Trelleborgs Kommun i Trelleborg.

Startat av Möllers, 24 november 2008, 18:16:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 november 2008, 18:18:34 PM
Ser man på! Så de har tydligen kvar de här "T-buss-kopiorna" i Trelleborg :D

"T-Buss-kopior" är precis rätt uttryck. Vi diskuterade detta för några år sedan i Bussnack och då mejlade jag chefen för skolbussarna i Trelleborg och frågade om de köpt begagnat från T-Buss eller vad anledningen var till färgsättningen. Han ringde då upp mig och vi hade ett trevlig samtal. Färgen hade man tagit fram på kommunen i samråd med Säffle Karosseri. Chefen hade blivit mycket förvånad när han blev uppmärksammad på att T-Buss hade nästan exakt samma färgsättning.

Jeppe Hagelbäck

Snyggt Möller!
"3:an" har jag letat efter länge, men aldrig lyckats hitta.

Möllers

Tackar sog sen den stog stilla hos en skola gick aldrig ditt.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 november 2008, 22:17:21 PM
"T-Buss-kopior" är precis rätt uttryck. Vi diskuterade detta för några år sedan i Bussnack och då mejlade jag chefen för skolbussarna i Trelleborg och frågade om de köpt begagnat från T-Buss eller vad anledningen var till färgsättningen. Han ringde då upp mig och vi hade ett trevlig samtal. Färgen hade man tagit fram på kommunen i samråd med Säffle Karosseri. Chefen hade blivit mycket förvånad när han blev uppmärksammad på att T-Buss hade nästan exakt samma färgsättning.

Jag minns den diskussionen. Vi försökte komma på hur allt detta kunde ha gått till. Har för mig att vi kom fram till att de anlitat Säffle att helt själva komma på en färgsättning. Och Säffle själva skulle ha varit lite "lata" så då fick det bli T-Buss ;)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 november 2008, 22:27:11 PM
Jag minns den diskussionen. Vi försökte komma på hur allt detta kunde ha gått till. Har för mig att vi kom fram till att de anlitat Säffle att helt själva komma på en färgsättning. Och Säffle själva skulle ha varit lite "lata" så då fick det bli T-Buss ;)

Nja, det var en teori om hur det kunde ha gått till. Trelleborgs kommun beställde en färg som skulle likna den de hade på sina övriga fordon, t ex sopbilarna. Och det råkade vara samma ljusblå nyans som T-Buss hade. Sedan är det väl troligt att dekoren kom till i Säffle och mer eller mindre medvetet inspirerat av T-Buss.
I dag finns ju inte problemet längre eftersom T-Buss/Länsbussarnas lack har upphört för länge sedan.