Huvudmeny

Långt tåg [länk]

Startat av Fredde, 17 november 2008, 23:37:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andersson

Shit!! De får våra svenska malmtåg att blekna rejält i jämförelse!

Robban

Jag var ju bara tvungen att räkna dom, 681 vagnar och 4 dubbellok.  ;D
Hmm undrar vad bromstalet ligger på?
/Robban
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

JDS

Citat från: Robban skrivet 18 november 2008, 17:15:05 PM
Hmm undrar vad bromstalet ligger på?
/Robban

Bromstalet är förmodligen ungefär vad man kan vänta sig av vilket som helst godståg med G-broms, däremot kan man ju fundera över hur lång tillsättningstiden är på ett så långt tåg! Gissningsvis hjälper även de bakre loken till med trycksänkningen, via någon form av radiostyrning?

yngrot

Hur lång tid tar det då att koppla ihop det?? Kan det vara lönsamt köra så långa tåg??  Tågmöte är ju inte lätt få till   De måste ju väldiga bangårdar för att få till det ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Tänk att komma till en järnvägsövergång just när bommarna gått ner... och så susar detta ekipage förbi i 50 km/h...  ;D

Ersa

Citat från: Robban skrivet 18 november 2008, 17:15:05 PM

Enligt beskrivningen:
"The locotrol setup was 2 locos-166 wagons, 2 locos-168 wagons, 2 locos-168 wagons, 1 loco-180 wagons then the last locomotive on the back."

JDS

Citat från: yngrot skrivet 18 november 2008, 17:47:47 PM
Kan det vara lönsamt köra så långa tåg?? 

Apselut! Ju längre tåg desto lönsammare, är grundprincipen på en lönsam järnväg. I och för sig finns ju alltid en viss tåglängd där investeringskostnaderna (för längre bangårdar och mer snabbverkande bromsar) överstiger besparingen, men denna praktiska maxlängd blir längre och längre.

S Svensson

Kom att tänka på några bilder från USA och en av dess järnvägar. Som saknar kontaktledning.
För att transportera container så lastade man två på varandra. Hoppas att lasten inte ramlade av vagnarna.

Sedan var det ett program om återanvändning av plaster. Ett företag tog emot plastavfall och tillverkade slipers för järnvägar.

Johan Hansson

Citat från: Verspieder skrivet 19 november 2008, 11:45:01 AM
Tänk att komma till en järnvägsövergång just när bommarna gått ner... och så susar detta ekipage förbi i 50 km/h...  ;D

Det kommer nog ta en stund innan man kommer över.
Risk för att man kan bli försenad till jobbet. ;D
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Lars

Bra räknat robban du missa bara en vagn själv missade ja 6 st

Robban

Var tvungen att pausa ett par gånger , blev snurrig ju  ;D
Men när jag väl hade börjat kunde jag ju inte sluta (tvångstankar eller nåt?  ;))
Missade ju tydligen att det bara var en "Loco" på sista.

/Robban
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

Mange_buss

Undra hur lång tid det skulle ta för hundra arbetare att lasta av detta tåg?? Fem-Sex timmar??