Huvudmeny

SV:

Startat av Fredde, 26 november 2008, 21:31:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Swebus verkar vara ett bra exempel vi köper "bara" Volvo. Men är detta det bästa för dom resande ? För resande är det bästa att bussen fungerar samt dom kommer kommer fram i tid totalt sett och här är inte Volvo bra på något sätt... Vad kör detta bolag för igentligen enbart egen vinst?? Det har varit mycket av lekstuga i flera år bla i Gävle där man har nyss bytt ut hela trafikledningen på skift pga att det fungerat mycket dåligt, man bör till 99% se till att kunderna är nöjda med trafiken sedan lär man lösa övrigt inom företaget för tyvärr beror mycket på den kassa trafiken på att man anställt fel individer med...

Kan säga det att senaste tiden har Swebus fått en hel del påringningar till X-trafik att dom inte sköter sig vad gäller trafik eller bussar med en hel del fel..

Cero

Citat från: Fredde skrivet 26 november 2008, 21:31:49 PM
Swebus verkar vara ett bra exempel vi köper "bara" Volvo. Men är detta det bästa för dom resande ? För resande är det bästa att bussen fungerar samt dom kommer kommer fram i tid totalt sett och här är inte Volvo bra på något sätt... Vad kör detta bolag för igentligen ??? Det har varit mycket av lekstuga i flera år bla i Gävle, man bör till 99% se till att kunderna är nöjda med trafiken sedan lär man lösa övrigt inom företaget för tyvärr beror mycket på den kassa trafiken på att man anaställt fel individer med...

Kan säga det att senaste tiden har Swebus fått en hel del påringningar till X-trafik att dom inte sköter sig...

Tycker det förefaller som att Swebus företrädesvis köper MAN nuförtiden, med Volvo som "andramärke". Antar att eventuella ramavtal och/eller prisöverenskommelser för nya bussar i kombination med löften om leveranstider och eventuella krav från kunden spelar större roll vid val av fordon för ett visst kontrakt än vad kundernas kunder eventuellt tycker.


Fredde

#2
Citat från: Verspieder skrivet 26 november 2008, 21:42:49 PM

Personligen hade jag gärna sett 17 st nya Solaris Urbino 18LF här i stan, men Länstrafiken krävde ju enbart lågentré, vilket uteslöt dylika låggolvare.

För man en diskusion med länstrafiksbolaget så är det säkert inget problem för deras grundkrav är att trafiken ska fungera för alla, men saken är nog kan Swebus överge Volvo eller MAN för denna modell? Det är ofta grundproblemet med den som kör trafiken som har vissa fasta åsikter som falerar allt... Snart lär nog trafikbeställaren (länsbolaget/kommunen) bestämma vad det ska köras med för att det ska fungera då vissa budgivare har stora problem med vad kvallité är för något.... Det sjuka är att det borde vara dom som ska var bäst på detta område men ändå inte kan klara det, det verkar råda stor inkompetens inom ett speciellt stort bolag som borde ha bäst koll på allt då dom är störst men ICKE...

Det blir nog mycket med böter i framtiden från länsbolagen till trafikutövaren till dom löst problemen, sedan att kunder minskar förlorar alla på samt insändare i lokaltidningar ökar som alla kan läsa!
Kan inte vara roligt att säga att man jobbar på "detta bolag" Skärpnig behövs! Det lär vara någon som tar tag i problemet med "hårda nypor"

Cero

Citat från: Fredde skrivet 26 november 2008, 22:00:29 PM
För man en diskusion med länstrafiksbolaget så är det säkert inget problem för deras grundkrav är att trafiken ska fungera för alla, men saken är nog kan Swebus överge Volvo eller MAN för denna modell? Det är ofta grundproblemet den som kör trafiken som har vissa fasta åsikter som falerar allt... Snart lär nog trafikbeställaren (länsbolaget/kommunen) bestämma vad det ska köras med för att det ska fungera då vissa budgivare har stora problem med vad kvallité är för något....

