Inköp av nya bussar runt om i Sverige!!

Startat av at1981, 29 november 2008, 09:12:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan!


Jag har ingen aning, det är därför jag frågar. Är det tänkt att man på sikt i hela Sverige i den mån det är möjligt låta så många bussar som möjligt vara lågentrè?
Det som kommer nytt till Sthlms-län framöver lär väl enbart vara lågentré antar jag.

Som t.ex. Uppsala län, deras nya bussar är ju inte lågentré utan normalentré en majoritet av de nyinköpta bussarna ämnad landsortstrafik. Beror det på att t.ex. UL i detta fall inte tänkt satsa på lågentré på samma sätt som SL?

Men t.ex. UL kanske har bra anordning för att få upp en rullstol eller något upp för trapporna.


På sikt (X år) kommer det väl inte finnas en enda normalentrévagn i SL-trafiken  :'(. När det gäller lågentrévagnar verkar ju SL inte alls va lika komfortmedvetna som andra län :(. T.ex. B9S-led jag sett på bussgaraget i Ringarum har tygmatta i taket och sådant fint :(. Så SL får inte låta komforten på bussens insida bli allt för lidande bara för att de vill satsa på lågentré länet igenom på sikt.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Skalman

> Det som kommer nytt till Sthlms-län framöver lär väl enbart vara lågentré antar jag.

Det är nog en bra gissning.

Det som styr är väl det sk tillgänglighetsdirektivet, där det stipuleras att
kollektivtrafiken skall bli mer "handikappvänlig", så att säga.

Ersa

#2
Detta har vi ju diskuterat många gånger här på forumet.

1: Det finns ett regeringsbeslut om att bussar i upphandlad länstrafik ska vara tillgängliga för alla med rörelsehinder. Lågentré på alla nya anbudsområden blir således ett framtida krav, om man inte kostar på rullstolslyftar där detta är möjligt.

2: Rullstolslyftar är dyra att underhålla och kräver utbildade och engagerade förare som dessutom bara kan köra ren landsbygdstrafik utan större tidspress. Således går härmed hela SL-trafiken bort då man inte kan ha två typer av förare samt två typer av bussmodeller där den ena (normalgolvaren med lyft) inte kan merutnyttjas på de flesta vanliga SL-linjer. I Uppsala län kör UL en helt annan typ av trafik än SL, där man har gott om landsbygd, långa sträckor mellan hållplatserna och ytterst få rullstolar. I UL-trafik passar därför normalgolvare med rullstolslyftar bättre.

3: Rullstolslyftar accepteras egetligen inte av handikapporganisationerna. Dessa organisationer kräver lågentrévagnar för att de rullstolsåkande själva ska kunna ta sig på och av utan förarens hjälp.

peterbuilt

Det är ju märkligt att rullstolsramper inte skulle fungera i Sverige. I USA har stadstrafiken haft det åtminstonde i 30 år. Och det fungerar utmärkt även i städer som Chicago som har MER snö, kallare vinter, och använder salt och sand i mängder vi bara kan drömma om. Tom småstäder på Italienska landsbyggden har rullstolsramper och bussar i perfekt skick trots att dom flesta bussarna är både 10 och 20 år gamla. Sverige blir mer och mer ett uland på flera områden.

Ersa

Citat från: peterbuilt skrivet 29 november 2008, 14:44:09 PM
Det är ju märkligt att rullstolsramper inte skulle fungera i Sverige. I USA har stadstrafiken haft det åtminstonde i 30 år. Och det fungerar utmärkt även i städer som Chicago som har MER snö, kallare vinter, och använder salt och sand i mängder vi bara kan drömma om. Tom småstäder på Italienska landsbyggden har rullstolsramper och bussar i perfekt skick trots att dom flesta bussarna är både 10 och 20 år gamla. Sverige blir mer och mer ett uland på flera områden.

Som jag skrev kräver rullstolslyftar främst att förarna (och "rattvridarna") är utbildade och tränade i denna utrustning. Men en konstant utbildning/repetition av nya/äldre bussförare anser väl få huvudmän att det finns pengar till. Speciellt på ställen där personalomsättningen är hög.

