SL typ H54 (Volvo B58/Säffle)

Startat av Björn Forslund, 21 november 2008, 10:01:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Åren 1973-74 fick SL 49 vagnar av denna modell, som hade Wilsonlåda. De placerades på Råsta och Björknäs.
Slopningen skedde åren omkring 1990, och ungefär hälften av bussarna såldes till Angola.
En buss (4824) drabbades av en olycka och fick ny kaross -81 och blev istället typ H58. Någon som vet vad som hände, och var?
Även vagnar 4821 och 4856 slopades relativt tidigt (-81 resp -85) . Orsak?

Nu finns som bekant bara 4828 kvar.

/Björn

Mr G

吉先生

Fredrik Klint

4821 smällde med H41 4556 vid Slussen, tydligen så illa att den blev utrangerad.

Ola Almquist

Jag är tidigare nämnts sagt ganska dålig på SL-bussar... :-[ Vad var skillnaden mellan H49 och H54 förutom årsmodellen och strålkastarna? Växellådan?

M.v.h.
Ola

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ola Almquist skrivet 22 november 2008, 12:56:21 PM
Jag är tidigare nämnts sagt ganska dålig på SL-bussar... :-[ Vad var skillnaden mellan H49 och H54 förutom årsmodellen och strålkastarna? Växellådan?

M.v.h.
Ola

Enda skillnaden jag kan se ut ifrån SL-boken 1981 är att H54 hade motor på 250 hk (THD 100 D) medan H49 hade motor på 210 hk (THD 100 A). H54 hade också drygt 300 kg högre tjänstevikt.
Jag vet inte om man har fuskat men POGO-teckningarna på bussen i profil i denna utgåva är exakt lika.
I 1987 års SL-bok anges att H54 är 5 cm längre: 12,3 meter mot 12,25.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Undrar om inte även H49 ingick i den bussorder SL fick överta från SJ i samband med att man övertog Roslagsbanan. SJ hade tänkt sig en total nerläggning och beställde ett stort antal bussar som ersättning, typerna H46 och H47 vid SL.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 november 2008, 18:33:02 PM
Den största skillnaden utifrån är/var ju fronten där H54 har 4 strålkastare.

Jo, men den skillnaden påpekade Ola redan i sin fråga. Så därför tog jag inte upp den på nytt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 november 2008, 17:12:05 PM
Undrar om inte även H49 ingick i den bussorder SL fick överta från SJ i samband med att man övertog Roslagsbanan. SJ hade tänkt sig en total nerläggning och beställde ett stort antal bussar som ersättning, typerna H46 och H47 vid SL.


Jag har hört att H49 inte ingick i SJ:s beställning men när SL behövde fler bussar så beställde de H49 efter i stort sett SJ:s specifikationer.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

De skall ha haft klädsel av "blekröd vävburen plast". Men det är j uinte omöjligt att SL kunnat ändra vissa detaljer i SJ-specen.

Lars-Henrik Larsson

Jag har hört att det var H46 och H47 som övertogs för att ersätta Roslagsbanan. Det stämmer också med det faktum att dessa bussar inte hade barnvagnsplatser vid leveransen, något som medöfrde viss kritik från resenärerna. Nu utvecklade sig det hela annorlunda, SL köpte Roslagsbanan av SJ och H46 och H47 fann andra hem.

john

Nu till frågan varför 4824 blev kaross bytt. Har för mej att det var den som smällde med en bil på skurubron som fattade eld som spred sig till bussen som blev svårt brändskadad. Där efter fick den ny kaross den var lite udda för jag vill minnas att den hadde den gamla instrumentbrädan kvar i sin nya kostym =)  Kan det då ha varit 4856 som gick av vägen rätt in i skogen vid lagnöavfarten i högerböjen in till skärgårdsvägen?

John