GS 29. Mot sista vilan. Uppdaterad 2009-04-24 [Bilder]

Startat av Nupski, 24 november 2008, 16:19:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nupski

Den har hittat hem till Göteborg men inte hela vägen, den saknar 6km till garaget Klippan där den var stationerad under sin tid på GS. Bussen står och tittar ut från porten på gamla Gårdahallen och känner inte igen sig. Bussgaraget Gårda är borta sedan några år och nya hus växer fram på den gamla tomten. Snart bor hon på Stena metall styckad demontering bit för bit är snart avklarad.

Bussen är en Volvo B755 med VBK kaross byggd år 1964. De senaste åren har hon varit förråd senast godkända besiktning var 1988, så bussen är utom räddning men en värdig donator av värdefulla prylar. Ja jag vet att den är lastbilsreggad men de sista bilderna av den borde få stanna kvar i den här avdelningen.



Rutorna urplockade och allt börjar plockas ner. Vindrutetorkarna har svept sina sista slag.



Förarplatsen hederlig Volvo. Förarstolen är en passagerarstol från en 2 dörrars Volvo Amazon sent 60-tal klädd med röd galon. Yxan används för demonteringen.



Mycket mögel och annat skräp.

olasand

Citat från: Tomas skrivet 24 november 2008, 16:19:07 PM

Mycket mögel och annat skräp.

Tur att jag inte fick se bilderna innan jag tackade ja till att hjälpa till med den!  ;)

Niklas Bygdestam

Citat från: Tomas skrivet 24 november 2008, 16:19:07 PM



Förarplatsen hederlig Volvo. Förarstolen är en passagerarstol från en 2 dörrars Volvo Amazon sent 60-tal klädd med röd galon. Yxan används för demonteringen.


Är bussen en omställningsbuss som levererats med en extra dörr på vänster sida för att gå några år i vänstertrafik före högertrafiksomläggningen? Eller är det kanske en buss som köpts begagnad från utlandet och därför kanske är 100 % högertrafiksbuss?

Man ser att bussen har en typisk intrumentbräda för Volvo från 1960-talet. Men guldfärgen är väl inte original? Har det tillkommit när den blev husbuss? Eller kan detta faktiskt vara originalfärg på denna? Normalt är ju dessa intrumentbrädor av Volvos standardtyp alltid grå
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Richard1250

Usch av någon anledning så känns det inte bra när en buss skrotas, det kommer en känsla av olust i mig, jag vet att det bara är en buss men ändå man skapar sig en personlig relation till bussar.

Björn Forslund

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 november 2008, 14:37:29 PM
Är bussen en omställningsbuss som levererats med en extra dörr på vänster sida för att gå några år i vänstertrafik före högertrafiksomläggningen? Eller är det kanske en buss som köpts begagnad från utlandet och därför kanske är 100 % högertrafiksbuss?

Man ser att bussen har en typisk intrumentbräda för Volvo från 1960-talet. Men guldfärgen är väl inte original? Har det tillkommit när den blev husbuss? Eller kan detta faktiskt vara originalfärg på denna? Normalt är ju dessa intrumentbrädor av Volvos standardtyp alltid grå


De här bussarna levererades väl i högerutförande och gick på speciella linjer med uppbyggda hållplatser i körbanan fram till Dagen

Nupski

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 november 2008, 14:37:29 PM
Är bussen en omställningsbuss som levererats med en extra dörr på vänster sida för att gå några år i vänstertrafik före högertrafiksomläggningen? Eller är det kanske en buss som köpts begagnad från utlandet och därför kanske är 100 % högertrafiksbuss?

I Göteborg hade vi omställningshållplatser  ;D Många finns kvar än idag. Man byggde en refug utanför den ordinarie hållplatsen.

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 november 2008, 14:37:29 PMMan ser att bussen har en typisk intrumentbräda för Volvo från 1960-talet. Men guldfärgen är väl inte original? Har det tillkommit när den blev husbuss? Eller kan detta faktiskt vara originalfärg på denna? Normalt är ju dessa intrumentbrädor av Volvos standardtyp alltid grå

Nej guldfärgad hammarlack, rött golv och rosa tak hade den inte i trafik.

Citat från: Richard1250 skrivet 25 november 2008, 14:47:19 PM
Usch av någon anledning så känns det inte bra när en buss skrotas, det kommer en känsla av olust i mig, jag vet att det bara är en buss men ändå man skapar sig en personlig relation till bussar.


Känner mig själv ganska vemodig inför uppgiften. Men ramen är i stortsett slut.

Niklas Bygdestam

Citat från: Tomas skrivet 25 november 2008, 14:53:21 PM
I Göteborg hade vi omställningshållplatser  ;D Många finns kvar än idag. Man byggde en refug utanför den ordinarie hållplatsen.