Dessutom verkar ju handikapporganisationerna i USA och Italien acceptera lyftar, vilket deras svenska motsvarigheter inte vill göra här hemma.

Rickard

Om man har normalgolv och rullstolsramp som kan manövreras utifrån så borde det funka elegant i både stads- och länstrafik.

Sen kan man ha som Volvos mittmotorbussar ett plant golv bak nedsänkt av typ låggolv bakom bakaxeln och vanligt golv i resten av bussen. Bra komfort, billigare än låggolv/lågentré och bättre väghållning med mittmotor.

peterbuilt

Citat från: Verspieder skrivet 29 november 2008, 14:53:56 PM

Dessutom verkar ju handikapporganisationerna i USA och Italien acceptera lyftar, vilket deras svenska motsvarigheter inte vill göra här hemma.

Jag kanske inte fattar termologin, men några "lyftar" är det inte frågan om, det är ramper. Och de rullstolsbundena tar sig upp själva...

Och rampen kommer ut samtidigt som dörren öppnas. In likaså. Snabbt som attan.

Ersa

Nu hänger jag inte med.
En rullstolslyft är för mig en slags hiss som man finner på en normalgolvad buss, typ Volvo 9700. Den hissar upp rullstolen uppför den höga trappan vid mittdörren.

En rullstolsramp är däremot en platta som fälls ut från mittdörren (i vissa fall även framdörren) från en lågentrévagn:



Simon Bertilsson

Citat från: Verspieder skrivet 29 november 2008, 13:56:56 PM
3: Rullstolslyftar accepteras egetligen inte av handikapporganisationerna. Dessa organisationer kräver lågentrévagnar för att de rullstolsåkande själva ska kunna ta sig på och av utan förarens hjälp.

Hur skulle det gå till? Det är ju fortfarande ett steg mellan marken och bussens golv. Föraren måste ju lägga ut en ramp.

Simon Bertilsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 november 2008, 16:05:37 PM
Se bilden ovan, dessa ramper ska kunna manövreras från förarplatsen

Ok. Trodde det krävdes muskelkraft för att lägga ut dem.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 november 2008, 16:05:37 PM
Se bilden ovan, dessa ramper ska kunna manövreras från förarplatsen

Finns det fler bussföretag än Borås Lokaltrafik som fått nya bussar med just denna nya fjärrmanövrerade ramp? Det torde ju ta 15-20 år fram i tiden innan alla lågentré/låggolvsvagnar i landet bytt ut mot nya bussar med fjärrmanövrerade ramper.

76

GUBs senaste leveranser har fjärrmanövrerad ramp.

AndersP

På bilden ser det ut som de ramper som finns i trängselvagnarna jag är bekant med. En väldigt lågteknologisk konstruktion med en aluminiumplåt på gångjärn. Kräver muskelkraft från annan än den i rullstol då rampen ligger inne i bussen och inte utanpå. Ut kan den lite smidige rullstolsåkaren ta sig själv. Har aldrig själv sett rampen användas i skarpt läge, dock.

Hur fungerar den fjärrmanövrerade rampen, rent tekniskt?

peterbuilt

De fjärrstyrda jag sett ligge i ett 3cm utrymme under mittbakdörr och är elektriskt styrda sammankopplade med dörrautomatiken. Ingen "muskelkraft" krävs. Men det är på 25år gamla Italienska busssar så klart. Svenska högutvecklade bussar har ju inte det än...

Ersa

Citat från: peterbuilt skrivet 30 november 2008, 11:35:31 AM
De fjärrstyrda jag sett ligge i ett 3cm utrymme under mittbakdörr och är elektriskt styrda sammankopplade med dörrautomatiken. Ingen "muskelkraft" krävs. Men det är på 25år gamla Italienska busssar så klart. Svenska högutvecklade bussar har ju inte det än...

Det är inte frågan om att vi i Sverige inte "kan" bygga bussar. Det handlar om att ingen länshuvudman krävt en sådan utrustning för 25 år sedan, samt kostat på en rejäl utbildning till förarna vid samma tidpunkt.