. Bussförare som blivit stoppade av polisen pga att någon ringt och tipsat om fyllemisstankar då föraren varit för glad eller om bussen luktat spolarvätska. En bestämd kvinna i Roslagen berättade för mig att hon blev stoppad när hon framförde en buss med en mycket utsliten ryckig växellåda. Polisen berättade att någon ringt dem, och undrade om hon kunde blåsa, och visst kunde hon det. Men hon frågade samtidigt de smått besvärade poliserna hur mycket blåsandet skulle hjälpa att växelådan gick till sig. Därefter fortsatte färden på samma ryckiga vis.

Vissa förare blir förolämpade av det faktum att någon ringt polisen, vilket är tråkigt för egentligen ska man ju inte bry sig.

Mikael Ringmarck

Citat från: peterbuilt skrivet 01 december 2008, 17:52:22 PM
Statistik säger, som alla vet, inte allt.
Personligen tror jag att anmälningsbenägenheten ökar i takt med folks missbelåtenhet över sin egen situation och i stället för att vråla på sin egen chef, granne, ruttar man på något lätt offer. En busschaufför är en utmärkt ventil för missbelåtenhet, oavsett vad missbelåtenheten har för ursprung. Han/hon är ju helt utan egen talan och har ingen eller liten möjlighet att få sin syn på saken hörd i alla fall inte initialt. Har tom egen erfarenhet i frågan. En kvinna i yngre medelålder anmälde mig då jag hade fräckheten att inte göra som hon krävde, stanna på ett trafikfarligt ställe. Med rena lögner och god portion fantasi kreerade hon en story och ringde in den till SL. Hon påstod att jag vägrat stanna vid hennes hållplats trots att hon tryckt på avstigningsknappen ett "antal hundra meter" tidigare, fast med många fler ord och falsk tillgivelse om mitt humör. I verkligheten var det i höjd med hållplats, eller strax efter, som hon signalerat och då fanns ingen möjlighet att stanna på ett trafiksäkert sätt och jag lät henne veta detta i normal samtalston. Och jag sa att jag skulle stanna vid nästa hållplats 200 meter bort. Det hindrade ju inte varken anmälaren, SL eller operatören att jag skulle få ett påpekande..till lögnerskan glädje kan man tänka.
Visst, säkert finns det rötägg bland oss busschaffisar, men flertalet är väl inte sämre än någon annan arbetsgrupp men vår arbetsplats är nog mer "ovårdad" än de flesta andras och vi handskas ju dagligen med folk som anser att vi är de lägst stående individerna som finns. Och med det i minne är jag imponerad att inte fler är anmälda. Personer som tycker att det är deras rätt att fuska, kasta föremål på våra fordon, skita ner, gapa och skrika och vara allmänt odrägliga på vår arbetsplats är ju närmast legio på varje tur.

Folk är ju idag väldig lättkränkta , lättirriterade och har väldigt lätt att fabricera ihop storys i hopp om skadestånd och ersättningar om man har civilkurage nog att säga till dom. För att tillrättavisa folks sjuka beteenden är ju tydligen inget en busschaufför har rätt till. Trots att det vi är som borde få gehör om våra klagomål rörande smsfusk, farliga eller mindre lämpliga områden att trafikera om man vill ha hela fordon och hel personal är det givetvis lättare att låta oss få skit än för beställaren/opratören att stå upp för sin personal och säga till folk och media att en hel del trafikanter uppför sig som idioter. Som tur är finns det fortfarande människor som uppskattar oss, och då klarar man ett gäng dårar till den dagen.

Jag tar inte särskilt allvarlig på dessa "klagomål". Däremot skulle mycket gärna veta de riktiga orsakerna bakom, och dessutom jämföra om man kunde, statistik från förra begynnande lågkonjuntur. Jag känner nämligen igen problemet från andra branscher.  

Du har så rätt så i det du skriver. Jag råkade själv ut för en närmast identisk händelse, men jag tror inte hon ringde in och klagade.
Jag körde linje 560 mot Upplands Väsby. Ungefär 10 meter efter att jag passerat en hållplats är det en kvinna som trycker på knappen. Hon kommer sedan fram till mig och undrar varför jag inte stannade, varvid jag svarar att jag redan passerat hållplatsen och inte kunde stanna säkert. Då påstår hon att jag ljuger och att hon visst plingat i tid  :-X