Två udda Råstavagnar (Linjebuss) - 1990-tal

Startat av Mikael T Nilsson, 26 november 2008, 16:43:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer två udda Råstavagnar, fotograferade under 1990-talet. Råsta har enligt mina anteckningar haft tre Volvo B10M/Ikarus ledvagnar, nr (284 el. 784)???? + 0785-0786. Den som jag inte vet inv.numret på lär ha varit Malmöhus-lackerad. 0785-0786 var båda SL-lackerade och levererades ursprungligen till Jämtlandsbuss. Dessa blev inte alltför långlivade hos Råsta.

En udda Scania MaxCi på Råstalinje 514 i Sollentuna. Har för mig att vagnen lånades in i samband med T-baneersättningen på linje 17-19 mellan Sergels torg och Skarpnäck/Farsta strand/Hagsätra våren 1999. Bussen tillhörde ursprungligen Pitebuss med inv.nr. 5. När Linjebuss övertog bussen fick den helt enkelt siffrorna "190" framför femman och blev 1905. Till höger om 1905 syns vagn 4369, en f.d. SL flygbuss med littera "H5".
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

bussgrabben

Intressant. Det måste vara första gången nånsin som jag ser en SL-lackad Ikarus.

Esbjörn

Citat från: Norrortsmicke skrivet 26 november 2008, 16:43:02 PM
En udda Scania MaxCi på Råstalinje 514 i Sollentuna. Har för mig att vagnen lånades in i samband med T-baneersättningen på linje 17-19 mellan Sergels torg och Skarpnäck/Farsta strand/Hagsätra våren 1999. Bussen tillhörde ursprungligen Pitebuss med inv.nr. 5. När Linjebuss övertog bussen fick den helt enkelt siffrorna "190" framför femman och blev 1905. Till höger om 1905 syns vagn 4369, en f.d. SL flygbuss med littera "H5".

Nästan rätt - Pitebuss vagnar numrerades i 17-serien och denna fick numret 1705 hos Linjebuss.
Den rullade sedan kvar i Piteå fram tills Piteå Citybuss tog över trafiken i början av 2007.

Måns Johannesson

Kan även nämna att 0785 och 0786 senare blev omnumrerade till 4961 och 4962.

/Måns

Jonas Gustafsson

Citat från: bussgrabben skrivet 26 november 2008, 16:50:53 PM
Intressant. Det måste vara första gången nånsin som jag ser en SL-lackad Ikarus.

Då har du missat t. ex. detta inlägg i Busshistoriskt forum. Här finns två stycken.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=18268.0

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

bussgrabben

Jag var lite väl snabb på tangenterna. Jag menade denna kaross.

Vi hade ett par i Umeå också. Dock i normallängd.

Mikael T Nilsson

Citat från: Esbjörn skrivet 26 november 2008, 17:06:07 PM
Nästan rätt - Pitebuss vagnar numrerades i 17-serien och denna fick numret 1705 hos Linjebuss.
Den rullade sedan kvar i Piteå fram tills Piteå Citybuss tog över trafiken i början av 2007.

Tack för rättelsen och för kompletterande info.

Citat från: Måns Johannesson skrivet 26 november 2008, 22:39:53 PM
Kan även nämna att 0785 och 0786 senare blev omnumrerade till 4961 och 4962.

/Måns

Tack för kompletteringen!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Tyvärr blev det ingen blå Umeålack på denna! :'(

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Jacob med C

Bor nummera hos Falcks Omnibuss.

(Hoppas inte Yujin blir sur nu när jag visade hans bild)
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Ersa

Körde de ner den från Piteå till Umeå bara för att köra upp den norrut igen? :P