Det var intressant! Så då är alltså bussen en 100% högertrafiksbuss, dvs har aldrig haft vänsterdörr? Bland de första i Sverige då? Var Göteborg kanske först i Sverige med bussar som var 100 % byggda för högertrafik utan en enda extradörr på vänster sida för tillfällig vänstertrafik?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 november 2008, 15:03:56 PM
Det var intressant! Så då är alltså bussen en 100% högertrafiksbuss, dvs har aldrig haft vänsterdörr? Bland de första i Sverige då? Var Göteborg kanske först i Sverige med bussar som var 100 % byggda för högertrafik utan en enda extradörr på vänster sida för tillfällig vänstertrafik?

Det borde de ha varit. Åtminstone om det gäller en större serie av högertrafikbussar. Det kan ha köpts in någon enstaka högertrafikbuss någon annanstans för någon linje där det inte var så många hållplatser och det inte spelade så stor roll vilken sida dörren satt på. Men Göteborg hade många linjer som var anpassade med refuger så att man kunde köra högertrafikbussar före 3 september 1967. Efter detta datum kördes vänstertrafikbussar på dessa linjer. Så över en natt sjönk genomsnittsåldern på linjen med minst 10 år.
Jag minns att första gången jag åkte Scania-Vabis CR76 i Sverige var det i Göteborg. Jag hade dock då redan premiäråkt dem i Drammen.


Nupski



Nu är det mesta utrensat och karossen avskalad. Skulle ta de sista plåtarna på sidorna och börja plocka ner takplåtarna men mejselhammaren ville inte vara med. Symaskinen har vi inte lyckats plocka ur pga vikten och platsbrist men när väl karossen är nermonterad så skall den också flyttas. Tanken är att vi försöker behålla chassiet körbart så länge det nu går.

Inredningen fanns inget att spara allt var mögligt och perstorpsskivorna var målade med sättlim. Golvet verkar till stora delar vara sammanfogat med hjälp av de dubbla golvmattorna. Motorn är frisk och växellådan verkar driva så dessa kommer att sparas såsom många prylar på chassiet.



Volvopanel ala 1960 tal skall sparas så även det gröna solskyddet.

Svemicke

Citat från: Richard1250 skrivet 25 november 2008, 14:47:19 PM
Usch av någon anledning så känns det inte bra när en buss skrotas, det kommer en känsla av olust i mig, jag vet att det bara är en buss men ändå man skapar sig en personlig relation till bussar.


Jag håller med.

Varför är den tillbaka i GS vagnhallar och varför demonteras den där?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Nupski

Citat från: Svemicke skrivet 19 mars 2009, 01:17:26 AM
Jag håller med.

Varför är den tillbaka i GS vagnhallar och varför demonteras den där?

Ringliniens vagnhall  ;) gamla Gårdahallen blev Spårvägssällskapet Ringliniens hem 1989.

Peter Öden

Hej !

Vilka bussar finns bevarade hos Ringlinien ?
Vad är P 920 för buss som syns i bakgrunden ?

Mvh Peter Ö

Nupski

Citat från: Peter Öden skrivet 19 mars 2009, 08:27:52 AM
Hej !

Vilka bussar finns bevarade hos Ringlinien ?
Vad är P 920 för buss som syns i bakgrunden ?

Mvh Peter Ö

Bussen som står bakom tillhör Svenska Spårvägssällskapet reg nr P920, BDW 765 en Scania 86 av årsmodell 1938. Förkammar diesel maskin på 120hästar. Bussen köptes av Göteborgs Spårvägar och fick littera B30 och nummer 108 enligt utsago skall bussen då vara försedd med röda lädersoffor och röda läderpaneler på väggarna, porrigt  ;D, systrarna i den lägre 100 serien hade plysch klädsel och mer sparktansk inredning. Efter dagen H så såldes den till CB Hallberg i Trolhättan där den fick sin "P" skylt och enklare inredning. Sista skattekvittot är från 1975.

Övriga fordon i parken finns att läsa om via länken nedan.

http://www.ringlinien.org/vagnhallen/bussar.asp

Nupski

Nu är snart döden ett faktum för GS 29. Många veckor har förflutit sedan sist men sånt här jobb tar tid, man vill ju inte ta sönder något användbart i onödan.



Så ser den ut framifrån innan dagens aktivitet gick av stapeln.



Vi klämmer av en bild bakifrån också. Dagens jobb bestod i att ta ner alla lister i taket samt att börja plocka ner takstolarna. Jag ägnade mig åt finliret att plocka ner allt skruvbart samt leka med kofot och kompisen på att hugga nitarna till takstolarna.



Så här ser det ut efter dagens härjningar.



Golvet är inte helt friskt. Lyfte lite på matten och det var ingen rolig syn så det är hopp förbud i bussen.


Det blir en del material över, någon som behöver dörrar till en VBK -64?

Ersa

Citat från: Tomas skrivet 17 april 2009, 02:09:28 AM


Nu ekar det här inne men... Vad är det för buss till vänster i bild? En gammal Säffle-ledvagn från tidigt 80-tal? Veteranbuss ägd av GS?