Den klassiska Metropollinjen...

Startat av Gunnar D, 24 november 2008, 19:16:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

H19 Metropol kan man tala länge om.
För mig är den klassiska Metropollinjen linje 64 (Kungsholmsg-Långsjö Torg-Skanstull). Minnet av en fullsatt Metropol uppför Nybodabacke i vintermökret, kryssandet på villagatorna i Herrängen o Långsjö samt på Huddingevägen kommer nog att kvarstå så länge jag lever.
Sedan kan Brommaborna prata hur mycket som helst om sina anslutningslinjer:-)
Nån som har någon annan uppfattning?
Gunnar
-som bara kört 144:an m Leyland H34-

Mr G

吉先生

Ingwar Åfeldt

Helt rätt, 64:an var väl en av de allra första linjerna (kanske rent av den första) som fick Metropolbussar. Jag kommer ihåg den infromationskampanj som pågick en tid innan man gick över till Metropolerna. Det var ju helt nytt med påstigning fram och betalning till föraren. Jag åkte ofta 64:an in till Skanstull. Skulle jag till Hornstull blev det oftast 66:an.

M v h
Ingwar

Gunnar D

Bromma var först med Metropol men enl mina noteringar (SS-Data?) fick 64:an Metropol 15/3-54 och 66:an 22/11-54. Men senare blev ju 66:an "Capitoliserad".
/Gunnar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 25 november 2008, 06:03:03 AM
Bromma var först med Metropol men enl mina noteringar (SS-Data?) fick 64:an Metropol 15/3-54 och 66:an 22/11-54. Men senare blev ju 66:an "Capitoliserad".
/Gunnar


Nu när du nämner det kommer jag ihåg att 66:an hade Metropolbussar en tid innan det blev Capitol för hela slanten. 65:an däremot höll ut in på 60-talet med höghusen (H15/H16). T o m jag fick tillfälle att jobba som konduktör på den linjen ett antal gånger när jag började på Spårvägen hösten 1961.

M v h
Ingwar

Gunnar D

Mina noteringar säger att 65:an fick Capitol 22/5-56 men höghusen gick kvar ända till slutet åtminstone som extravagnar. Den 25/3-64 var exvis H15 1345 o 1376 tursatta.
Mvh Gunnar

Mr G

Mitt minne säger att 65:an capitoliserades nån gång i slutet av 50-talet, och att H15 försvann helt under en tid. Sen kommer H15 tillbaka i stor skala under 65:ans sista tid. Jag vill ha det till samtidigt som de stora pilarna kommer upp med "INGÅNG BAK" målade på framskärmen. Tidigt 60-tal vill jag ha det till. Fr o m då har 65:an alla turer i rusningstrafik tursatta med H15. Under lågtrafik dock H21/H22. Och en tur på kvällarna på slutet dessutom med H23. H15 i semestertider är jag osäker på. Kanske enbart Capitoler då, fast det är bara en gissning.

Vad gäller 66:an gick den med H19 så länge ändstationen var på Kristinehovsgatan, fr o m att den flyttar till Brunkebergstorg 1958 blir det Capitoler istället för hela slanten. H15 förekom också på ströturer.

Gissa att det var spännande när den unge Mr G hälsade på sin moster på Kristinehovsgatan med en dieselosande bussterminal på gatan fem våningar ned  Perfekt utsikt med fyra busslinjer terminerande där, och bussar som kom och gick hela tiden. Tre linjer med de gigantiskt stora Metropolerna (64-66-68), och en stackars linje som fick hålla till godo med Capitoler (65).

Sen försvann alla dessa busslinjer därifrån och ersattes av den exotiska 81:an, som man aldrig visste när den skulle dyka upp. Den gick till något som hette Bromma, hur kunde det se ut där tro?
吉先生

Gunnar D

Har en bild som visar linje 65 vid Brunkebergstorg med H19 från ca 1960. Nångång kunde uppenbarligen linje 65/66 gå med H19 in till city men kanske inte de sista åren.
Roligt med minnesbilderna från Kristinehovsgatan. Brukade själv alltid titta på bussarna där när jag åkte med spvlinje 10 alt 16.
/gunnar

Mr H

Minnet av en fullsatt Metropol uppför Nybodabacke i vintermökret, kryssandet på villagatorna i Herrängen o Långsjö samt på Huddingevägen kommer nog att kvarstå så länge jag lever.

