Sluta salta vägarna

Startat av yngrot, 24 november 2008, 22:57:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Körde gammla riksettan från Ödeshög till Gränna i söndags en trevlig väg till skillnad mot E4an... den var INTE saltad tänk vad skönt det var!!  Lite snö och isfläckar inget saltstänk behövde inte använda spolning en enda gång!! Men säg den glädje som vara för evigt vid Gränna ut på E4an och denna vansinnessaltning fick köra med vindrutesplolning mest hela tiden  :P  Tänk vad skönt att slippa salt mindre rost på bilen slippa få en vit bil efter en lite resa... och inte är det bra för grundvattnet heller med allt salt...de vilda djuren lockas upp på vägen för att slicka i sig lite salt..folk kör ju dessutom som det är sommarväg för vägen ser fin ut...och när vindrutan och sidorutor är fulla med saltsmet och man knappt ser ut längre ... nej bort med salt...  väntar på era reaktioner...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Simon Bertilsson

Jag vet!
Vi slutar salta vägarna, så folk halkar av dem istället. Eller så kan vi grusa och få en massa grus som ligger och skräpar sen när våren tågar in.

Sundås

En bil fri från salt i diket efter att ha kört på en osaltad väg eller en bil körandes säkert på en saltad väg, dock med salt (som faktiskt är fullt möjligt att tvätta bort) på sig.

Hmm, undrar vad man skulle välja..  ::)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

JB

Jag har kört på många osaltade vägar, och inte hamnat i diket någon gång.

Peter C

#4
Citat från: JB skrivet 24 november 2008, 23:29:20 PM
Jag har kört på många osaltade vägar, och inte hamnat i diket någon gång.

Exakt, tyvärr bor vi ett alltför uppstressat samhälle så folk har inte tid att köra lite långsammare. Hade alla haft tid att ta det lugnt på vägarna så hade vi inte behövt något salt heller. Så slutsatsen blir väl att salt är ett nödvändigt ont.

Sundås

Citat från: JB skrivet 24 november 2008, 23:29:20 PM
Jag har kört på många osaltade vägar, och inte hamnat i diket någon gång.

Ungefär så verkar trådskaparen resonera också. Men det kan ju iallafall knappast vara så att saltet skapar fler olyckor. :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

yngrot

Nja nog kan man säga att salt orsakar tillbud då många tyvärr kör för fort i tron att det är barmark ...och med sämmre sikt orsakad av saltsmet på rutor...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Johan B

#7
Citat från: yngrot skrivet 24 november 2008, 23:54:12 PM
Nja nog kan man säga att salt orsakar tillbud då många tyvärr kör för fort i tron att det är barmark ...och med sämmre sikt orsakad av saltsmet på rutor...

Håller med dig. Nu är det ju alltid lite farligt att vara för säker på sin sak utan tillgång till faktiska bevis men man behöver ju inte se längre än till sig själv för att märka att man alltför ofta kör som om det vore lätt fuktig sommarväg när VV har vräkt ut salt. Det här med rost, igenskitade rutor (framrutan går väl an som går att spola men speglar och sidorutor som smetar igen på en kvart) och negativ miljöpåverkan är ju också viktiga aspekter. Då man kör norröver där man verkligen sandar (inte den stenflis vi använder i söder och som orsakar hemska stenskott utan riktig sand) fungerar det betydligt bättre. Inte är det så halt som man kan tro även om det är is under sanden men eftersom det ser halt ut så kör folk på ett helt annat sett då man ser att det är vinterväglag. Nej, ploga och sanda istället för att invagga folk i falsk trygghet. 

yngrot

Skönt nån som håller med..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina