Neoplan N4021/3 biogasledbussar

Startat av Rickard, 16 november 2008, 03:43:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Trevlig sida synd bara man inte kan språket.. :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Peter G

Kul att man får se lite gamla linköping bussar i den landet

Men en fråga bara hur har dom tranporterats ditt bort? för dom går ju inte på diesel utan på biogas

kan någon förklara för mig  är nyfiken bara :)

Ulf Rådeström

tja...de finns järnväg...bara o dra upp dom på en tågvagn o åka :-)
Annars kan man ju tanka dom lite här o där om man kör dom på väg...Europa innehåller fler gasmackar än Sverige har :-)

Måns Johannesson

De gick på järnväg, jag har sett bilder från när de gick iväg.

/Måns

Rickard

De verkar inte vara så himla gamla, enligt hemsidan är de tillverkade mellan 1997-1999. Varför valde man att låta dem gå på export?

OSkar000

Citat från: Rickard skrivet 17 november 2008, 16:55:53 PM
De verkar inte vara så himla gamla, enligt hemsidan är de tillverkade mellan 1997-1999. Varför valde man att låta dem gå på export?

Man ville bli av med dem helt enkelt. Det var tidvis otroligt mycket strul med dessa bussar.

Minns jag rätt fick Veolia till en bra affär med Volvo vilket gjorde att dessa ersattes av nya B10LA CNG och senare ett gäng begagnade B10LA CNG från Swebus.

Tribben

Strul!
Det är bara förnamnet på dessa bussar!
Att känna sig som en apa från kolmården när man hängde i dörrarna och får dem på plats, när de inte ville fungera
det var ofta!
När det far 5 grader kallt var det även 5 grader kallt i bussen.
När det var 20 grader varmt ute, då kokade bussen + 40 grader varmt i bussen.
;D

Rickard

Citat från: Tribben skrivet 27 november 2008, 00:42:42 AM
Strul!
Det är bara förnamnet på dessa bussar!
Att känna sig som en apa från kolmården när man hängde i dörrarna och får dem på plats, när de inte ville fungera
det var ofta!
När det far 5 grader kallt var det även 5 grader kallt i bussen.
När det var 20 grader varmt ute, då kokade bussen + 40 grader varmt i bussen.
;D

I Uppsala har vi likadana i serien GUB 266-269, fast med dieselmotor. Dörrarna är tröga, hackar och knakar, det vibrerar riktigt ordentligt i bussens bakre del av den obalanserade motorn som man får en känsla av att den är konstruerad någon gång på 50-talet. Det gnisslar härligt om ledfästet i golvet när bussarna svänger också så att man får tinnitus!  ;D

De nyare Neoplan N4421/3 (270-276) från år 2002 är dock helt okej bussar, bra mycket bekvämare än 266-269. :)

Niclas Rosenius

Citat från: Rickard skrivet 27 november 2008, 20:14:41 PM
I Uppsala har vi likadana i serien GUB 266-269, fast med dieselmotor. Dörrarna är tröga, hackar och knakar, det vibrerar riktigt ordentligt i bussens bakre del av den obalanserade motorn som man får en känsla av att den är konstruerad någon gång på 50-talet. Det gnisslar härligt om ledfästet i golvet när bussarna svänger också så att man får tinnitus!  ;D

De nyare Neoplan N4421/3 (270-276) från år 2002 är dock helt okej bussar, bra mycket bekvämare än 266-269. :)

Att det gnisslar i leden när busarna svänger är att det rullar in grus under ledplattan. Dörrarna är lite sega ibland men att dom direkt hackar och knakar kan jag inte hålla med om.

270-276 är inte riktig några höjdare att köra, däremot 370-381 (N4416) som är lika gamla är mycket bättre.

//Niclas

Rickard

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 27 november 2008, 20:19:15 PM
   Att det gnisslar i leden när busarna svänger är att det rullar in grus under ledplattan. Dörrarna är lite sega ibland men att dom direkt hackar och knakar kan jag inte hålla med om.

270-276 är inte riktig några höjdare att köra, däremot 370-381 (N4416) som är lika gamla är mycket bättre.

//Niclas

Vet du varför man inte hade samma stående 278hk-motorer som 382-385 i 270-276? De motorerna verkar ju ganska pigga och skulle, i alla fall vad jag tycker passa bättre i en ledvagn med den extra vikten det innebär.

Niclas Rosenius

Citat från: Rickard skrivet 27 november 2008, 20:29:44 PM
Vet du varför man inte hade samma stående 278hk-motorer som 382-385 i 270-276? De motorerna verkar ju ganska pigga och skulle, i alla fall vad jag tycker passa bättre i en ledvagn med den extra vikten det innebär.

Dom motorer som sitter i 270-276 och 370-381 var dom diesel-motorer som satt i dom 20 av 22 biogasbussarna (140-161) som fick byggas om till dieseldrift när dom kom -99 pga att det inte fanns tillräckligt med gas till dom.

Sen när kommunen hade byggt ut biogas-anläggningen så byggdes dom om igen och så hade vi 19 st diesel-motor över, nu under nog nån hur det går ihop sig att vi bara hade 19 st motorer kvar på 20 st ombyggda. Jo, det var så att motorn i 155 (tror jag) skar så den byggdes om i förtid till gasdrift.

Allstå då när man beställde dom nya bussarna till -02 så skickades motorerna ner till fabriken för att monteras i dessa bussar.

Att den stående MB-motorn som sitter i 382-385 skulle va så mycket bättre just i 270-276 tror jag inte. En ledbuss är ju mycket tyngre och den motorn kommer inte att vara lika pigg i dom. Dessutom är dessa motorer så väldigt högvarviga och i 12-meters bussarna har den en ganska nervös gång, lite för ettrig.

//Niclas