Haveri - Första snön i Umeå

Startat av Håkan W, 15 november 2008, 19:59:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Haakon

Ja, den där diskutionen kommer ju alltid upp när det vankas vinterhalka. Vad man får sätta på vilken axel, eller när man får byta ut ett slitet däck kan nog variera från depå till depå. Swebus i Jkpg hade ett leasingavtal med Michelin, vilket försvårade däckbytena. Fick inte byta ut däcken innan de var helt utslitna, även att snön legat på vägarna länge. Att bara få ha rulldäck och inte "gripdäck" som framdäck, bara för att spara diesel verkade vara ett tanigt argument när krockskadorna ökade vintertid. Om ett däck satt på en speciell buss, på en speciell axel, så skulle däcket sitta där tills att det blev helt utslitet. Skulle det vara så att ena sidan av nån anledning blev utslitet tidigare, fick bara det däcket bytas. Enda undantaget var drivdäcken, där fick båda bytas även om ett var i ok skick. Det däcket kunde sedan paras ihop med ett annat i samma skick. Lite knasigt kan det ju kännas att man får ha ett helt blankslitet däck på stödaxeln helt lagligt...
Finns säkert fler som känner igen sig här... eller hur?

Trafikar´n

Nja, det är väl bara yttre på tvillingmontage som får vara nästan hur slitet som helst, stödaxeln ska ha godkänt mönsterdjup. Även om många vill tro/få anställda att tro att den axeln inte "räknas" tyvärr.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 november 2008, 00:00:17 AM
Även SJ Buss i Jönköping hade OnSpot på flera ledvagnar.

Precis som de vagnar i 18XX-serien hos Nacka/Värmdö har alltså. Tyvärr har denna utrustning gradvis försämrats sedan 2002, nu var det väldigt länge sedan jag körde någon 18-vagn med fungerande kedjor.

homer

Swebus 5512-5548 har också onspot

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

Citat från: Bussmicke skrivet 17 november 2008, 00:19:11 AM
onspot?

Kedjor som "vispas" in under drivhjulen för att få bättre fäste.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Haakon

Det stämmer som du säger Trafikar´n att det är lagligt att ha det yttre tvillingdäcket blankt medans det inre får vara "nytt". Men i miljötänkarnas värld så borde det väl ändras på också eftersom det inre däcket slits mycket hårdare, och på kortare tid ned, för att det skiljer för mycket på rulldiametern jämfört med det yttre. 3-4mm differans anses som ok mellan däcken, men ofta skiljer det mer. En klen tröst här är väl att de nya däcken sägs vara fria från de skadliga HA-oljorna.

Börje


I den här tråden pratas det däck och Onspot och det är ju såklart viktigt. Men något som väl ändå vore fullständigt självklart på en buss som har all tyngd på ena drivhjulet är differentialspärr! Det innebär alltså att drivhjulens hastighet är samma med differentialspärren inkopplad. Eller är det en omodern lösning?

Ersa

Citat från: Börje skrivet 17 november 2008, 16:53:26 PM
I den här tråden pratas det däck och Onspot och det är ju såklart viktigt. Men något som väl ändå vore fullständigt självklart på en buss som har all tyngd på ena drivhjulet är differentialspärr! Det innebär alltså att drivhjulens hastighet är samma med differentialspärren inkopplad. Eller är det en omodern lösning?

De nyaste bussar jag sett med differentialspärr var de Carrus Vegor som Danielssons Buss, Brunflo Buss och KR Trafik inköpte sent år 2000 med trafikstart i Brunflo, Ragunda och Berg/Orrviken 2001-01-01 (med RYC-regskyltar). Ingen nyare buss jag kört efter dessa av årsmodell -01 har jag sett en riktig diffspärr på, utan bara mindre effektiva automatiserade lösningar som TC, ASR och annat.

I Umeå tätort har vi numera bara diffspärr på de tre MaxCi-vagnarna, som gärna plöjer genom snön som stridsvagnar när boogie- och ledvagnarna kört fast (och där lyckades jag ännu en gång klämma in ytterligare en fördel med MaxCin) ;)

JDS

Citat från: Börje skrivet 17 november 2008, 16:53:26 PM
I den här tråden pratas det däck och Onspot och det är ju såklart viktigt. Men något som väl ändå vore fullständigt självklart på en buss som har all tyngd på ena drivhjulet är differentialspärr! Det innebär alltså att drivhjulens hastighet är samma med differentialspärren inkopplad. Eller är det en omodern lösning?


Går det överhuvudtaget att prata teknik på busstillverkarnas (eller för den delen köparnas) styrelsemöten?

Cero

Citat från: JDS skrivet 17 november 2008, 17:22:12 PM
Går det överhuvudtaget att prata teknik på busstillverkarnas (eller för den delen köparnas) styrelsemöten?

Så länge det är kortsiktiga vinster, korta tidsramar, tighta upphandlingar och lägsta pris (eller helst ännu lägre) som gäller så går det nog inte att prata teknik, funktionalitet och kvalitet i styrelserummen, nej.