Glöm inte motsatsen heller! En Metropol på 64:an som en varm sommardag kör nerför Södertäljevägen med alla "Giljotinfönster" öppna och alla sittplatspassagerare med fönsterplats sittandes med armbågarna vilande på den nedre karmen!!! Också ett minne!

Vad det gäller H15 på 65:an så har jag ett minne av ett trafikmeddelande som säger att fr.o.m 11/11 1963 kommer 65:an att tursättas (igen då. min anm) med H15.

Åtminstone en tur på 66:an, 66E som endast gick till Hornstull, gick med Metropol till the bitter end.
Vad det gäller att man inte tursatte Metropoler till Brunkebergstorg har jag alltid trott berodde på axeltrycket men om Gunnar har en bild av en H19 där på 65:an faller förstås den teorin! Kanske var det väl så också att kvälls- och nattrafiken på 79:an gick med Metropol till "Brunkan" innan H21-22 levererades? Ett annat hinder för att köra H19 på 65:an var väl också den klena viadukten över järnvägen i Västberga?

Placeringslistan som Gunnar presenterar är intressant men vad använde Hornsberg sina fåtaliga Metropoler till? Gick de på linje 67T och 81 ("Linjen tursätts i mån av behov", vems behov min anm?) blev det inte många km på dem!!! Kanske man stöttade också på en del turer på sydvästlinjerna från Fridhemsplan?

Mvh
Mr H

Gunnar D

Helt rätt!
Att på sommaren sitta på högersidan långt bak med fönstret uppskjutet och både armbåge o huvud utanför var väl kanske det mest typiska med Metropolresorna! Även om det kunde resultera i en tillsägelse i högtalaren! Det uppskjutbara fönstret längst bak blev ju senare spärrat så att det ej kunde öppnas så mycket.
Jag vet att linje 90-91 sommartid gick med H19 till Brunkebergstorg men knappast de sista åren.
Hornsbergs H19 användes till största delen mycket riktigt till lämpliga högtrafiksturer/linjer, exvis linje 67/67T, där även Capitoler H21-24 samt Büssing H25-26 kunde ses.
Mvh Gunnar

Mr H

Den här tråden har verkligen väckt minnen!
Vilken innovation i bussbranschen när Metropolen kom!
Tänker på en av många detaljer. Tänk att bussarna hade en rad med
reservinnerbelysning (glödlampor)! Vad var egentligen meningen med det?
Skulle bussen kunna fortsätta i trafik med den tänd om ett eller flera lysrör falerade?
Tala om kvalité och omsorg! Eller snabbheten och precisionen i dörrstängningen. Tjof
så stängdes dem. Annat det än de ersättande H32:ornas sega bakdörrar!

Mr H

Peter Rost

#11
Citat från: Gunnar D skrivet 05 december 2008, 10:58:08 AM
Helt rätt!
Att på sommaren sitta på högersidan långt bak med fönstret uppskjutet och både armbåge o huvud utanför var väl kanske det mest typiska med Metropolresorna! Även om det kunde resultera i en tillsägelse i högtalaren! Det uppskjutbara fönstret längst bak blev ju senare spärrat så att det ej kunde öppnas så mycket.
Jag vet att linje 90-91 sommartid gick med H19 till Brunkebergstorg men knappast de sista åren.
Hornsbergs H19 användes till största delen mycket riktigt till lämpliga högtrafiksturer/linjer, exvis linje 67/67T, där även Capitoler H21-24 samt Büssing H25-26 kunde ses.
Mvh Gunnar


Hur vanligt var det med Büssing på 67/67T? Trodde att H25-26 enbart trafikerat innerstadslinjer.

/Peter

Gunnar D

Skillnaden betr dörrstängningen kanske till viss del berodde på hydralik jfr tryckluft?
Jag observerade Bûssing på 67:an några gånger vintern 63/64 men knappast "vanligt".
Gunnar

Peter Rost

Fann denna bild på en H19, och en H26-27, tagen i Hässelby.

http://web.telia.com/~u03900989/strand3.html

/Peter

Gunnar D

För kalenderbitarna:
H25 75510 på lin 67 640309
H26 75537   "     "   640107
Kändes udda medges.

H24 sågs oftare till på lin 67/67T (bl.a 75445, 75457, 75462, 75470, 75476) och det var lättare att acceptera
/Gunnar