Det är kanske ingen tokig variant. SL praktiserar ju som bekant den modellen för bl.a. trängselbussarna och etanolsatsningen, dvs SL äger bussarna och hyr ut dem till berörd entreprenör. Dock kan man ju få vissa problem med att definiera och avtala om i vilket skick farkosterna ska återlämnas. Kunskapen om vård av fordon varierar ju högst betydligt mellan bolag och även inom bolag (garage, område), vilket innebär att skicket på likadana och lika gamla vagnar blir högst varierande efter några år.

Fredde

#4
Det kanske i framtiden ska invägas i ett kommande anbud hur man skött sig i tidigare trafik när man lägger ett nytt anbud... Alla nya anbud läggs sedan är andelen tidigare klagomål till belast som pengar i anbudet... Alla nya anbud på bolag som aldrig kört kör man som ett bestämt snitt som kan vara så kallad okej klagomål (ett snitt) eller något från tidigare trafik utövande på andra områden så kallade referenser har man bra sådanna så det ses som en kvalitets höjande effekt på några 100000kr....  Som jag upplevt det i Gävle omr är det ingen som hurrar över att Swebus fick nästa avtal för länstrafiken utan man hör bara det blir lika kassa trafik & bussar... Pris skillnaden var 400000kr/år mot andra bolaget å det har ju inte kunnat bli värre än det är nu...  Många hoppas vad jag hört är att det blir hårdare krav i framtiden då körande bolag idag har stora problem med trafiken samt viss personal.... Å dessa ska fortsätta nu i flera år till nu med nya avtalet, det är ingen som hurrar inte ens lokaltidningarna...

Det kan bli att man får in ett anbud som är billigt men i slutändan blir trafiken mycket dyrare då resande uteblir pga dåligt fungerande trafik för resande betalar ju en hel del av trafiken i slutändan ändå förutom skattepengar.. Sedan sliter det på miljön om många ist väljer bilden då man inte kan lita på busstrafiken detta är dock svårt att beräkna... 
Resande har igentligen bara 3 krav: Bussen ska hålla tiden (bussarna ska vara servade dvs ej haveri ef linjen) samt man ska få sitta (rätt bussar på alla linjer jämt) samt ha en bra luftmiljö dvs vinter ca 20 grader samt sommar ca 20 grader (fungerande värme/vent anl samt AC) ..  Detta har en del bolag problem med, igentligen hur lätta som helst att lösa!

Cero

Citat från: Fredde skrivet 26 november 2008, 22:25:10 PM
Det kan bli att man får in ett anbud som är billigt men i slutändan blir trafiken mycket dyrare då resande uteblir pga dåligt fungerande trafik för resande betalar ju en hel del av trafiken i slutändan ändå förutom skattepengar.. Sedan sliter det på miljön om många ist väljer bilden då man inte kan lita på busstrafiken detta är dock svårt att beräkna... 
Resande har igentligen bara 3 krav: Bussen ska hålla tiden (bussarna ska vara servade dvs ej haveri ef linjen) samt man ska få sitta (rätt bussar på alla linjer jämt) samt ha en bra luftmiljö dvs vinter ca 20 grader samt sommar ca 20 grader (fungerande värme/vent anl samt AC) ..  Detta har en del bolag problem med, igentligen hur lätta som helst att lösa!

Jag tror att ett fjärde krav som de flesta tycker är väsentligt är att bussen är hel, ren och tilltalande, speciellt invändigt. Det är inte kul att åka med när säten är skitiga, trasiga och kanske saknas, golvet är sprucket och smutsigt, väggpanelerna ser ut som de varit med i andra världskriget och taket är svart (fast det var vitmålat vid leveransen).

Beträffande kostnader och kvalitet är det allmänt känt att det finns ett samband och det gäller att hitta jämvikten. Billigast ger aldrig bäst kvalitet liksom dyrast normalt inte är värt pengarna för vad man får på marginalen. Dock är ledorden billigt och spara och har så varit de senaste åren. Det blir ju inte bättre av att EU:s upphandlingsregler föreskriver "mest för pengarna" vilket i normalfallet betyder billigast. Fascinerande är dock att det i många upphandlingar inom bl.a. kollektivtrafiken alltid är det billigaste anbudet som anses ha högst kvalitet.??? Tillåter mig att klippa in ett tänkvärt citat som jag kom över för många år sedan, i och med att jag arbetar med upphandlingar (dock inte inom kollektivtrafiken).

