Huvudmeny

Bilder från dagen

Startat av Jocke Selling, 24 november 2008, 19:15:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jocke Selling

Dagens dos av snöiga vägar fick vänta för min del. Det fanns helt enkelt inget att köra ut med när jag började.

Ett besök på verkstaden fick det bli.

5439; arbetet med att riva fortsätter

Detta stördes dock av ytterligare ett jobb. Ett träd hade visst kommit ivägen under söndagen.

Det börjar hända saker  :)

Senare, men ändå samma dag, är även rutan bytt. Bussen klar för trafik.
Raskt marscherat  :)

Ett besök från vår "granne i norr"

Från 09:50 kördes 108 U-a -Ramsta -Wik -Dalby -Skärfälten  gånger 2.

Här inför varv två, som kom att bli dagens sista för mig, ökande snöfall gav inställda turer.
Det var knappt jag tog mig runt på detta varv.

76

Ja, idag var det ganska odrägligt att köra.

Började min morgon med att väckarklockan ringde 02.30, tjugo minuter tidigare än en vanlig dag. Snörde på mig vinterkängorna, glömde dra på mig långkalsonger och gav mig ut i snöyran. Det första som möter mig utanför porten är en rejäl snödriva som blåst upp och blockerar min framfart, då visste jag att detta inte skulle bli en vanlig morgon. Promenaden ner till garaget tog 1h, dvs 15 minuter längre än normalt.

Anlände ner till garaget med god marginal och plockade ut min buss (705) för att tomma ut till Bälinge. Möttes av välplogade tomma vägar samt en vind som ibland drog ner sikten till 10-20 meter. Lastade på de första passagerarna ute vid Bälinge skola och började färden in mot stan, vid Bälinge centrum samtalade jag kort med en man som följt sin hustru till hållplatsen. Han frågade hur väglaget var och jag svarade ärligt: "Jag körde bakvägen ut via Svista hit, och där var det inga problem, men jag har ingen aning om hur det ser ut borta vid Lövstalöt, det här kan bli spännande". Efter att ha plockat upp totalt 4 passagerar i Bälinge så gav jag mig ut på förbindelsevägen mot Lövstalöt. Alla som kört buss i Uppsala vet att den här vägen ofta orsakar problem pga bristande plogning/underhåll, men idag var den välskött och endast ett fåtal snödrivor påträffades vi Högbo. (Vill man vara cynisk så kan man säga att den faktiskt var bättre än normalt för snön som täckte vägen fyllde effektivt de stora hål som finns på vägen...)

När jag kom fram till Lövstalöt så såg jag direkt att plogbilen dragit upp en rejäl snövall tvärs över infarten, så jag tog lite ut kurvan rejält, tog sats och kom 15 meter in... Sen satt jag där. Bakom snövallen hade en 10 meter lång snödriva bildats. Efter att försökt ta mig loss i några minuter rapporterade jag in till TL att jag satt fast, och blockerade all trafik. Några minuter senare hörde jag på radion att det även var problem ute i Bälinge varpå all trafik på 111 ställdes in norr om Bärby.

Efter en halvtimme dyker en traktor upp och börjar skrapa bort snön runt mig och lite senare dyker även Bil 900 upp med en snöskyffel och sand varpå jag snart var på rull igen, dock 45 minuter efter tidtabellen. Vid nästa hållplats står ett gäng väldigt tacksamma passagerare varav en hade väntat i 50 minuter på bussen, de var dock väldigt förstående och mest glada att jag kom med en varm buss.

Färden in mot centralstationen går utan problem och när jag kontaktar TL får jag order att bege mig ut till Lövstalöt igen, trafiken har öppnats igen och jag ska köra bakvägen runt samhället och börja vid första hållplatsen. När jag svänger av från gamla e4an så ser jag direkt att förbindelsevägen bakom samhället är i dåligt skick, riktigt dålig skick. Snödrevet har gjort den enkelfilig och det är rejält mycket snö/modd, men tack vare att jag slipper möte så kommer jag fram till min hållplats utan några större problem. Jag kontaktar TL och förklarar att den vägen inte är nån höjdare, risken är för stor att nån kör fast. Ett beslut tas att öppna hela ordinarie linjesträckning eftersom det är det minst dåliga alternativet.

Resten av passet förlöper utan problem och jag kliver av bussen vid centralen en dryg kvart försenad. En kort "lunch" senare så kliver jag på en åtta mot gottsunda och där spenderar jag resten av arbetsdagen utan att komplikationer tillstöter.

Värre var det ute i Lövstalöt och Bälinge, där bussar återigen körde fast varpå man helt enkelt gav upp. Så vitt jag vet så har trafiken varit inställd hela dagen dit ut. ULs hemsida hävdar att den ska återupptas vid 20-tiden.

