Upphandling Söderort, Botkyrka

Startat av Kjell Skog, 01 december 2008, 11:51:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Intressant läsning. Men det är väl mera Busstrafik?

homer

"Linjerna som går i östra delen flyttas till Gubbängen"

men resten då???

M224

Citat från: homer skrivet 01 december 2008, 14:32:30 PM
"Linjerna som går i östra delen flyttas till Gubbängen"

men resten då???

De västra linjerna kommer att tillhöra Söderort, de östra Gubbängen.

Huddingelinjerna i Huddinge/Botkyrka hamnar i Gubbängen medans Botkyrkalinjerna blir kvar i Erga.

På något sätt känns detta som en bra idé. Frågan är vilka garage som linje 172/173 kommer att utgå i från då båda går i både väst och öst.

Cero

Citat från: M224 skrivet 01 december 2008, 16:36:23 PM

På något sätt känns detta som en bra idé. Frågan är vilka garage som linje 172/173 kommer att utgå i från då båda går i både väst och öst.

Sätter en slant på att dessa kommer att utgå ifrån Gubbängen. De trafikerar huvudsakligen västra delen men passerar ju blivande gubbängengaraget bägge två. Att dessutom ha dem i samma garage kan ju skapa vissa förutsättningar för effektiv blåbusshantering map reservbussar. Det enda som möjligen skulle tala för att 173:an fortsätter från Nyboda är väl om man väljer att inte utrusta Gubbängen för etanol samt det faktum att merparten av trafiken endast går mellan Älvsjö och Skärholmen, vilket kanske ger mer onödig tomkörning till/från Gubbängen än Nyboda. Gissar också att man har en del verkstadsutrustning för ledbussar i Nyboda som man kanske vill fortsätta använda (om den inte är avskriven till dess). Det kan ju tänkas att Gubbängen blir fullt med ledbussar ändå.

homer

Citat från: M224 skrivet 01 december 2008, 16:36:23 PM
De västra linjerna kommer att tillhöra Söderort, de östra Gubbängen.

Huddingelinjerna i Huddinge/Botkyrka hamnar i Gubbängen medans Botkyrkalinjerna blir kvar i Erga.

aa, ok, jag fattade de först som att nyboda skulle läggas ner helt och ersättas av den nya i Gubbängen
Trodde faktiskt inte att hammarby fanns kvar över huvud taget längre utan att de bara var Sl själva som hade verksamhet där...

Cero

Citat från: homer skrivet 01 december 2008, 21:23:45 PM
aa, ok, jag fattade de först som att nyboda skulle läggas ner helt och ersättas av den nya i Gubbängen
Trodde faktiskt inte att hammarby fanns kvar över huvud taget längre utan att de bara var Sl själva som hade verksamhet där...

Söderort använder Hammarby för uppställning. Nyboda är relativt överlastat.

Nico

Jo, det vart ju på det viset efter att man lade ned Hammarby första gången. Nu är det kanske dags för en favorit i repris!?  :P

Varför ens ha flera depåer, måste ju vara bättre att trycka ihop rubbet på så få ställen som möjligt! Själv tycker jag att det räcker med två SL-depåer, en i Uppsala och en i Nyköping.  :o  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: ArtikelnOm personalen däremot är missnöjd

Missnöjda ska det väl stå? Jag klagar inte, utan ler bara bekant över att det verkar som om artikelförfattaren kommer från Jämtland. :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 02 december 2008, 08:53:47 AM
Missnöjda ska det väl stå? Jag klagar inte, utan ler bara bekant över att det verkar som om artikelförfattaren kommer från Jämtland. :)

Personalen är ett kollektiv och därför är det minst lika rätt att skriva att den är missnöjd som att de är missnöjda. Otyget man har från vård, skola och omsorg att prata om en personal, två personal etc har bidragit till en språklig utarmning. Men om man skriver om förarkåren är nog de flesta överens om att det är rätt att skriva "Förarkåren är missnöjd". Men: "Förarna är missnöjda".
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 december 2008, 19:02:03 PM
Men om man skriver om förarkåren är nog de flesta överens om att det är rätt att skriva "Förarkåren är missnöjd". Men: "Förarna är missnöjda".

Jämtland: "Förarkåren är missnöjd" samt: "Förarna är missnöjd".  ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 02 december 2008, 19:21:01 PM
Jämtland: "Förarkåren är missnöjd" samt: "Förarna är missnöjd".  ;)

Ja, jag vet åtminstone en granne till dig som säger likadant. Han syns i SVT1 i morgon klockan 21.00. Hans namn är Sverker Olofsson. Detta är väl ganska vanligt i vissa dialekter i norra Sverige. Annorstädes också kanske. Värmlänningar har ju exempelvis en viss förmåga att bita av ändelser.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

homer

Tycker de börjar bli lite väl mycket OT 4 inlägg upp...

Ersa

Visst, men jag kan ju inte ska starta en ny tråd i "Ordet fritt" enbart för en liten reflektion.

homer

Citat från: Verspieder skrivet 04 december 2008, 17:52:08 PM
Visst, men jag kan ju inte ska starta en ny tråd i "Ordet fritt" enbart för en liten reflektion.

haha, nu faller jag ju dit själv genom att svara på de här...

mitt inlägg var menat som en vänlig känga till Staffan då han brukar vara snabb med att dela på trådar som tenderar att spåra iväg...