"It is unwise to pay too much, But it is worse to pay too little. When you pay to much, all you lose is a little money-that is all.
When you pay too little you sometimes lose everything because the thing you bought was incapable of doing the thing it was bought to do.
The common law of business prohibits paying a little and getting a lot, it can´t be done.
If you deal with the lowest bidder it is well to add something for the risk you run and if you do that, you will have enough to pay for something better."


Fredde

#6
Detta 4:e krav finns till viss del i X-trafik's resegaranti men efterlevs dåligt av nuvarande entreprenör i Gävle..
"Det är inte kul att åka med när säten är skitiga, trasiga och kanske saknas, golvet är sprucket och smutsigt"

Det finns några bussar i 47xx serien som har hemska tyg i sätena, extremt skitiga där man lutar skallen emot...


Klippt direkt fr sidan är texten...
"Vi lovar en trivsam resa"
Våra fordon är hela, rena och snygga och vi tar alltid hand om dig på ett bra sätt.
Oavsett vem du kontaktar, får du ett trevligt bemötande.


Stycket finns på följande sida  http://www.x-trafik.se/pages.asp?PageID=77&MenuID=76

Enligt resegarantin ska bussarna vara hela & RENA... Men det efterlevs inte i Gävle, enl X-trafik skulle dessa bussar vara borta fr Gävle i höstas men tyvärr rullar dom kvar än ofta på Linje 1


Sedan har man kört 5525 med en handskriven lapp på den bakre dörren "dörren ur funktion ta nästa dörr med en pil" denna dörr bör vara en nödutgång men denna är manuellt låst via fyrkantslåset... Detta har varit nu i flera veckor... En smärre skandal det med... Fixa eller ta bussen ur trafik är min åsikt, händer det efter en linjetur så okej fram till ändhpl!

Hur är det med hela bussar ? Man blir något less när inget görs...

Det är problem med Swebus ledning i Gävle det är bara att konstatera då dom inte kan ta tag i problemen med trafiken samt kassa bussar... Ska man vara chef så ska man även ta tag i saker som är uppenbara samt obekväma saker... Verkar mest som dom sitter mest där för lönen...  Skärpning lär till !!!!



Fredde

#7
Sedan lovar Gävle Kommun att fixa detta --->
Det är olyckligt att bussen inte kommer när den ska. Vår ambition är att man ska kunna lita på bussen och planera sin resa utefter tidtabellen. Vi vet dock att det är problem med överfulla bussar på många linjer i rusningstrafik. Vi jobbar tillsammans med Swebus och X-trafik på att lösa det problemet.

Hela debatten finns på
http://gavle.yourvoice.se/fragepanelen_3.asp ----> "Resa med Gävles kollektivtrafik ett exempel ur verkligheten" å detta svar ovan finns under medborgarkontoret lägst ner på den länkade sidan....


Jag funderar fortfarande hur det ska lösas med bara 5 stadsledbussar samt en (1) som går i länstrafiken i dagsläget... Nu borde Swebus rycka upp sig en del framöver! å kommer det hända??!!



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Nu ska jag inte vara så negativ, men blir grymt irriterad när man inte kan sköta saker som är det självklara för fungerade trafik år 2008, man borde ha lärt sig av tidigare misstag ett flertal gånger redan nu!

Hade någon chef på mitt jobb skött detta så dåligt hade "dörren" redan passerats för länge sedan så som skett i Umeå tex fram till nu!


Fredde

#8
Swebus har problem i Gävle att sköta trafiken så det är säkert samma problem i Umeå dvs man har anställt fel på chefposter bla !!! Snö samt halka har alltid varit i norrland även när det kommunala bolaget kört trafiken men ops det fungreade då konstigt nog, nu fungerar det jävligt illa istället... Vem kan inte sköta trafiken ? Sparka dom odugliga är min åsikt,  man har ofta köpt fel bussar för trafiken då man saknar erfarenhet för trafiken... det blir mycket av lekstuga & det blir dom resande som blir lidande pga ren inkoptetens... köp det som är billigt men det fungerar bara 1/2 året....

