Huvudmeny

Julmust.

Startat av Möllers, 25 november 2008, 00:40:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Camilla

Mattias Andersson

Mumma  ;D

Snart 1:e december.

Inte  1 dag innan dess haha

Dson

Äh sjuttsingen också, nu blev man ju grymt törstig nu när jag ska gå ner till bussen... ;D

Staffan Sävenfjord

Julmust tycker jag det är det bästa med julhelgen. Själv har jag infört en regel att börja dricka den från Domsöndagen. Det vill säga den helg som vi just har haft och som är veckan före första advent.
I synnerhet Nygårda tycker jag är bra. Men det finns många andra bra sorter också.
Sedan blir det ju Påskmust också. Många tror att det är samma sak som Julmust men det skiljer sig faktiskt en del åt i recepten.

Clabbe

Julmusten uppfinnare komer från Örebro. Företaget finns fortfarande kvar i familjen.

http://www.roberts.se/must.asp

Jacob med C

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 november 2008, 09:05:33 AM
Julmust tycker jag det är det bästa med julhelgen. Själv har jag infört en regel att börja dricka den från Domsöndagen. Det vill säga den helg som vi just har haft och som är veckan före första advent.
I synnerhet Nygårda tycker jag är bra. Men det finns många andra bra sorter också.
Sedan blir det ju Påskmust också. Många tror att det är samma sak som Julmust men det skiljer sig faktiskt en del åt i recepten.

Något år har vi också haft sommarmust. Undrar om det var för 2 år sen.
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Clabbe

Läste ett reportage om must för några år sedan. En chef på ett bryggeri (bland de större) brukade alltid ställa undan någon back med
julmust i glasflaskor, till nästkommande jul, då han tyckte att som med vissa andra drycker, att det blir bättre av lagring, när drycken får mogna.

Detta har jag provat, när det gäller must, men resultatet har blivit tomglas, när nästa jul ifann sej.......
Jag tror min tonåring ligger bakom detta, trots förnekande.

Sommarmust har jag aldrig sett, kanske en liknande lex-ica-köttfärs-produkt?
Det som fanns i äldre Madböcker:
Varning!! Gammalt innehåll.... Nytt papper !!  ;D  ;D  ;D

Muk

Är det någon som har provat Vasa bryggeriers "Bordsdricka"? I beskrivningen påstås att den ska smaka som en blandning av must och portello. Tycker nog att den mest smakade must. Så den som vill ha julmust året om kan ju leta upp Bordsdricka :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Clabbe skrivet 25 november 2008, 12:38:09 PM
Läste ett reportage om must för några år sedan. En chef på ett bryggeri (bland de större) brukade alltid ställa undan någon back med
julmust i glasflaskor, till nästkommande jul, då han tyckte att som med vissa andra drycker, att det blir bättre av lagring, när drycken får mogna.

Detta har jag provat, när det gäller must, men resultatet har blivit tomglas, när nästa jul ifann sej.......
Jag tror min tonåring ligger bakom detta, trots förnekande.

Sommarmust har jag aldrig sett, kanske en liknande lex-ica-köttfärs-produkt?
Det som fanns i äldre Madböcker:
Varning!! Gammalt innehåll.... Nytt papper !!  ;D  ;D  ;D

"En hög repriser till högre priser" som Cello kallade en av sina årliga kåserisamlingar, dem som på den tiden brukade utkomma lagom till jul och som jag alltid fick i julklapp av mina föräldrar. Julmust - ja, det kunde man kanske undvara men inte Cello-boken.
Jodå, förr fanns en läskedryck som kort och gott hette Must. Den påminde i smaken om julmust och påskmust, men nådde inte alls upp till de höjderna. Jag antar att den var tillverkad efter samma recept som julmust men saknade det där speciella hemliga extraktet som familjen Roberts i Örebro har patent på.
Vart tog Banancider vägen förresten? Och Zingo med banansmak? För att inte tala om Zingo med chokladsmak. Fast den senare är väl knappast saknad av någon.

robbes

Champisen är också en familjen roberts produkt

Kommer man södra infarten ser man deras lokaler väldigt tydligt

Kinslayer

Mmmm.....på lördag är det julmustpremiär för min del  ;D
Ska på julbord med Swebus och då ska det sköljas ner med must!

Simon Bertilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 november 2008, 16:15:22 PM
"En hög repriser till högre priser" som Cello kallade en av sina årliga kåserisamlingar, dem som på den tiden brukade utkomma lagom till jul och som jag alltid fick i julklapp av mina föräldrar. Julmust - ja, det kunde man kanske undvara men inte Cello-boken.
Jodå, förr fanns en läskedryck som kort och gott hette Must. Den påminde i smaken om julmust och påskmust, men nådde inte alls upp till de höjderna. Jag antar att den var tillverkad efter samma recept som julmust men saknade det där speciella hemliga extraktet som familjen Roberts i Örebro har patent på.
Vart tog Banancider vägen förresten? Och Zingo med banansmak? För att inte tala om Zingo med chokladsmak. Fast den senare är väl knappast saknad av någon.

Jag minns att Apotekarnes ett tag hade en året runt-dryck som hette must. Men kan det verkligen stämma med receptet? Är det ens möjligt att göra en must som påminner om jul/påskmust utan originalextraktet?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 26 november 2008, 13:33:37 PM
Jag minns att Apotekarnes ett tag hade en året runt-dryck som hette must. Men kan det verkligen stämma med receptet? Är det ens möjligt att göra en must som påminner om jul/påskmust utan originalextraktet?

Jo, man kan nog rekonstruera smaken ganska bra. Men exakt detsamma kunde det inte bli. Och det blev det som skrivet inte heller.

Henrik Palmqvist

Tycker det är jättegott med Julmust.  Men i år blir det först på Lucia, sen ti julafon.  Är ju int så nyttigt. 

/ Henrik