Så var min dag :)

Just nu sitter jag i fotöljen framför datorn och tittar ut på en biogasbuss som fastnat i snömodden vid hållplatsen nedanför, trots plan mark  :P

RoTe

Det har varit en minst sagt spännande dag. Jag inhandlade snökedjor till bilen så jag kunde ta mig fram. En Volvo 240 är inte direkt den mest lämpade vinterbilen. Men med Biltemas snökedjor driver den framåt lika bra som en fyrhjulsdriven bil. :)

Det återstår att se hur länge snökedjorna håller för min misshandel. Har kört ganska hårt och även 70km/h mellan Uppsala och Björklinge med dom på trots att max är 50km/h.  ;D

Jag tycker verkligen synd om chaufförerna som tvingas ut på dessa vägar. Har varit ute och kört lite ledvagn i detta väder och för en ovan är det verkligen inte roligt!

Niklas Bygdestam

Citat från: RoTe skrivet 24 november 2008, 21:05:50 PM
Det har varit en minst sagt spännande dag. Jag inhandlade snökedjor till bilen så jag kunde ta mig fram. En Volvo 240 är inte direkt den mest lämpade vinterbilen. Men med Biltemas snökedjor driver den framåt lika bra som en fyrhjulsdriven bil. :)

Det återstår att se hur länge snökedjorna håller för min misshandel. Har kört ganska hårt och även 70km/h mellan Uppsala och Björklinge med dom på trots att max är 50km/h.  ;D

Jag tycker verkligen synd om chaufförerna som tvingas ut på dessa vägar. Har varit ute och kört lite ledvagn i detta väder och för en ovan är det verkligen inte roligt!

Idag har jag sett en och annan buss, ofta stadsbussar som fastnat i snön. Vissa har varit just ledbussar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Johan Hansson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 november 2008, 22:18:09 PM
Idag har jag sett en och annan buss, ofta stadsbussar som fastnat i snön. Vissa har varit just ledbussar

läs mer från min tråd som ligger i Busstrafik
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=18666.msg131866;topicseen#msg131866
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Oskar A

Citat från: JoSe skrivet 24 november 2008, 19:15:07 PM

Från 09:50 kördes 108 U-a -Ramsta -Wik -Dalby -Skärfälten  gånger 2.

Här inför varv två, som kom att bli dagens sista för mig, ökande snöfall gav inställda turer.
Det var knappt jag tog mig runt på detta varv.

Trevliga bilder! Kan tänka mig att det var svårt att ta sig runt då många av våra landsortlinjerna på mitt jobb fick avbryta sina utdelningar.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Simon A

Jo, jag håller med 76 om att det var en någorlunda spännande dag men fastkörningar och förseningar som är fullt förstående med tanke på vädret. Jag slutade 15.35 igår uppe vid BMC och hemma i Storvreta var jag inte förrän 17.13 så det tog tid men jag var glad att jag kom hem iallafall. Föraren var smart nog att göra avsläppen ute på 290:an istället för att försöka köra in i hållplatsfickorna och fastna direkt.

I Storvreta lyckades 286, troligtvis, komma för nära dikeskanten vid Stubbåkersvägen riktning mot Uppsala och kanade ner med bakdelen i diket. Den gjorde det någon gång på eftermiddagen och stod kvar där när jag kom hem. Kanske står kvar nu också. När jag kom till Storvreta Centrum igår kväll stod en av 270- vagnarna fast vid hållplatsen Storvreta Centrum. Efter mycket arbetande kom den loss(min buss stannade en bit bakom utanför gamla kommunhuset och lyckades ta sig om och iväg) Innan 270- vagnen kom loss han 633 komma och stanna vid kommunhuset och sen var även han fast.

//Simon 

Oskar A

Citat från: Simon A skrivet 25 november 2008, 08:29:46 AM

I Storvreta lyckades 286, troligtvis, komma för nära dikeskanten vid Stubbåkersvägen riktning mot Uppsala och kanade ner med bakdelen i diket. Den gjorde det någon gång på eftermiddagen och stod kvar där när jag kom hem. Kanske står kvar nu också.

//Simon 

Nej, inte nu längre. :) Bussen observerades nämligen halvvägs ner i diket vid Linrepevägen för någon timme sedan.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Simon A

Citat från: Oskar A skrivet 25 november 2008, 12:00:07 PM
Nej, inte nu längre. :) Bussen observerades nämligen halvvägs ner i diket vid Linrepevägen för någon timme sedan.
Haha, stackars buss. Tydligen hade den stått i Storvreta nästan hela natten för när far åkte till jobbet vid kvart över tre var det tydligen bara en halvtimme sedan en trafikledare äntligen fått upp den ur diket.

//Simon

Jacob

En i min klass berättade att han sett en ledbuss som vikt sig helt vid sävja igår. Någon som vet mer om detta och vilken vagn det var? Gärna bilder om det är någon som har.
Särskrivning är en dödssynd!