Fråga om Ontario V-bussen

Startat av Niklas Bygdestam, 24 november 2008, 22:47:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Det har bara funnits en enda Ontario V i Sverige och det var en buss från 1990 med regnummer PAN 970. Enligt Vägverket ska bussen vara avregistrerad sedan den 25/2-08. Ägare uppges fortfarande vara Göteborgs kyrkliga stadsmission. Men jag minns att vissa här i Buss Snack har sett bussen på en skrotplats. Så vad gäller? Är bussen trots allt redan skrotad?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jonas Gustafsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 november 2008, 22:47:32 PM
Det har bara funnits en enda Ontario V i Sverige och det var en buss från 1990 med regnummer PAN 970. Enligt Vägverket ska bussen vara avregistrerad sedan den 25/2-08. Ägare uppges fortfarande vara Göteborgs kyrkliga stadsmission. Men jag minns att vissa här i Buss Snack har sett bussen på en skrotplats. Så vad gäller? Är bussen trots allt redan skrotad?

Stadsmissionen har i alla fall (vilket jag har för mig också varit uppe här) införskaffat en ny buss, så det är väl troligt att PAN970 tjänat ut.

Denna märkliga bensindrivna buss sades när den kom som provbuss till Linjebuss i Partille vara miljövänligare än en dieselbuss. Fan tro´t. Den drog väl bortemot 6-7 l bensin per mil och klarade under bra dagar ungefär 28 km/h i uppförsbacken från E20 till Östra Sjukhuset med ett motorljud som en äldre tvättmaskin i centrifugeringsläge.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Möllers

minns knappt detta skickade dom inte buss till Canada eller USA i sommras  ::)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 24 november 2008, 23:33:28 PM
Stadsmissionen har i alla fall (vilket jag har för mig också varit uppe här) införskaffat en ny buss, så det är väl troligt att PAN970 tjänat ut.

Denna märkliga bensindrivna buss sades när den kom som provbuss till Linjebuss i Partille vara miljövänligare än en dieselbuss. Fan tro´t. Den drog väl bortemot 6-7 l bensin per mil och klarade under bra dagar ungefär 28 km/h i uppförsbacken från E20 till Östra Sjukhuset med ett motorljud som en äldre tvättmaskin i centrifugeringsläge.

//Jonas G

Ja, Stadsmissionen har avyttrat den här bussen. Den drog upp mot 12 liter bensin per mil. 6-7 liter bensin är en mer relevant siffra för bensindrivna Ontario II (alltså den variant som i många städer användes som servicebuss).
Bussen var från början något miljövänligare än den tidens dieselbussar. Eller rättare sagt de dieselbussar som fanns vid tiden då denna konstruerades. Ungefär samtidigt kom nämligen dieselbussar med partikelfälla och därmed hade inte bensinbussen någon miljöfavör.
När Stadsmissionen sedan köpte bussen berodde det på att bensinbussar var undantagna för reglerna om att köra i miljözon. Eftersom bussen mest skulle användas för stillastående verksamhet och beräknades rulla mindre än 100 mil per år (det blev långt ifrån detta i verkligheten) så betydde inköpspriset mer än drivmedelsförbrukningen.
Vad som hänt med bussen vet jag inte. Den sågs i början av året på en skrotplats i Agnesberg, men den lär inte ha blivit skrotad. Att den fortfarande finns med i fordonsregistret kan ge en hint om export.