Huvudmeny

en skadad 5211

Startat av bernoman, 27 november 2008, 11:07:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bernoman

Såg i gårkväll att 5211 här uppe i umeå hade blivit skadad,var visst en snöröjare som varit närgången.Har försökt sätta ut bild men lyckas inte  >:(

bernoman

Länkarna editerade av admin

Mathias Rickman

snält att ge den konstgjord adning :P

bussgrabben

Aj. Det där ser ju inte trevligt ut. :(

AO

Färdigkört för den i Umeå då kanske...   Någon som vet var de f.d. Jönköpnings-boggierna hamnar som Umeå inte ska behålla?

Karsten

Citat från: AO skrivet 29 november 2008, 00:25:30 AM
Färdigkört för den i Umeå då kanske...   Någon som vet var de f.d. Jönköpnings-boggierna hamnar som Umeå inte ska behålla?

Tyresö eller Nacka/Värmdö? Hur många andra ställen har Swebus trafik på där det skulle passa med lågentréboggibussar i stadstrafikutförande? Gävle?

Haakon

Det där är inte så farlig smäll. Ganska enkel att laga. Finns delarna hemma, fixar man ihop den på några dagar. Om det var snöröjarens fel slipper Swebus betala.

Måns Johannesson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 november 2008, 05:05:53 AM
Finns det ngt behov av dörrar 2-2-1? i Tyresö eller N/V   Sittplatser brukar ju förarna tycka ska prioriteras istället.
Knappast, det räcker nog med 1-1-1 där men å andra sidan blir det väl bara 2 sittplatser färre än 1-1-1, dubbla framdörrar brukar ju inte kosta några sittplatser i dessa bussar. Om de skulle flytta till Stockholm skulle man ju kunna tänka sig Botkyrka också även om jag personligen egentligen inte tycker boggivagnar passar särskilt bra många linjer där.

/Måns

AO

Vet inte om Gävle ska byta ut några fler bussar. Skulle i så fall vara om man bytte ut de 58xx bussar som nu rullar i stadstrafik för att ytterligare få ner utsläppen. 58xx bussarna som rullar i stadstrafiken är ju inte direkt anpassade till den trafiken heller med tanke på dörrställningen 1+1+0, så Jönköpings-boggierna är ju mer anpassade till trafiken.

Ersa

Finns det underlag att skicka iväg de fyra JLT-vagnarna från Umeå då?

Om man räknar ihop de 19 st övertagna, de 17 st nya B9S och de 9 st omlackade Jönköpingsvagnarna får jag det till 45 st Ultrablå vagnar i Umeå stad idag. Alla dessa blåbussar är numera ute i trafik, tillsammans med SL-lackade 6458, UL-lackade 5349 och JLT-lackade 5206, 5207 och 5212. Det känns rent spontant som om de 45 blå bussarna inte räcker till, så varför inte lacka om även resten av 52xx-vagnarna?

Det får mig att vilja jämföra med Veolia, vilket är svårt, då de konstant bytte ut bussar under sin 2-årsperiod. Men om vi tar nov-dec 2007 som exempel hade man då minst 32 st övertagna Polarbussar, 10 st Scania OmniCity från Borlänge, 5 st Vest V10 från Kallhäll, 4 st OmniLink från Råsta, 2 st OmniLink från Piteå samt Vegan från Holmsund. Det blir 54 st bussar totalt. Framåt våren 2008 ersattes 6 st CN113ALB av 9 st Partille-B9S. Då hade man uppåt 57 st vagnar(!)

bussgrabben

Jag har ställt mig exakt samma fråga då jag fortfarande ser en hel del vikarier på vägarna. Även jag har räknat på antal bussar och får inte riktigt ihop det. När jag för några dagar sedan såg 5349 köra på linje åtta tog dessa frågor fart igen.

Johan Hansson

Otäck smäll ändå.
Hoppas att ingen blev skadad.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.