Min åsikt är lyssna på dom som kör bussarna innan inköp istället för att köpa det som är billigast då det ofta är rena skiten tyvärr... Du sa ju nyss att annat var bättre än B9S  men ändå köper man man in bussar som är kassa för vintertrafik som ni säkert har 5 månader per år i Umeå...
Ni ska köra skiten i 8år till minst framöver minst... Hur många i förarkåren är kvar dessa år på detta bolag som har trafiken samt har grova problem? ska man öka resandet är det fan inte lacken som avgör utan det är hur trafiken fungerar fina bussar som inte fungerar 5 månader per år då någon trallgök köpt in dessa .....  bästa är att man har fugerande trafik oavsett märke men Swebus har problem då man kört fast på några få märken istället för kavllite.... jag skulle skämmas om jag var chef... rätt buss för rätt trafik borde vara det man borde köra på¨sedan skit sak samma om det är Volvo eller Scania  eller MB eller MAN... Stora problem med detta bolag

Swebus har tyvärr målat in sig i ett mörkt hål... Dom hatar Scania tex men det viktigaste lär ändå vara att trafiken ska fungera men tyvärr så är det inte... man skäms fan hur dom söter sig inte bara i Gävle utan på flera andra ställen i swe land......

Viktigast lär väl ändå vara att trafiken fungerar oavsett vem som plockat i hop bussen sedan att kunderna kommer dit dom vill i RÄTT tid... inte slirande i någon backe för att man köpt fel utan tex diffspärr som slirar i en backe....

Walter

Citat från: Fredde skrivet 27 november 2008, 06:16:00 AM
Swebus har problem i Gävle att sköta trafiken så det är säkert samma problem i Umeå dvs man har anställt fel på chefposter bla !!! Snö samt halka har alltid varit i norrland även när det kommunala bolaget kört trafiken men ops det fungreade då konstigt nog, nu fungerar det jävligt illa istället... Vem kan inte sköta trafiken ? Sparka om odugliga är min åsikt,  man har ofta köpt fel bussar för trafiken då man saknar erfarenhet för trafiken... det blir mycket av lekstuga & det blir dom resande som blir lidande pga ren inkoptetens... köp det som är billigt men det fungerar bara 1/2 året....

Min åsikt är lyssna på dom som kör bussarna innan inköp istället för att köpa det som är billigast då det ofta är rena skiten tyvärr... Du sa ju nyss att annat var bättre än B9S  men ändå köper man man in bussar som är kassa för vintertrafik som ni säkert har 5 månader per år i Umeå...
Ni ska köra skiten i 8år till minst framöver minst... Hur många i förarkåren är kvar dessa år på detta bolag som har trafiken samt har grova problem? ska man öka resandet är det fan inte lacken som avgör utan det är hur trafiken fungerar fina bussar som inte fungerar 5 månader per år då någon trallgök köpt in dessa .....  bästa är att man har fugerande trafik oavsett märke men Swebus har problem då man kört fast på några få märken istället för kavllite.... jag skulle skämmas om jag var chef... rätt buss för rätt trafik borde vara det man borde köra på¨sedan skit sak samma om det är Volvo eller Scania  eller MB eller MAN... Stora problem med detta bolag

Swebus har tyvärr målat in sig i ett mörkt hål... Dom hatar Scania tex men det viktigaste lär ändå vara att trafiken ska fungera men tyvärr så är det inte... man skäms fan hur dom söter sig inte bara i Gävle utan på flera andra ställen i swe land......

Viktigast lär väl ändå vara att trafiken fungerar oavsett vem som plockat i hop bussen sedan att kunderna kommer dit dom vill i RÄTT tid... inte slirande i någon backe för att man köpt fel utan tex diffspärr som slirar i en backe....

Är inte detta lite OT numera?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredde

#10
helt rätt är det så... men ett bolag bör skärpa sig då problemen är stora.... Det har mycket med busstrafik att göra tyvärr då den fungerar dåligt! Men givet kan den bli bättre med!