Huvudmeny

DAB Tema.

Startat av Möllers, 25 november 2008, 16:27:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Har kan ni visa DAB av Modellen 11-0860s alla fotografer här vet att ni har bilder på dom visa av är.
Det skulle vara härligt se många DABar här  ;D

http://www.youtube.com/watch?v=ls3jTmaaGCA
Så hörs en äkta DAB  ;D

Stefan P

Hej

Finns det någon mer buss med förarplatsen mitt i bussen, är ganska svår körd på det viset?

mvh Stefan P

Jan

Snart ett minne blott i Skåne. De i Trelleborg kommer att försvinna hösten 2009 då nya avtalet inträder med GNG bussar.
De i Ängelholm kommer troligtvis också försvinna i nästa upphandling. Trafikstart där är 2011 eller 2012.
I branschen i 40 år

Jan

Citat från: Stefan P skrivet 25 november 2008, 16:35:08 PM
Hej

Finns det någon mer buss med förarplatsen mitt i bussen, är ganska svår körd på det viset?

mvh Stefan P

Allt är en vanesak, det som är sämst är att man måste vända sig nästa 180 gr för att kunna ta emot PAX.
I branschen i 40 år

bjalle

Fulare bussar får man leta länge efter.....

Möllers

Finns fulare än dom jag har sätt.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jacob

skulle vara trevligt med interiörbilder :)
Särskrivning är en dödssynd!

Möllers

Niklas Bygdestam

Citat från: Jan skrivet 25 november 2008, 16:37:19 PM
Citat från: Stefan P skrivet 25 november 2008, 16:35:08 PM
Hej

mvh Stefan P

Allt är en vanesak, det som är sämst är att man måste vända sig nästa 180 gr för att kunna ta emot PAX.

Men vad är anledningen till att man byggt dessa bussar med ratten i mitten? Jag har aldrig kört varken dessa bussar eller andra fordon med ratten i mitten, men jag misstänker att det skulle kännas väldigt konstigt
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 november 2008, 22:42:00 PM

Men vad är anledningen till att man byggt dessa bussar med ratten i mitten? Jag har aldrig kört varken dessa bussar eller andra fordon med ratten i mitten, men jag misstänker att det skulle kännas väldigt konstigt

Den enkla förklaringen är att förarplatsen är placerad mellan framhjulen. Det är alltså samma sak som i Scanias nya hybridbuss.
Enligt samtal med förare jag hade när dessa rullade i Borås så vänjer man sig snabbt vid rattplaceringen. Men när de var nya kunde man ibland se förare som stannade alldeles för långt från trottoarkanten. Vanans makt...

Möllers

hittade bilder på interiörbilder på dom.

http://www.phototrans.eu//images/photos/big/23/276345.jpg

Ulf Rådeström

Citat från: Bussmicke skrivet 25 november 2008, 20:07:50 PM
Varför då?

Nä, det är ju klart..men vi har lärt oss att du gillar allt som alla vi andra tycker är fult  :D

Möllers

SÅ fula är dom inte alls har man åkt med dom 9 år i Landskorna så blir man van till slut dom började köra året 1995 kom dom kördes av Swebus färgen var MLT Lila små DABar snygga som attans den tiden.
Minns jag gick i fridis hem nåt sånt efter jag slutar skolan gick jag där då skulle vi åka buss så fick jag denna buss tycke inte alls om den liten buss ju.
Sen året gick åkte jag min Mormor vardag nästan vi börja känna bussföraren bra med många som körde då i stan.
Visa vi gillade mest var många en Dansk präst körde i stan hos swebus i Landskrona som stadsbuss han var så snäll han partade danska han körde många år i stan.
Sen var det en annan förare jag gillade mest var Sven mycket roligt förare mycket snäll körde i stan i swebus tiden år 1995 till 1997 tror jag.
Sen en annan förare han heter micke han körde med han gick jag sitta framför ratten i en DAB var gång vi pausade i västa fäladen det var skit skoj sitta där han lärde mig mycket om DAB hur man öppnade dörrrana o fick jag skiva på bussen där det står linjen o se satt jag där han med sitt papper sa han vad jag skulle skriva på den apperaten fick jag göra flera gånger ner vi hade paus där min mormor var med ochså några gånger.
Sen blev han chef hos Swebus tror jag sen minns jag inte mer.
Jo sen dom sista dagarna hos swebus i Landskrona åkte jag min mormor sen den morgonen jag skulle till skolan mycke jag åka med bussen var morgon.
Så kom det en grön DAB det var spännade åka med den jag gick i skolan på västervång skolan många år där tog nja 30 minuter åka ditt åkte genom bostahuset med linje1 var morgon i en DAB  ;D
Jo dom kom Orusstrafiken till Landskrona året 2000 var det vad jag minns kom Scania Omnilinken senare på året nåt sånt kanske JAN kan säja om det om han körde då vid året 2000.
Sen slutet på året kom det en ny DAB sista DABen då var orustafiken 7207/Arriva 6494.
Jag minns jag min mormor skulle åka ifrån fäladen den dagen kom denna bussen den sog så ny ut men är inte säker om det alls.
Sen jag sog Scania Omnilink var det i busstationen första gången jag sog den där var 7208 senare på året kom fler nya omnilinkar som 7209 7210 7211 7212.
Dom 7209 till 12 dom gick bara på linje3 då hella den början på året sen kom dom till linje 1.2 då.
Mycket fina bussar det året gick så bra hella tiden.
Sen tog Arriva över i Landskona var det samma bussar som körde till omnilinkarna försvann vet inte varför sen kom det Omnicity bussar ifrån Lund var 6452 6453 6454 6456.
Tycke dom bussarna var mycket snabbare än omnilikarna helst på strandväggen ner dom gasade där fort det gick.
Sen köpe dom en DAB till var då Arriva 7230 var finns den idag Arriva 7230 nån som vet  ???
Sen kom swebus igen trist alla DABar försnann saknar dom mycket.
Som sakt DAB kommer ligga nr 1 på min buss lista hella tiden alla gånger  ;D
Jan har jag åkt med dig inna tror jag har det vet ej du ser ut alls heller  ::)