Huvudmeny

EGE Trafiken 19..

Startat av Bussmicke, 14 juli 2007, 00:21:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Clabbe

Det var verkligen en annorlunda buss  :)

Tack för den sängfösaren

Dan Henriksson

Citat från: Clabbe skrivet 14 juli 2007, 00:37:13 AM
Det var verkligen en annorlunda buss  :)

Håller med, det var en märklig skapelse! Fulsnygg på något sätt. Tack för bilden, alltid roligt när du får lust att skanna lite!  :)
/Danne

Niklas Bygdestam

Citat från: Bussmicke skrivet 14 juli 2007, 00:21:36 AM

Trevligt! En Jonckheere från 1970-talet. Den påminner mig faktiskt om Tintin. En liknande buss finns med i Tintin hos gerillan. Skillnaden är bara att den buss som finns i Tintin är en lite finare modell som är helturistbuss och påminner lite om Vistadomerna. Där åker Tintin och Kapten Haddock i en sådan buss och det är General Alcazar som kör denna och har en stor cigarr i munnen när han kör. De åker med bussen mitt i djungeln i Sydamerika. Jag är faktiskt lite tveksam till att de här bussarna verkligen på riktigt har sålts till Sydamerika och ännu mer tveksam till att de någonsin har rullat i djungeln. Men förmodligen hade Hergé bara tänkt sig att de skulle åka i en fin turistbuss och då ritade han av någon turistbuss som han hittade hemma i Bryssel. Jonckheere är ju belgiskt så det fanns nog gott om sådana här när han ritade av en sådan. Hurvida dessa sedan rullat i Sydamerika eller inte brydde han sig nog inte om

För mig är busstypen ändå ett barndomsminne när jag läste Tintin :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.