Huvudmeny

Rosabussarna

Startat av Tobbe, 14 juli 2007, 19:02:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tobbe

Bilderna är tagna i stockholm i dag

Och en buss från östgötatrafiken

Niklas Bygdestam

Är detta fordon alltså klassat som buss? Är det sittplatser i denna? Jag vet att det finns hybrider som ser ut som lastbilar men har sittplatser så att det blir buss

Är denna från försvaret från början?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Johan N

Det är en TGB 20 från försvaret. På flaket finns två bänkar i längdriktningen + en tratt med tillhörande rör som utgör kommunikationen mellan flakchefen och föraren.

jocke

www.rosabussarna.com där finns fler bilder på dem. Dock i hemmiljö
Jag förändrar era liv med detta inlägg

martenpe

Hej!
Kollade på Vägverkets hemsida (Fråga på annat fordon) och där stod det att fordonet är registrerat som lastbil - totalvikt 5700 kg.

Mvh
Mårten

Martin Maltkvist

Citat från: Tobbe skrivet 14 juli 2007, 19:02:05 PM
Bilderna är tagna i stockholm i dag
Och en buss från östgötatrafiken

---
Vad krävs för att man ska få registrera ett fordon som buss?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Tobbe

Vet ej men det kan nog Lars Ödlund svara på

martenpe

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 14 juli 2007, 20:23:18 PM
---
Vad krävs för att man ska få registrera ett fordon som buss?

Hej!
Enligt fordonsregistret var fordonet inregistrerat för en passagerare. Enl. min körkortsbok (Tung Trafik) är definitionen på Buss "Bil som är inregistrerad för fler än 8 passagerare". Samtidigt står det i tilläggsinformationen om fordonet "Afrika": "Försedd med 2 st lätt uttagbara längsgående bänkar för persontransport".

Enligt Wikipedia var/är TGB 20 avsedd för 17 personer. Kan det vara så att fordonet ifråga endast används för godstransporter/alt. aldrig har mer än 8 passagerare och därför inte registrerats som buss?

(http://sv.wikipedia.org/wiki/Tgb_20)

Mvh
Mårten

Björn Forslund

För militären gäller andra regler. Fordonen finns ju inte ens i det civila registret. Men om man skall transportera folk på ett lastbilsflak gäller speciella regler, som max 30 km/h har jag för mig, t ex studentflak.
Men "bussen" ifråga skall ju rulla i Afrika, och där är det ju vanligare med persontransport på lastbilsflak.
/Björn