GS 29. Mot sista vilan. Uppdaterad 2009-04-24 [Bilder]

Startat av Nupski, 24 november 2008, 16:19:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Invnr gav då ingen ledtråd. GS 906 är idag en Volvo 5000 Säffle -03 med regnr THM133.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 17 april 2009, 08:18:38 AM
Invnr gav då ingen ledtråd. GS 906 är idag en Volvo 5000 Säffle -03 med regnr THM133.

Fast tidigare var numret mycket riktigt åsatt en Volvo B58 Wiima ledbuss.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 april 2009, 08:26:24 AM
Fast tidigare var numret mycket riktigt åsatt en Volvo B58 Wiima ledbuss.

Aha.

Jag lägger härmed fram en formell önskan om ett bildreportage om Wiiman! :)

Nupski

Citat från: Verspieder skrivet 17 april 2009, 07:31:21 AM
Nu ekar det här inne men... Vad är det för buss till vänster i bild? En gammal Säffle-ledvagn från tidigt 80-tal? Veteranbuss ägd av GS?

En Volvo B58-55 med en Hägglund-Wiima kaross årsmodell 1976. Bildrepotage kommer lite trångt bara och vet inte om den går att snurra igång.

http://www.ringlinien.org/vagnhallen/bussar.asp

Ersa

Citat från: Tomas skrivet 17 april 2009, 10:50:52 AM
En Volvo B58-55 med en Hägglund-Wiima kaross årsmodell 1976.

http://www.ringlinien.org/vagnhallen/bussar.asp

Jag har missat Spårvägssällskapet Ringlinien helt. Tack för länken! :)

Nupski


Fotstegt fram är bortplockat och i stort sett är hela fronten borta. Fronten var tillverkad i stål och det var inte mycke frisk plåt under lacken.


Så numer är förarplatsen luftig  :).


Kontroll av golvets kondition. Golvet togs upp vid mittdörren då vi befarade att det enbart var golvmattan som höll ihop golvblocken och mycket riktigt var det golv modell kex som hittades. Även stora delar av listverket mellan dörr två och tre är bortplockat vilket medför att de två "fönsterstolparna" i mitten hänger fritt.


Ovanför maskinrummet är golvet relativt friskt.

Anders Forsberg

Högerbussar sattes i trafik under 16 november 1964 på ett antal linjer där hållplatserna hade utrustats med refuger så att bussarna kunde ha dörrarna på "fel" sida. Premiär var på linje 31 och 32.Detta torde ha varit premiär för Sveriges första högertrafiksbussar i trafik.


Efter en tid även linjerena 33 och 34, några industrilinjer.

Anders F

Anders Forsberg


I högertrafik kunde de här refugerna användas av vänstertrafiksbussar. Den 5 februari 1968 upphör linje 32 som Göteborgs sista linje att trafikeras med vänstertrafiksbussar.

Anders F