Volvo Säffle 8500 släpper inte in mig!

Startat av RoTe, 24 november 2008, 16:55:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoTe

Lite bakgrund så ni inte tror jag försöker sno en buss... Jag är nära vän med en kille som kör bärgare och ibland kör jag in lite bussar som dom lagar på plats. T.ex. så körde jag in en buss från Västerås till Uppsala efter att han lagat en slang till bromsarna. Det underlättar otroligt att jag kan köra istället för att bärga dom i 40km/h. Ekipaget blir ju 30 meter långt dessutom.

Problemet är bara att vi inte kommer in i bussen när den stått i några timmar!

Bussmodellen det handlar om:

Denna bussen har huvudströmmen strax bakom framdörren. Där inne finns också vad jag antar är dörröppningsknappen, rund röd knapp med svart sarg max 10mm i diameter. När man slår på huvudströmmen tänds förarplatsen upp för att sedan slockna, sedan händer inget mer. Dörren vägrar öppna eller släppa. Trycker man på knappen jag nämnde händer ingenting.
Har man tur då så funkar någon av de tre nödöppningarna till dörrarna. Så var dock inte fallet senast. Då fick vi gå in genom sidorutan vid föraren, otroligt smidigt... :) Slut på luft kan det ju inte heller bero på då jag utan problem kan öppna dörrarna med knapparna inne i bussen. Tyvärr har någon satt dom på höger sida av ratten vilket gör att man måste väldigt lång in genom fönstret.  :-\

Detta har ju inte hänt bara en gång utan tre ggr när jag varit med. På något sätt lär ju förarna kunna öppna bussarna så hur gör man??  ;D

Vill ni inte svara här pga att ni är rädda för busstölder så funkar det att skicka ett privat meddelande.

RoTe

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 november 2008, 17:06:19 PM
Dörren ska ju normalt öppnas av sig själv ett par 5-10 sek efter att du vridit om h-strömställaren, är det dåligt med kräm i batteriet kan det ju bli sådär, men det borde ni väl märkt? isåfall hade hjälpstart varit nödvändig.

Alla bussar jag varit med ut på har ju stått med varningsblinkers på i bra många timmar. Den senaste gick att starta lätt första gången. Sedan stängde vi av för att laga läckan och sedan var den seg på startmotorn men startade ändå utan gnäll. Så helt slut på kräm kan det inte varit. Speciellt inte eftersom den öppnar dörrarna innifrån.

Dörrknapparna blinkade när jag väl ålat mig in i bussen. Det ska dom väl inte göra om man inte nödöppnat? Det hade vi ju inte gjort eftersom vreden var helt fastfrusna eller spärrade av annan orsak.

homer

i sådana lägen är de bara att trycka ut av bara h*****e på högersidan av dörren och försöka få in en fot mellan när de väl händer nått...

Knut

Er normalt at utvendig knapper ikke virker på Volvo. Har god erfaring med dette på 8700 bygget i Polen. Men disse har jo knappene på dørene. Der er del vel kabelbrudd som gjør det i de fleste tilfeller. Er ikke en knapp i bussen som slår av utv dørknapp da?? Er ofte det på disse Volvogreiene iallefall om de er finske. Har ingen erfaring med 8500

Jocke Selling

Fenomenet är inte helt okänt. Det tycks som att det låser sig på något sätt när trycket på luften i dörrkolven blir för lågt, troligen en av säffle inbyggd finess för att garantera att %-satsen sena avgångar inte blir för låg på morgnarna  ;).
Dock är väl dessa försedda med nödöppningsvred på utsidan, så prova att släppa trycket på en av bakdörrarna och gå in den vägen. När du sedan kört upp lite tryck, så fungerar framdörren bra igen.

RoTe

Citat från: JoSe skrivet 27 november 2008, 19:17:23 PM
Fenomenet är inte helt okänt. Det tycks som att det låser sig på något sätt när trycket på luften i dörrkolven blir för lågt, troligen en av säffle inbyggd finess för att garantera att %-satsen sena avgångar inte blir för låg på morgnarna  ;).
Dock är väl dessa försedda med nödöppningsvred på utsidan, så prova att släppa trycket på en av bakdörrarna och gå in den vägen. När du sedan kört upp lite tryck, så fungerar framdörren bra igen.

Jo precis, det är så vi brukar göra. Den senaste bussen hade dock alla tre nödöppningarna ur funktion. Gick inte att rubba vreden hur hårt vi än försökte vrida.  ;D