Huvudmeny

Välling C

Startat av Bussmicke, 17 november 2008, 23:05:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mange_buss

;D

Det är väl inte så vanligt att en sådan volvomodells reg.nr. börjar på G? Har den blivit omregistrerad?? ???

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mange_buss skrivet 18 november 2008, 15:43:42 PM
;D

Det är väl inte så vanligt att en sådan volvomodells reg.nr. börjar på G? Har den blivit omregistrerad?? ???

Bussen är från 1997 och då använde man s k vakansnummer vid nyregistrering av fordon. Jag har hittat följande Volvo B10L Säffle i samma nummerserie hos  Busslink:
4175      GWM 646
4176      GWL 906
4177      GWP 826
4178      GWO 976
4179      GWM 946

Max W

Jag reagerar ju mer över destinationen: VÄLLING C. Jo, jag vet att det borde stått VÄLLINGBY.

Walter

Fram till ca 94-95 tillsattes nummer i löpande ordning, efter det fram till oktober 99 så återanvändes lediga nummer precis som Staffan skriver. Efter okt 99 fram till ca 2005-2006 användes löpande igen med begynnelsebokstäver R, S, T, U, W, X. Nu är det återigen dags för en ny runda med vakanta nummer, det kan bli precis vad som helst.

Dock tillhör bussarna Swebus  ;)
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

JDS

Citat från: Walter skrivet 18 november 2008, 16:02:13 PM
Fram till ca 94-95 tillsattes nummer i löpande ordning, efter det fram till oktober 99 så återanvändes lediga nummer precis som Staffan skriver.

Återanvändandet måste ha börjat tidigare, jag har en Volvo från 1992 som börjar på F. Men du syftar kanske uteslutande på bussar?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 18 november 2008, 16:02:13 PM
Fram till ca 94-95 tillsattes nummer i löpande ordning, efter det fram till oktober 99 så återanvändes lediga nummer precis som Staffan skriver. Efter okt 99 fram till ca 2005-2006 användes löpande igen med begynnelsebokstäver R, S, T, U, W, X. Nu är det återigen dags för en ny runda med vakanta nummer, det kan bli precis vad som helst.

Dock tillhör bussarna Swebus  ;)

Javisst är det Swebus. Jag har ändrat det nu.  :-[
Man bröt vid P i början av 1993 och under den tiden fram till hösten 1999 användes alltså precis som nu vakansnummer. Dessa delades väl knappast ut i någon ordning, lika lite som i dag.
Observera också att nummer som började med PA användes långt före 1992 för att beteckna privatimporterade fordon. Till sådana räknades bland annat ett antal Ontario-bussar, som importerades via BL Teknik. Det är därför många Ontario har regnummer som inleds med PA.

Tommy E

Även Swebus 4540-4547 har regnr som är på G. (;D)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

JAB

Citat från: Max W skrivet 18 november 2008, 16:00:03 PM
Jag reagerar ju mer över destinationen: VÄLLING C. Jo, jag vet att det borde stått VÄLLINGBY.

En sådan här skylt är uppbyggd av fyra moduler med prickar, i detta fall är det avbrott i anslutningarna (lödningarna) mellan modul 3 och modul 4, vilket orsakar att prickarna inte rör sig i modul 4 då det inte kommer någon ström till elektroniken.

;)

Max W

Varmt tack för den förklaringen JAB!

Mange_buss

Citat från: Max W skrivet 18 november 2008, 16:00:03 PM

Nää. menar du ???  ;D

Jag reagerade också, men jag lade märke till reg.nr. av en ren slump.

På sidan av bussen kan man se texten Vällingby...

Max W

Citat från: Mange_buss skrivet 20 november 2008, 20:46:00 PM

På sidan av bussen kan man se texten Vällingby...
??? ::)   Jaha Du! Jag tittade inte noga då. 

Ersa

Citat från: Max W skrivet 21 november 2008, 08:12:04 AM
  ??? ::)   Jaha Du! Jag tittade inte noga då. 

Det gör ju inte resenärerna heller. De allra flesta som står bakom förardörren går till bussens framände för att läsa, då de flesta inte verkar ha vant sig med att bussar oftast har en sidomatrisskylt sedan 10-15 år tillbaka... ::)

Max W

Citat från: Verspieder skrivet 21 november 2008, 13:21:33 PM
Det gör ju inte resenärerna heller. De allra flesta som står bakom förardörren går till bussens framände för att läsa, då de flesta inte verkar ha vant sig med att bussar oftast har en sidomatrisskylt sedan 10-15 år tillbaka... ::)
Så har det ju varit i alla tider!. Jag minns ju från 1950-talet hur förb. jag som yngling var när någon trafikant stack in huvudet och frågade den "fasta konduktören" vilken linje det var och vart bussen gick fast det satt plåtskyltar med stor text alldeles framför näsan på dem.

En rolig dito händelse upplevde jag på 1980-talet under en linjemätning. Vi hade stannat i den lilla terminalen vid "station Banslätt" (arbetsnamn på nya läget för Tullinge station som just flyttats närmare Huddinge).
En dam gick fram till ett av hållplatslägena, tittade upp på topptavlan, vände sig om och kom fram till vår mätningsvagn och frågade när linje 721 skulle gå. Vi svarade att vi var stationerade inne i Stocvkholm och inte visste, men rekommenderade henne att titta på tidtabellen på hållplatsstolpen. "O, TACK (med eftertryck) sade damen och gick tillbaka till hållplatsstolpen.