Destinationsskyltar i Sthlms-län!

Startat av at1981, 27 november 2008, 14:47:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan!

Vad har SL för riktlinjer när det gäller texten på bussarnas destinationsskyltar?
Det verkar inte finnas något enhetligt system länet igenom.

Som t.ex. i Roslagen skyltar 636 "Östersjö brygga" och 637 skyltar "Singö". Och på Värmdö skyltas det t.ex. på 428 "Ingarö Björkvik" medan jag har sett skyltning "Björkvik" på linje 317. "Östersjö" är en plats med tydlig Vägverksskylt och likaså "Ellan" så varför kan man inte skylta "Ellan" om man ändå kan skriva "Östersjö brygga" och inte "Björkö". 634 kan skylta "Glyxnäs" och 632 kan skylta "Vagnsunda" men linje 312 däremot har ingen riktig slutdestination med vändplan så där kan man skylta "Adelsö" trots allt och 631 kan man skylta "Rådmansö" då det liksom 312 är en ringlinje ute på en ö.

Sedan när det gäller turer med bussbyte t.ex. så skyltar 436 - 440 + 461 - 463 normalt "Slussen bussbyte" och i Roslagen skyltar man "Norrtälje" och inte "Stockholm bussbyte". Även linje 642 skyltar bara "Hallstavik" och inte "Norrtäle bussbyte" eller "Stockholm bussbyte".

Hur skyltar buss 165 på de turer som går till Högdalen, där man ska byta till buss 167 för att komma till Farsta? "Farsta bussbyte" eller "Högdalen"?

Buss 557, skytlar den "Kungsängen bussbyte" eller "Livgardet" då buss 557 endast går till Livgardet där man ska byta till buss 559 för att komma till Kungsängens station (lördagar kl. 16:38 från Sigtuna)?

Sedan tycker jag att man i den mån som möjligt skall endast använda en rad text påd estinationsskyltar, för använder man två rader blir texten ganska liten och om man har svårt att se kan det bli svårläst. T.ex. omn det står "Norrtälje" eller "Södertälje C" så får det plats på en rad och då är texten större i stället.

T.ex. på buss 434 kan man skylta antingen "Sollenkroka" eller "Överby" och sedan kan man se i tidtabellen om den går via Stavsnäs eller inte, är man osäker kan man fråga chauffören. Men då blir det tydligt med stor text vart bussens slutdestination är. 462 skyltar aldrig "Ramsdalen via Evlinge" och då är det inte samtliga turer på buss 462 som går via Evlinge heller.

Men hur fungerar det, måste SL godkänna innehållet som resp. entreprenör väljer att ha på sin display för resp. linje eller är det helt och hållet upp till entreprenören själv?
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Fredde

Intressanta tankar.

Om vi tar 436-440 + 461-463 så kan man välja "Yttre skylt" och lägga in "Hemmesta". Då slipper man dels frågor om vart man byter och folk som vill åka med i Hemmesta, i tron om att det är en direktbuss, ser att bussen bara går dit där dom är.

Vidare så skyltar inte 417, 418 samt 421 "Slussen (bussbyte)" längre. Istället har man ändrat till "Orminge C". Detta är både bättre och mer logiskt. Andra timmar på dygnet finns det fler linjer med Slussen (bussbyte), så som 409, 411, 414 samt 430.

En skylt med text innehållande "bussbyte" är ett budskap och inte en destination. Budskap bör så beskrivet i en tidtabell och inte på bussen.

CitatMen hur fungerar det, måste SL godkänna innehållet som resp. entreprenör väljer att ha på sin display för resp. linje eller är det helt och hållet upp till entreprenören själv?

Inte en aning, vore intressant att få veta detta.

Olle

632 är alltid skyltad "Yxlan", liksom 634 "Blidö".

at1981

Citat från: Olle skrivet 27 november 2008, 15:43:23 PM
632 är alltid skyltad "Yxlan", liksom 634 "Blidö".

