Värmlandsbilder del 5: Filipstad

Startat av JW, 23 november 2008, 19:13:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders L

Fina bilder även här. Saknar bara 4501 och 6023 bland komfortbussarna i Filipstad. Den senare stod dock på Värmlands motor i Karlstad hela sommaren för motorbyte kanske två, tre gånger. 4501 var också inne på verkstad ett tag om jag kommer ihåg rätt. Veteranen 4498 har nog 130 000+ mil på mätaren nu.
Busstationen är en sorglig historia men nu är en detaljplan för en ny station på gång. Den ska visst gå under namnet "John Ericsson-terminalen"  ;D.

JW

Citat från: Anders L skrivet 25 november 2008, 21:00:52 PM
Fina bilder även här. Saknar bara 4501 och 6023 bland komfortbussarna i Filipstad. Den senare stod dock på Värmlands motor i Karlstad hela sommaren för motorbyte kanske två, tre gånger. 4501 var också inne på verkstad ett tag om jag kommer ihåg rätt. Veteranen 4498 har nog 130 000+ mil på mätaren nu.
Busstationen är en sorglig historia men nu är en detaljplan för en ny station på gång. Den ska visst gå under namnet "John Ericsson-terminalen"  ;D.

Tack. Jag har bilder på 4501 och 6023 också men inte från Filipstad.

Staffan Sävenfjord

Trevligt att Nils Ericsonsterminalen får en broderterminal.  :)
John Ericsson, som uppfann propellern, och Nils Ericson som var SJ:s förste generaldirektör och ansvarig för de första statliga järnvägsbyggena, var bröder och kom från Långban utanför Filipstad. Att de stavade sina efternamn lite olika berodde på att Nils adlades och han tog då bort ett s ur sitt efternamn. Tyckte väl det såg lite adligare ut och kanske också att von Ericsson eller af Ericsson låtit rätt dumt.

Bussmicke

Varför sorglig? Detta är bästa term. när de står fritt. Nils Ericson i Götet gillar jag inte allt och då avser jag ut fotohänseende.
Då får man se till att åka dit innan en riktig busstn försvinner.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 25 november 2008, 22:49:15 PM
Varför sorglig? Detta är bästa term. när de står fritt. Nils Ericson i Götet gillar jag inte allt och då avser jag ut fotohänseende.
Då får man se till att åka dit innan en riktig busstn försvinner.

Vad är det för fel med Nils Ericsonstermnalen i Göteborg ur fotohänseende? Klarar man sig bara från ordningsvakter och Västtrafiks informatörer som tror att det råder fotoförbud på området så finns det tre-fyra platser där man kan stå och få bra bilder.

Anders L

Det är nog ingen brådska, det är väl lite si och så med pengar än så länge. Med sorgligt menar jag hur stationens skick har försämrats genom åren. Den står övergiven och nu är den bortom räddning.
Det är ett stycke GDG-historia som står där men förr eller senare är det dags för förnyelse.

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 november 2008, 22:55:50 PM
Vad är det för fel med Nils Ericsonstermnalen i Göteborg ur fotohänseende? Klarar man sig bara från ordningsvakter och Västtrafiks informatörer som tror att det råder fotoförbud på området så finns det tre-fyra platser där man kan stå och få bra bilder.

Det var bättre innan då man slapp vänta fram till avgång..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Helge Alared

Detta är en nog en av de bästa bussar jag kört! Funkade alltid klockrent.

/H

Anders L

Håller med dig Helge om 4498. Det är nåt speciellt med den, alltid behaglig att köra. Trots att det är åtta bussar i samma serie 4497-4504 så har 4498 alltid varit den bästa enligt mig.