Huvudmeny

Bodénska huset

Startat av JB, 16 november 2008, 20:54:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JB

Ett hus som vållat starka känslor i Uppsala är Bodénska huset. Det revs för att ge plats åt musikens hus, något som gjorde många Uppsalabor upprörda. Det var många som tyckte man skulle bevara det gamla huset. Även om jag personligen tycker att Musikens hus var behövligt och att det dessutom är ett vackert hus så måste jag erkänna att jag saknar Bodénska.

/Jonas

RoTe

Jag tycker Musikens hus är brutalt fult och kostade sjukt mycket pengar helt i onödan. Se, det går back med 10-20 miljoner per år, pengar som måste tas från skolor och omsorg... Antalet sittplatser i huset är dessutom alldeles för få för att locka artister av värde. I stället är det ett palats till överklassen där de kan njuta av "kultur" som teater och opera...

Den riktiga arenan byggs väl i Gränby till halva priset och över dubbla platserna.

Att bodénshuset revs är en skandal och jag undrar om inte Hartvig själv startade eldsvådan i kvarteret.

David M

Trist att de inte breddade Vaksalagatan när de ändå var i farten. De dubbla körbanor som börjar först norr om torget kunde om man hade sneddat över åt öst och tagit en bit av torget gjort gatan fyrfilig hela vägen till järnvägsviadukten. Ska man ändå hitta på dumheter kan man lika gärna löpa linan ut...

(var det inte så att husets stora konsertsal skulle ha blivit mycket större och man skulle haft ett parkeringsgarage undertill men att de sakerna ströks i sista stund?)