En slank han dit (del 2)

Startat av Niclas Rosenius, 26 november 2008, 08:52:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius



   Denna gång GUB 288 som inte hade lika stor tur när det gäller halkan och hållplats.

   Vid vändslingan ute i Flogsta.

 

 

 

 



   //Niclas

MGA


Johan Hansson

Måste vara svårt att häva sladden med en ledbuss
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

yngrot

Mycket snö ni har här nere smälter det bort nu... inge kul med led i snö..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Sundås

Är det ungefär samma effekt som man kan få med bil och släpvagn? Den s.k. "fällknivseffekten" så som den beskrivs i körkortsboken..
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Cyklisten

Alltid roligt med pushers i snön :D

Mikael T Nilsson

Tack för dessa intressanta bilder!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Simon A

Oj, han/hon kan inte vart så lätt på gasen när han/hon skulle iväg. Dessa vagnar tenderar ju att dra iväg med baken som bara den så fort det är halt.

//Simon

Björn Ax

Nu vet jag inte vad som hänt men med tanke på vart bussen står så lär den ha kommit från "fel" håll och svängt in på hpl från andra hållet.
Det blir en ganska skarp sväng och gasar man lite för hårt när bussen står i den vinkeln så vill dragbilen trycka på rakt fram då dessa bussar är bakhjulsdrivna.

Dessa bussar är otroliga på halt väglag. Dom verkar inte ha snö i tyskland. :)
Det räcker med lite lite gas för att dessa ska slira när man svänger.

737

Har inte MAN moderna system som ABS och ESR? Det hade ju ML:s Mercedes-Benz bussar i början på 1990-talet?

Björn Ax


Niclas Rosenius

Citat från: Björn Ax skrivet 27 november 2008, 20:33:54 PM
Nu vet jag inte vad som hänt men med tanke på vart bussen står så lär den ha kommit från "fel" håll och svängt in på hpl från andra hållet.
Det blir en ganska skarp sväng och gasar man lite för hårt när bussen står i den vinkeln så vill dragbilen trycka på rakt fram då dessa bussar är bakhjulsdrivna.

Dessa bussar är otroliga på halt väglag. Dom verkar inte ha snö i tyskland. :)
Det räcker med lite lite gas för att dessa ska slira när man svänger.

   Man får ha en känlig höger fot så går det väldigt bra, men man kan ju få ibland riktigt härliga snygga uppställ med mittaxeln ibland  ;)

   //Niclas

Björn Ax

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 27 november 2008, 20:42:18 PM
   Man får ha en känlig höger fot så går det väldigt bra, men man kan ju få ibland riktigt härliga snygga uppställ med mittaxeln ibland  ;)

   //Niclas

Ja precis. ;)

Man undrar vad som e fel med mittaxel drift?

Niclas Rosenius

Citat från: Björn Ax skrivet 27 november 2008, 20:46:24 PM
Ja precis. ;)

Man undrar vad som e fel med mittaxel drift?

   Alldeles för lätt över drivaxel  ;)

   //Niclas

Björn Ax

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 27 november 2008, 20:47:58 PM
   Alldeles för lätt över drivaxel  ;)

   //Niclas

Ja just det. Går ju inte ha mittmotor med låggolv. Åhh va dåligt.
Uppfinn en ultraslimmad motor? ;)