Några olika flygbussar i Umeå

Startat av Ersa, 21 november 2008, 16:49:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Mathias Rickman

Ersa

För mig är den dock känd som Jämtlandsbuss 349. :)

Mathias Rickman

ok men i uppsala så hette den 5349 jag tror att oskar eller bussmicke har bild på den när den går i uppsala

Ersa

Den beställdes och köptes in av AB Jämtlandsbuss som satte den i trafik 22 nov 1995 och hann inte tjänstgöra många dagar i det kommunala företaget som redan hade förlorat anbudet. Bussen övergick till Swebus ägo 1 jan 1996 när Swebus övertog Östersunds stadstrafik samt Brunflotrafiken, och alla gamla Jämtlandsbussar fick en 5:a framför det befintliga tresiffriga numret. När Swebus förlorade Östersunds tätort samt Brunflotrafiken exakt fem år senare flyttades den ner till Uppsala tidigt 2001. Efter avslutad UL-tjänst gick den på pendeltågsersättningen i Nynäshamn ett kort tag fram till att den kom upp till Umeå 2008-07-30. Här är den vikarie på flyglinje 80 året ut, och därefter är ödet okänt.

Då inte bara vagnen, utan även undertecknad rört sig Östersund -> Uppland -> Nynäshamn -> Umeå under åren är den lite av en personlig favorit. ;D

Mathias Rickman

okey så det är allså en lånebuss

Niclas Wennerlid

Krille

Vars har 2524 tagit vägen sedan Swebus övertagande av trafiken?

/K

Ersa

Citat från: Krille skrivet 21 november 2008, 17:36:10 PM
Vars har 2524 tagit vägen sedan Swebus övertagande av trafiken?

Avställd sedan 2008-06-26, men var står den uppställd? Lund?

Ersa

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 21 november 2008, 17:34:29 PM
Undrar om någon resenär missar att det är en flygbuss?  ;)

Ju mer man skyltar... ju mer otydligt? Ty det är faktiskt än fler än vad man kan tro som frågar vad det är för linje! ::)

Ersa

Bonusbild till Krille. (Nej Byske fanns ej i databasen) ;)

Muk

Citat från: Verspieder skrivet 21 november 2008, 17:42:47 PM
Ju mer man skyltar... ju mer otydligt? Ty det är faktiskt än fler än vad man kan tro som frågar vad det är för linje! ::)

Jag såg 5349 skyltad med linje 80 (i sidodisplayen; hann inte se främre skyltningen) vid hållplatsen Mariehem Centrum för ett tag sedan. Där hade nog en fråga varit berättigad i varje fall.  :)

Ersa

Jag kör väl vidare i samma tråd med 1054 som glömdes bort i ursprungsinlägget

Samt 1071 som hoppade in tillfälligt en dag med många fullsatta flyg med återvändande studenter.

Till sist en bild som får en att vilja öppna stora burken med pepparkakor och korka upp glöggen. :)

Krille

Citat från: Verspieder skrivet 21 november 2008, 17:51:04 PM
Bonusbild till Krille. (Nej Byske fanns ej i databasen) ;)

Hehe kul
Synd det rullar så få Vegor i Umeå numera.

/K