Fråga om en udda buss i Lund

Startat av Niklas Bygdestam, 25 november 2008, 15:18:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

I Lund finns en udda buss som kan ses på länken nedan

http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/339-2.jpg

Bussen är faktiskt en katt bland hermelinerna där. Den skiljer sig från alla andra bussar som de har genom att den dels är dieselbuss istället för gasbuss som alla andra är där. Sedan skiljer sig inredningen. Stolarna i denna buss är faktiskt betydligt bekvämare än vad de är i deras övriga bussar. Så den som har turen att åka i denna istället för de andra bussarna kan bli glada av att få åka betydligt bekvämare än vanligt

Men varför köptes den här bussen in? Varför valde man en enda dieselbuss bland gasbussarna? Och varför avviker inredningen med bättre stolar? Kan detta möjligen vara någon visningsbuss från Mercedes som på något sätt "följde med på köpet" eller liknande?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Sundås

Är den inte tänkt från början att vara "reservbuss" till gasbussarna och därför blev det en dieselbuss?
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sundås skrivet 25 november 2008, 15:31:33 PM
Är den inte tänkt från början att vara "reservbuss" till gasbussarna och därför blev det en dieselbuss?

Jo, det kan man väl säga. Man upptäckte rätt snart att gasbussarna inte räckte till för trafikåtagandet och därför placerades en buss till i Lund. Då tog man vad man råkade ha över, nämligen en diesel-Citaro. Den har sedan blivit kvar där men just denna buss har också varit utlånad till trafik på annat håll, t ex i Karlskrona. Är inte denna också en ganska flitig gäst i Hässleholm, Björn L?

Möllers

Var det inte den som körde av sina Gas tankar var det inte denna sen blev den disel buss  ::)

Jan

Att det skiljer sig i inredningen, beror på att Bergkvara köper in redan tillverkade demobussar i många fall.
I branschen i 40 år

bjalle

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 november 2008, 16:02:44 PM
Jo, det kan man väl säga. Man upptäckte rätt snart att gasbussarna inte räckte till för trafikåtagandet och därför placerades en buss till i Lund. Då tog man vad man råkade ha över, nämligen en diesel-Citaro. Den har sedan blivit kvar där men just denna buss har också varit utlånad till trafik på annat håll, t ex i Karlskrona. Är inte denna också en ganska flitig gäst i Hässleholm, Björn L?

Jo, åtminstone tidigare har den varit här rätt ofta, och var inte så väldans länge(kanske en månads sen) jag såg den här sist

bjalle

Citat från: Mattias Möller. skrivet 25 november 2008, 16:05:39 PM
Var det inte den som körde av sina Gas tankar var det inte denna sen blev den disel buss  ::)

Självklart INTE Mattias.
339 är byggd som dieselbuss från början.
Hur det gick med den som körde av gastankarna vet jag ej men kan tänka mig att den reparerades igen