Nya Dackebussar! (Bilder)

Startat av Sundås, 23 november 2008, 19:52:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sundås

Nu är de på plats, två av dem (BNF 952 och BNF 923) har utrustats med biljettmaskiner och varit ute i trafik.

Nu kommer snart de blå Setrorna försvinna. SLF 208 är redan borta (såld till Danmark.) Snyft, jag gillade dem. Men de här nya verkar vara riktigt trevliga de också! :)

// Sundås

www.sundas.se
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Bussmicke

Hur länge blir den JLT-lackade bussen kvar som syns å bild 2?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Sundås

Citat från: Bussmicke skrivet 23 november 2008, 20:02:16 PM
Hur länge blir den JLT-lackade bussen kvar som syns å bild 2?

Den är avställd med körförbud efter att inte gått igenom besiktningen och lär försvinna omgående. Den har krävt mycket underhåll och har gått sönder titt som tätt..

Sundås

Niklas Bygdestam

Citat från: Sundås skrivet 23 november 2008, 19:52:18 PM

Jag tycker verkligen att Mercedes Citaro är väldigt snygga som lågentrébussar. Den upphöjda delen i bak har de format väldigt diskret. Bussen ger ett intryck av att vara en låggolvbuss. Upphöjningen i bak ser mer ut som någon kåpa till gastuber för gasbussar eller kanske ett aggregat för luftkonditionering eller liknande. Tycker att resultatet på deras lågentré är mycket lyckat :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Sundås

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 november 2008, 23:51:53 PM
Jag tycker verkligen att Mercedes Citaro är väldigt snygga som lågentrébussar. Den upphöjda delen i bak har de format väldigt diskret. Bussen ger ett intryck av att vara en låggolvbuss. Upphöjningen i bak ser mer ut som någon kåpa till gastuber för gasbussar eller kanske ett aggregat för luftkonditionering eller liknande. Tycker att resultatet på deras lågentré är mycket lyckat :D

Jag håller med dig! Riktigt snygga är de. Att de dessutom klämt in 50 platser är jag nästan lite imponerad över :)

yngrot

Ser ju trevliga ut.. :)  vore kul att höra hur de är att köra och att åka med.  Nån som har mer koll än jag... är det bara tyska bussar som rullar för KLT nu mera??    iaf verkar alla nya bussar av låggolvstypen tyska ,vet ju att Omniexpress rullar på Rasken..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Rickardo

Citat från: yngrot skrivet 24 november 2008, 05:23:02 AM
Ser ju trevliga ut.. :)  vore kul att höra hur de är att köra och att åka med.  Nån som har mer koll än jag... är det bara tyska bussar som rullar för KLT nu mera??    iaf verkar alla nya bussar av låggolvstypen tyska ,vet ju att Omniexpress rullar på Rasken..

Tja...bara tyska är väl att ta i... :)

Swebus har ett gäng 8500, Buss i Väst har OmniLink, Hjalmarsson har 8700/Scala, Nilsbuss kommer få 8700, och Ukna har Scala mfl

/Rickardo

Bussmicke

Hjalmarssons har en Omnilink som rullar på linje 152.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Sundås

Citat från: yngrot skrivet 24 november 2008, 05:23:02 AM

Åka i är de helt okej. Inte alltför högljudda eller ryckiga, och sätena är sköna med lagom med benutrymme. :)

Jo

Citat från: Sundås skrivet 24 november 2008, 10:30:19 AM
Åka i är de helt okej. Inte alltför högljudda eller ryckiga, och sätena är sköna med lagom med benutrymme. :)

Ja nu verkar man ju i alla fall valt lite bättre stolar än de som finns i Blekinge. Även om denna varianten säkert är mindre högljudd än låggolvsalternativet så skulle jag nog ändock vilja påstå att den är bullrigaste laget. Stolsplaceringen är ju bra eftersom man placerat stolarna fram lite högre upp på en platå och på så sätt kan nyttja utrymmet över hjulhusen bättre. En riktigt bra konstruktion enligt mig även om vän av ordning säkert tycker att en del av meningen med lågentré försvinner när man gör så.

Dacke verkar ha valt att utrusta bussarna med olika klädsel. Är någon av bussarna lagerbussar? För när bussarna blir till åren och klädseln börjar ge med sig pga utmattning eller åverkan så finns ju risken att klädseln i bussarna inte blir enhetlig.