Det var bättre förr när det stod "Vagnsunda" resp. "Glyxnäs" :) Likaså när 637 förut skyltade "Ellan" men det har ju även skytats "Singö - Ellan" på 637, det är ju OK då det inte krävs två rader.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Martin J

Citat från: at1981 skrivet 27 november 2008, 14:47:45 PM
Hejsan!

Hur skyltar buss 165 på de turer som går till Högdalen, där man ska byta till buss 167 för att komma till Farsta? "Farsta bussbyte" eller "Högdalen"?

Man skyltar 165 Högdalen. Har aldrig sett något tillägg om bussbyte.
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

Fredde

CitatUnder den tid jag körde därute envisades jag med att skylta Gustavsberg på bussar från Ingarö t.ex.
Det är väl preskriberat vid det här laget... :-X

Ja det är nog det, men det finns dom som gör det fortfarande :-X ::)

Wolfie

Citat från: at1981 skrivet 27 november 2008, 15:49:09 PM
Det var bättre förr när det stod "Vagnsunda" resp. "Glyxnäs" :) Likaså när 637 förut skyltade "Ellan" men det har ju även skytats "Singö - Ellan" på 637, det är ju OK då det inte krävs två rader.

Varför var det bättre, betydligt fler vet vart Yxlan och Blidö ligger och det finns ju inga andra slutdestinationer på öarna heller vad jag vet.

Yujin Zhang

Citat från: Wolfie skrivet 27 november 2008, 16:17:58 PM
Varför var det bättre, betydligt fler vet vart Yxlan och Blidö ligger och det finns ju inga andra slutdestinationer på öarna heller vad jag vet.

Skulle vara intressant och se vad morgonturen på 632 från Vagnsunda skyltar för något. "632 Norrtälje (Bussbyte)" eller "632 Köpmanholms skola". :P

När vi ändå pratar om det här med skylting kan jag passa på att beröma Busslink Roslagen med att äntligen ha fixat 641Ds skyltning (de oannonserade turer mellan Norrtälje och Hallstavik). Innan BussPCs tid skyltade man "641D Direktbuss" eller om det var "641X Direktbuss" och när BussPC kom i spelet försvann denna skyltning så vid 14:30-tiden i Norrtälje kunde man se två 641 Hallstavik, ena direktbuss med första uppehåll i Edebo kyrka (o påstigning i Väster Knutby och Vigelsjövägen).

Sist när jag var i Norrtälje blev jag glad överaskad och såg denna skyltning:

at1981

Citat från: Wolfie skrivet 27 november 2008, 16:17:58 PM

Hej!

Jag kan godkänna skyltning "Yxlan", "Blidö" och "Singö" om man gör något enheltligt system av allting så det inte är olika, som det uppenbarligen är nu. Då ska även 636 skylta "Björkö" för samtliga turer går ju förbi Simpnäs och Östersjö och enstaka via Marum.

För när det gäller de där "via"-destinationerna så skyltar man ju inte "Österö brygga via Simpnäs - Marum" eller "Simpnäs via Östersjö" beroende på hur linjen trafikerar en specifik avgång. En kort period skytlade 434 "Vindö Överby" och "Vindö Sollenkroka" men det är borttaget nu på Vindö men märkligt nog finns det kvar ute på Ingarö som t.ex. 428 skyltar "Ingarö Björkvik" (det får ju som tur var plats på en rad, så det inte krävs två smårader) och varför skall det va så olika sätt att skylta?

Fredde

Citatmen märkligt nog finns det kvar ute på Ingarö som t.ex. 428 skyltar "Ingarö Björkvik" (det får ju som tur var plats på en rad, så det inte krävs två smårader) och varför skall det va så olika sätt att skylta?

Dock ej på 428X, då blir det ofrivilligt två rader pga platsbrist.

at1981

Citat från: Fredde_J skrivet 27 november 2008, 15:26:02 PM

Vidare så skyltar inte 417, 418 samt 421 "Slussen (bussbyte)" längre. Istället har man ändrat till "Orminge C". Detta är både bättre och mer logiskt.

