Finsk buss: Tidligere Postens Diligenstrafik #7766?

Startat av Bergenga, 01 december 2008, 02:59:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

NCZ-975 på Turku satama/Åbo hamn, 19.04.2008.

Jeg lette litt på nettet for å prøve å finne mer om denne bussens historie, og fant ved hjelp av oversettingsverktøyet til Google ut at det stod at denne var importert til Finland fra Sverige. Den eneste bussen jeg finner i SBH som kan passe er Postens Diligenstrafik #7766 (ACC 755). Det finnes én annen tilsvarende buss i SBH, men den kan det ikke være, for den ble avregistrert nov 2002, og det finnes et bilde av den jeg har funnet fra juni 2002. (Se et stykke ned på denne siden: http://www.mystinenportaali.com/bussi/fin/kuvia/u-linja.shtml)

Historien til bussen blir da sånn jeg forstår omtrent som dette (hvis det altså er den):
1986 Postens Diligenstrafik #7766
? Swebus #7766
1999/2000? Pekolan Liikenne, Hämeenlinna #75
? Automyynti Jannax Oy, Porvoo

Dette er altså bare antakelser etter at jeg har gravd litt. Med litt flaks kan det jo hende at jeg har rett. :)
Mvh.
Øyvind Berg

Bergenga

Den har sett bedre ut i sine yngre dager ja (hvis det er den). Nå er det vel mest teip som holder fronten sammen.
Mvh.
Øyvind Berg

Niklas Bygdestam

Hur vanligt är det i Finland att de köper begagnade bussar från utlandet? Jag får intrycket att de köper detta i lika stor utsträckning som länder i öst
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bergenga

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 december 2008, 10:55:17 AM
Hur vanligt är det i Finland att de köper begagnade bussar från utlandet? Jag får intrycket att de köper detta i lika stor utsträckning som länder i öst

Det virker å være en del tilbakeimport av finskbygde busser i hvert fall. Jeg går nå gjennom bildene mine fra Finland på nytt, og det dukker stadig opp nye som viser seg å en gang ha gått i Sverige. Det er også litt tilbakeimport fra Norge, men jeg tror det er mindre fordi bussparken i Norge generelt er eldre enn i Sverige.
Det kan nok også skyldes at finnene har en eldre busspark enn Sverige. Det er vel det med anbud og sånt som gjør utskiftningen stor i Sverige. Sånn jeg forstod det så var det lite anbud i Finland så langt, akkurat som i Norge. Det kan jo også være sånn at det er billig for finnene å importere bussene siden de er bygget der eller noe sånt. Ellers er det vel en del avgifter som gjør at bruktimport ikke alltid er så billig?

Ellers har man store selskaper som Veolia og Concordia(Swebus) som flytter store mengder busser mellom landene. I går kveld fant jeg faktisk ut at en stor mengde Säffler levert til Linjebus Danmark i 1994 ble flyttet til Linjebuss Finland i 1998. Noen få av disse kjører fortsatt i Espoo/Esbo, men for Concordia som overtok noe trafikk tidligere i år.
Mvh.
Øyvind Berg

Ersa

Det är nog mycket som Øyvind skriver, dvs att det saknas överdrivna ålderskrav i Finland. En buss som gått i linjetrafik 10-13 år i Sverige och därefter ytterligare 5-6 år i skoltrafik en annan del av landet, kan utan större problem köpas billigt av en finsk åkare när årsmodellen blivit "icke politisk korrekt" i Sverige, och sedan köras vidare i många år i finsk linjetrafik.

Får man anta att man i Finland inte har lika många landstingspolitiker som kräver splitternya bussar för många miljoner vart 6:e-10:e år, och att krav på t.ex utrustning och bekvämlighet går före tillverkningsåret? Man slipper härmed halvskumma konstruktioner som B9S, och dessutom minskar skatter och biljettpriser när man minskar på kapitalförstöringen. Även om utsläppsmängderna kanske inte blir de bästa...

Arttu Kuukankorpi

Citat från: Verspieder skrivet 02 december 2008, 16:27:56 PMFår man anta att man i Finland inte har lika många landstingspolitiker som kräver splitternya bussar

I Finland sköts trafiken med ett helt annat sätt än i Sverige. I Sverige har ni trafikhuvudmän, som köper trafiken och sätter krav för bussar. I Finland har vi det i endast Helsingforsregionen, Tammerfors och Åbo. I andra delar av landet sköts busstrafik utan skattepengar och bussföretag får bestämma tidtabeller och biljettpriser själv och köra med vad som helst bussar.