Hejsan!  Det här var verkligen bra gjort, låt det fortsätta så på övriga linjer med bussbyte i Nacka/Värmdö och på Ekerö och på andra platser där man i nutid använder ordet "bussbyte" i destinationsskylten.

Bussar bortom Hemmesta kan ju skylta just Hemmesta eller Kolvik i riktning inväg vid tur med bussbyte och Ekeröbussar kan skylta Ekerö Centrum och turen på 312 som bara går till Sjöängen (från Adelsö) kan just skylta "Sjöängen" :)  313 och 315 kan skylta "Svanhagen" i riktning inväg. Men att 176 ska skylta "Stenhamra bussbyte" är märkligt för där räcker det att skylta "Brommaplan" och så kan man läsa i tidtabellen att man ska byta till angiven anslutningsbuss för att komma till Stenhamra.

Nästa grej som man kan fundera över, är när man skyltar till en plats. Om man ska skylta med hållplatsnamnet på slutdestinationen eller själva ortsnamnet som text där ändhållplatsen är belägen. 856 inväg går till hpl. "Spångbro" som ligger i samhället "Sorunda", som t.ex. linje 436 skyltar man ortsnamnet "Saltarö" och inte hållplatsnamnet "Saltarö Strand" medan 636 skyltar man hållplatsnamnet "Östersjö brygga" och inte ortsnamnet "Östersjö".

HB

Det är SL, och inte entreprenörerna, som "äger" frågan vad som ska stå på bussarna. Har man synpunkter på detta, eller något annat i SL-trafiken så tar man lämpligen kontakt med SL Kundtjänst.

JDS

Citat från: at1981 skrivet 27 november 2008, 16:33:09 PM
En kort period skytlade 434 "Vindö Överby" och "Vindö Sollenkroka" men det är borttaget nu på Vindö men märkligt nog finns det kvar ute på Ingarö som t.ex. 428 skyltar "Ingarö Björkvik" (det får ju som tur var plats på en rad, så det inte krävs två smårader) och varför skall det va så olika sätt att skylta?

Kanske för att de som gjorde skyltlistorna tänkte olika (eller samma person tänkte olika vid två tillfällen) eller för att man ändrade det ena efter klagomål men inte har fått några klagomål på det andra?

En närliggande fråga som man kan ställa är varför du skriver i din signatur att du bor på Värmdö i södra Uppland? Finns det en ö som heter Värmdö i norra Uppland också, eller är du bara övertydlig för att det är kul?

at1981

Citat från: JDS skrivet 27 november 2008, 17:01:36 PM
Kanske för att de som gjorde skyltlistorna tänkte olika (eller samma person tänkte olika vid två tillfällen) eller för att man ändrade det ena efter klagomål men inte har fått några klagomål på det andra?

En närliggande fråga som man kan ställa är varför du skriver i din signatur att du bor på Värmdö i södra Uppland? Finns det en ö som heter Värmdö i norra Uppland också, eller är du bara övertydlig för att det är kul?

Hej!

Min geografiska del i signaturen syftar på att jag bor på ön Värmdö och Värmdö är i sydliga delen av landskapet Uppland, norra Uppland för mig är däremot där i trakterna av Älvkarleby med omnejd innan man träder in i landskapet Gästrikland.

Men jag har min signatur på "kul" :P som är sanningsenlig trots allt som jag skrev i min första mening :)

JDS

Citat från: at1981 skrivet 27 november 2008, 17:10:30 PM
Men jag har min signatur på "kul" :P som är sanningsenlig trots allt som jag skrev i min första mening :)

Precis, då anar du säkert att det finns utrymme för vissa variationer i hur SL skriver på sina destinationsskyltar - ibland går man på geografi, ibland på strikt logik och ibland på tydlighet (och någon enstaka gång retas man bara)!